میزگرد بحران اوکراین در آینه‌ی جنگ سرد جدید / سعید رهنما، پرویز صداقت، کامران متین و یاسمین میظر

بسیاری حمله‌ی روسیه به اوکراین را نقطه‌عطفی در تحولات قرن بیست‌ویکم می‌دانند. مجموعه‌ای از عوامل جهانی (بحران ساختاری سرمایه‌داری، بحران هژمونی در نظام جهانی، بن‌بست سیاست‌های نولیبرالی و باززایی ایدئولوژی‌های ناسیونالیستی افراطی) به‌موازات بحران‌های درونی در روسیه و اوکراین (شکست برنامه‌های اقتصادی اجراشده در سال‌های پس از فروپاشی و برآمد جریان‌های راست شووینیست در هر دو کشور) وضعیت امروز را در اوکراین رقم زده است. به نظر می‌رسد راه‌حلی فوری برای جنگ خانمان‌سوز کنونی در دست نیست و ده‌ها هزار کشته و مجروح و میلیون‌ها آواره‌ی جنگی بیلان جنگ طی چند هفته‌ی گذشته میان مردمانی بوده که قرن‌ها در کنار هم بایک‌دیگر می‌زیستند.

جنگ‌افروزان در هر دو سو بر طبل جنگ می‌کوبند و به نظر می‌رسد جنبش صلح در حضیض فعالیت‌اش در سال‌های تاکنون سپری‌شده‌ی قرن بیست‌ویکم است. این در حالی است که هیچ‌گاه سیاره‌ی ما در معرض خطراتی این چنین قرار نداشته است.

پرسش‌های بسیاری درباره‌ی جنگ اوکراین مطرح بوده و مطرح است و شرکت‌کنندگان در میزگرد حاضر نیز طی مقالات و گفتارهایی دیدگاه‌های خود را در این خصوص طرح کرده‌اند. هدف برگزاری میزگرد حاضر روشن ساختن موضع اصولی چپ در قبال بحران کنونی جهانی است.

محورهای بحث

کامران متین استاد روابط بین‌الملل، دانشگاه ساسکس

1. ماهیت جنگ کنونی اوکراین، زمینه‌های بروز و چشم‌اندازهای آن

2. دلایل ضعف کنونی جنبش صلح چیست؟ و چرا شاهد تعدد مواضع نیروهای چپ در قبال بحران اوکراین هستیم؟

3. جنگ سرد جدید چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با جنگ سرد اردوگاه‌های امریکا و شوروی در سال‌های بعد از جنگ دوم جهانی تا پایان دهه‌ی 1980 دارد؟ موضع چپ ایران در شرایط کنونی چه باید باشد؟