او صدای فلسطین بود

زنی پرچم فلسطین را در کنار تصویر شیرین ابواکله در کرانه باختری اشغالی اسرائیل در روز چهارشنبه در دست گرفته است. عکس: رانین ساوافتا/ رویترز

شیرین ابو اکله، خبرنگار الجزیره که در جنین در کرانه باختری مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد، یک ناظر کهنه کار درگیرهای اسرائیل و فلسطین بود که در سراسر جهان عرب به عنوان صدایی معتبر در داغ ترین نقاط منطقه مشهور است.

به گزارش گاردین این شهروند ۵۱ ساله فلسطینی – آمریکایی در طول سه دهه تقریباً از هر نقطه درگیری در کرانه باختری اشغالی و بیت‌المقدس شرقی گزارش داده بود، در این گزارش ها او بین هر دو طرف حضور می یافت و حوادث مربوط به فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را از خانه‌ها، میدان‌های جنگ تا اتاق های نشیمن رهبران گزارش می کرد.

او انتفاضه دوم، محاصره جنین توسط اسرائیل در سال ۲۰۰۲، مرگ یاسر عرفات، حملات متعدد کرانه باختری و تلاش‌های متزلزل برای یافتن صلح پایدار را پوشش داد.

ابو اکله در سراسر منطقه بسیار مورد توجه بود و به عنوان یکی از درخشان ترین خبرنگاران شبکه ی الجزیره شناخته می شد. گزارش های او همراه با اولین حضورش بر صفحه ی تلویزیون در سال ۱۹۹۷ با حساسیت شدید هر دو طرف درگیری همراه بود.

شیرین ابواکله. او روایتگر فلسطین بود. عکس: AP

تامارا الریفای، سخنگوی ارشد آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد (UNRWA) گفت: «شیرین چهره/صدای رویدادها در سرزمین فلسطین است – احتمالاً همه کسانی که اخبار آن جا را دنبال می کنند او را می شناسند». نمی‌توانید اخبار کرانه باختری را دنبال کرده و گزارش‌هایی از شیرین را نشنیده باشید.

او پای ثابت رویدادهای فلسطین بود و این واقعیت که او بسیاری از حوادث طوفانی را بدون آسیب پوشش داد، مرگ او را تکان‌دهنده‌تر می‌کند.

مزنا شهابی، دوست دیرینه او گفت: «شیرین فردی مقاوم بود که در سن بسیار پایین والدین خود را از دست داد، در زمانی که روزنامه‌نگاران در جهان عرب صرفاً دنباله‌روی دولت‌هایشان بودند، او برگشت و مدرک روزنامه‌نگاری خود را گرفت.

او می‌دانست که همه چیز در حال تغییر است و تا زمانی که راوی آرمان فلسطین شد، به کار خود ادامه داد. او یک مرجع در جهان عرب است. همه در خیابان می ایستادند و به خاطر شجاعت و اراده و شیوه منحصر به فردش در بیان روایت های فلسطینی ها به او سلام می کردند. اعرابی که نمی توانستند به آن جا بروند، شیرین آنها را به آنجا می برد.

همکاران ابواکله ادعا می کنند که او مدت کوتاهی پس از رسیدن به صحنه درگیری در نزدیکی جنین بر اثر تیراندازی سربازان اسرائیل کشته شده است. الجزیره اسرائیل را مسئول مرگ خبرنگار خود اعلام کرده است.

شیرین لحظاتی قبل از کشته شدن، خبرنگار مجروح در کنار او روی زمین افتاده است – الجزیره