تجمعات اعتراضی در روز جهانی کارگر

منبع  :میدان

امروز روز جهانی کارگر یا ۱ می، تجمعات متعدد کوچک و بزرگی در نقاط مختلف کشور صورت گرفت.

در کرمانشاه مراسم گرامیداشت روز جهانی کارگر توسط تعدادی از فعالان کارگری و کارگران ساختمانی برگزار شد. آنها در مورد حقوق پایمال‌شده کارگران و پایین بودن دستمزدها، بیمه کارگران فصلی و افزایش حق بیمه‌های تامین اجتماعی و ضرورت تشکلات مستقل کارگری سخن گفتند.

در همین رابطه در یکی از کارگاه‌های شهرک صنعتی سنندج نیز مراسمی برگزار شد. کارگران این کارگاه با خاموش کردن دستگاه‌های کارخانه و با یک دقیقه سکوت به کارگرانی که در آزادی و برابری جان خود را از دست داده‌اند ادای دین‌ کردند.

جمعی از کارگران شرکت هفت‌تپه نیز در گرامیداشت روز‌ جهانی کارگر در محوطه شرکت تجمع کردند.


در اراک نیز کارگران و بازنشستگان به مناسبت روز جهانی کارگر در مقابل تامین اجتماعی تجمع اعتراضی داشتند.

به همین‌ترتیب کارگران و بازنشستگان در مشهد تجمع کردند. برخی شعار می‌دادند: «از بس دروغ شنیدیم ما دیگه رای نمیدیم» و «فریاد فریاد از این همه بیداد».


جمعی از اعضای سندیکای کارگران فصلی و ساختمانی شهرستان مریوان و سروآباد نیز روز جهانی کارگر را گرامی داشتند.

در ادامه تجمعات کارگری امسال که بیشتر در مقابل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، کارگران و بازنشستگان شهر رشت نیز در مقابل این سازمان تجمع کردند.

در اهواز نیز کارگران گرد هم آمدند و به فقر، گرانی، پایمال‌شدن حقوقشان اعتراض کردند.

به همین‌ترتیب در کرج، تبریز، خرم‌آباد، ساری، شوش، سنندج قزوین، و نیشابور نیز اعتراضات همزمان با روزجهانی کارگر صورت گرفت. گفته می‌شود در تهران نیروهای امنیتی و‌ انتظامی در مقابل وزارت کار حضور داشته و برخی معترضان و کارگرانی را دستگیر کرده‌اند. در این تجمع معترضان فریاد زدند «امنیت شغلی احیا باید گردد»

در شوش نیز معترضان شعارهای مختلفی سر دادند از جمله «اینهمه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی، مرگ بر ستمگر درود بر کارگر، وعده وعید کافیه سفره ما خالیه». در کرج نیز یکی از شعارها «دردما درد شماست مردم به ما ملحق شوید» بود. روز کارگر امسال در حالی برگزار می‌شود که گرانی و فشار‌های پی‌درپی اقتصادی و سیاسی دست به دست همه‌گیری ویروس‌کرونا داده و کارگران از یک سو با بیکاری و از سوی دیگر با بیماری و نبود حمایت‌های بهداشتی و شغلی تحت فشارند. در این میان، غیبت و حضور کمرنگ زنان و مطالبات زنان پررنگ است. درحالی که فشار اقتصادی بر زنان چه شاغل در بیرون از منزل، و چه زنان مشغولبهکار بی‌مزد خانگی در دوران همه‌گیری کرونا مضاعف بوده است و درصد بالایی از بیکارشدگان در این دوران زنان هستند.


روز کارگر امسال در حالی برگزار می‌شود که گرانی و فشار‌های پی‌درپی اقتصادی و سیاسی دست به دست همه‌گیری ویروس‌کرونا داده و کارگران از یک سو با بیکاری و از سوی دیگر با بیماری و نبود حمایت‌های بهداشتی و شغلی تحت فشارند. در این میان، غیبت و حضور کمرنگ زنان و مطالبات زنان پررنگ است. درحالی که فشار اقتصادی بر زنان چه شاغل در بیرون از منزل، و چه زنان                              مشغولبهکار بی‌مزد خانگی در دوران همه‌گیری کرونا مضاعف بوده است و درصد بالایی از بیکارشدگان در این دوران زنان هستند.

منبع :میدان