آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۲)

[بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا حق همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.]

جمعه ۵ خرداد

- نرگس محمدی و گلرخ (ابراهیمی) ایرایی، زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین، در پی نگارش دو مقاله در مورد نشست «گفت‌وگو برای نجات ایران» از ۱۶ اردیبهشت ممنوع‌الملاقات شده‌اند.

شنبه ۶ خرداد

ــ اسما گنجی‌زاده، دانشجوی فلسفه‌ دانشگاه اصفهان، به ۲ ترم منع موقت از تحصیل محکوم شد.

ــ هستی امیری، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، با دریافت ابلاغیه‌ای به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شد.

یکشنبه ۷ خرداد

ــ حق عضویت برخی از اعضای کتابخانه ملی، به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی فروردین‌ماه در این کتابخانه، گویا به سبب «نقض موارد شیوه‌نامه عضویت» از آن‌ها سلب شده است.

ــ مریم جلال‌حسینی و فاطمه (مژگان) تدریسی، معلمان بازداشتی در زندان قرچک ورامین، در اعتراض به شرایط نامناسب خود در زندان اعتصاب غذا کردند.

ــ فرهاد شیخی، فعال کارگری، در خانه‌اش در هشتگرد کرج بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

دوشنبه ۸ خرداد

ــ حسن سعیدی، رضا شهابی و‌ کیوان مهتدی (مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران)، فعالان‌ کارگری زندانی، با تشکیل پرونده‌ای تازه‌ به دادسرا احضار شدند که، به دلیل اجبار به پوشیدن لباس زندان و استفاده از دستبند در زمان انتقال، از حضور در این جلسه امتناع کردند.

ــ جلسه‌ محاکمه‌ی الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

ــ نزدیک به ۴۰ دختر دانشجوی دانشگاه هنر تهران از ورود به این دانشگاه منع شده‌اند.

ــ مرضیه محمودی، روزنامه‌نگار، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

ــ عثمان اسماعیلی، فعال کارگری، با دریافت ابلاغیه‌ای به اتهام‌های «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به دادسرای عمومی و انقلاب سقز احضار شد.

ــ زینب همرنگ سیدبگلو، معلم بازنشسته و زندانی سیاسی پیشین، در دادگاه انقلاب تهران به پنج سال زندان محکوم شد.

سه‌شنبه ۹ خرداد

ــ جلسه‌ محاکمه‌ی نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه‌ی شرق، در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

چهارشنبه ۱۰ خرداد

ــ زهرا توحیدی و هدی (زهره) توحیدی، دو خواهر روزنامه‌نگار، برای اجرای حکم یک سال حبس به زندان اوین منتقل شدند.

ــ هادی میرزایی، موسیقیدان و نویسنده، در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.

ــ جلسه‌ محاکمه‌ی وکلای دادگستری محمود طراوت‌روی (شاعر)، مسعود احمدیان و نازنین سالاری در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد.

ــ فرشید عزیزپور، دانشجوی دانشگاه هنر تهران، با حکم کمیته‌ی‌ انضباطی این دانشگاه به یک ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

پنجشنبه ۱۱ خرداد

ــ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران فهرست اسامی ۱۳ روزنامه‌نگار را منتشر کرد که هم‌اکنون در زندان‌های ایران به سر می‌برند. این فهرست شامل نیلوفر حامدی، الهه محمدی، علیرضا جباری ‌دارستانی، ایمان به‌پسند، ویدا ربانی، فرخنده عاشوری، فرزانه یحیی‌آبادی، هاشم موذن‌زاده، مارال دارآفرین، امیر مسکنی، سیامند مهتدی، ژینا مدرس گرجی و کامیار فکور است.

ــ سپیده رشنو، دانشجوی نقاشی، به اتهام‌های «تشویق مردم به فساد و فحشا» و «تبلیغ علیه نظام» در دادسرای اوین تفهیم اتهام و با قرار وثیقه‌ی یک میلیارد تومانی تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد.