گزارش فعالین از درگیری ها در شهر سنندج از دیشب تا کنون:


▪️تصویر بالا آخرین استوری اینستاگرام #پیمان_منبری، جوان ٢٩ سالەای است کە روز شنبه شانزدهم مهر، در محله قطارچیان #سنندج بە دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشتە شد. او بە یکی از دوستانش گفتە بود: « بگذار در راه آزادی شهید شویم، اما در اسارت نباشیم ».


▪️سنندج، شهری که برای ۲۴ روز سنگر مبارزه را در کل قیام ژینا رها نکرد.


▪️به گفته خبرنگاران کرد، درگیری‌ها در سنندج از ساعت ۲۰ شامگاه روز گذشته شروع شده و امشب همچنان ادامه دارد. دیشب محلاتی چون غفور، گلشن، ۲۵، کارآموزی و تَقتَقان، نبوت، سه راهی جهاد، فرح، عباس آباد و نایسر شاهد اتفاقات زیادی بود و در مسکن مهر، ویلاشهر و محله دو/نوزده در شهرک بهاران درگیری شدیدی میان مردم و نیروهای سپاه/یگان ویژه درجریان بوده. نیروهای امنیتی حتی مجبور شده اند از نقاط دیگر شهر نیرو به شهرک بهاران اعزام کنند. درگیری‌ها در محله ۲۵ و تقتقان و کارآموزی شدت گرفت و سرکوبگران با گلوله جنگی مردم این منطقه رو هدف قرار دادند. به نقل از فعالین کورد، دست کم سه اتوبوس نیروی یگان ویژه دیشب از ورودی همدان وارد سنندج شده و در محله فرح مستقر شده‌اند.


▪️در محلات بسیاری مردم توانسته اند خیابان های اصلی را با روشن کردن آتش مسدود کنند. در مناطقی نیروهای امنیتی مردم را با کلاشنیکوف هدف قرار داده و تلاش کرده اند معترضان را متفرق کنند ولی با مقاومت شدیدی روبرو شدند. مثلا در محله قطارچیان سنندج نیروهای سرکوبگر رژیم به قصد کشتن مردم و از فاصله نزدیک با کلت کمری(گلوله ۷م.م) تعداد زیادی از شهروندان را هدف قرار داده‌اند. همین باعث شده که تعدادی زیادی از مردم مجروح شوند هرچند آمار دقیقی از زخمی ها و کشته ها هنوز در دست نیست. تا ظهر روز گذشته ۲۴ معترض که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند به بیمارستان قلب کوثر منتقل شده‌اند. تعدادی از مجروحین همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که کاملا ایزوله شده و تحت کنترل نیروهای امنیتی است. علاوه بر گلوله بر این، ده‌ها نفر نیز به دلیل جراحات ناشی از گلوله‌های ساچمه‌ای به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند.


▪️تا این لحظه خبر کشته شدن شهروندی به نام #پیمان_منبری تایید شده است. #داریوش_علیزاده نیز جوانی بود که دیروز بخاطر اینکه دستش را به علامت پیروزی از داخل ماشین بلند کرده و بوق ماشین اش را به صدا در آورده بود توسط نیروهای رژیم با شلیک مستقیم به سر کشته شد. همچنین خبرهای تایید نشده از کشته شدن یک معترض زن بر اثر اصابت گلوله در جریان اعتراضات دیروز حکایت دارد، اما تا این لحظه هیچ اطلاعی از هویت این قربانی در دست نیست. ارتش رسما در کشتار دیشب سنندج مشارکت کرده و تا کنون دست کم ۵ تن کشته شده‌اند. مردم مبارز سنندج نیز با ابتکاری انقلابی، ورودی همدان به #سنندج را مسدود کردند و اعتراضات در نایسر، قشلاق و محلات عباس آباد نیز به شدت ادامه دارند


▪️کسانی چون طیب محمدی مسئول ماموران حراست در بیمارستان کوثر با لباس فرم بیماران بستری شده در واقع تحت پوشش بیمار، معترضان مجروحی که به بیمارستان مراجعه کرده اند را شناسایی و پس از آن بازداشت کرده اند.


▪️اما طبق اخبار منتشر شده، دیشب سنندج ۱۸ سپاهی و بسیجی‌در درگیری با مردم به ویژه در مقابل محل بازار تاناکورا در محله کارآموزی مجروح شده اند که تن از آنها در بیمارستان سپاه و ارتش بست و ۴ نفر در بیمارستان کوثر بستری شده اند. یک بسیجی‌عضو سپاه کردستان به اسم غلامرضا بامدی نیز توسط نیروهای مقاومت مردمی کشته شده است. او هنگام کشتار به دست مردم غیر مسلح گیر افتاد و مردم حق اش را کف دستش گذاشتند.


▪️شدت درگیری ها آنقدر بالا بود که حکومت مدارس و دانشگاه‌ها در #کردستان به دستور استاندار و با مناسبت سازی دروغین به بهانه تولد پیامبر به روایت اهل سنت و بدون اعلام قبلی تعطیل اعلام کردو اتفاقی بی سابقه که هراس رژیم را بیش از پیش نشان میدهد. اینترنت شهر نیز از روزهای پیش تا کنون به شدت محدود شده و از دیشب دسترسی به آن به حداقل رسیده است.


▪️امروز دوشنبه نیز بیش از ۶۰ موتور یگان ویژه و نیروهای سپاه همراه با نیروهای لباس شخصی وارد محله ویلاشهر سنندج شده و با گلوله های ساچمه ای به سوی مردم و حتی واحدهای آپارتمانی و خودرویهای پارک شده شلیک می کنند. فضا در جاهایی شبیه دهه شصت شده است، آنها در خانه ها را می شکنند، وارد واحدهای آپارتمانی می شوند و به دنبال معترضین میگردند تا آنها را با خود ببرند. نیروهای ضدشورش نیز به شهروندانی که پشت‌بام شعار سر می‌دهند گاز اشک‌آور شلیک می کنند. معترضان مجمع‌های مسکن مهر حدفاصل شهرک‌های ویلاشهر/بهاران دیشب تا بامداد امروز دوشنبه تحت سرکوب شدید مسلحانه نیروهای امنیتی نظامی بوده اند.