فشرده وسرفصل  رویداد ها ومختصات مبارزه عیننا جاری جنبش کارگری !

مولفه های سیاست رژیم دررویاروئی با جنبش کارگری

هفته سوم مهر۱۴۰۰ 

تشدید رودروئی کارگران و زحمتکشان با حاکمیت!!!

علیه «قانون»

چارچوب رئیسی برای کارگران!

علیه وعده های فریبکارانه رئیسی

رئیسی:«به دنبال ایجاد چارچوبی خواهیم بود تا حقی از هیچ کارگری در هیچ نقطه‌ای از کشور ضایع نشود»

 

علیه گسترش و تشدید تعرض و تهاجم جمهوری اسلامی به حق حیات کارگران و زحمتکشان!

تعرضات به حق حیات کارگران و زحمتکشان در همه حوزه ها تشدید و گسترش یافته است .این اتفاقی یا بر حسب اشتباه و یا این که مثلا در نتیجه اراده فلان سرمایه دار و یا بهمان نهادسرمایه داری و یا دولتی،شبه دولتی  و یا حتی خود دولت و... نیست اکنون کل نظام  مجریه ،مقننه و قضائیه و همه دستگاه سرکوب،نهاد دین حکومتی ، یورش خود را به حق حیات کارگران و زحمتکشان تشدید کرده اند و دولت شخصی شده خامنه ای پیگیر و مجری این سیاست هاست. والبته سرکوب ( در لایه های مختلف و پیچیده )،بیش از پیش در مقابل مطالبات ،مقاومت ها و اعتراض و عصیان توده ها در دستور کار نظام قرار گرفته است. به عبارتی حداکثر سرکوب و رویاروئی با مردم در داخل و ماجراجوئی و عقب نشینی در مقابل غرب و امریکا!

 

 

گسترش اعتراضات و اعتصابات کارگری،معلمان ،پرستاران،بازنشستگان !

 تجمع‌سراسری فرهنگیان ایران

تجمع‌سراسری فرهنگیان ایران "مطالبه گری حق طبیعی شهروندان است" .

به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران امروز در بسیاری از شهرها فرهنگیان دست به اعتراض و تجمع زدند.این اعتراضات به دلیل عدم اجرای کامل رتبه‌بندی و عدم اجرای کامل همسان‌سازی و دیگر مطالبات فرهنگیان صورت گرفته است قعطنامه پایانی
از نظرما حاکمیت به جای بگیر و ببندها و تهدیدها باید در قبال فرهنگیان شاغل و بازنشسته پاسخگو باشد و مطالبات معلمان را محقق نماید و بداند این مطالبه‌گری متکی به فرد نیست و نمی‌توان با احضار، پرونده ‌سازی، زندان و اخراج آن را متوقف نمود.

بازنشستگان شرکت مخابرات راه دور شیراز، برای پیگیری دریافت معوقه‌های ۱۵ساله خود مقابل استانداری فارس تجمع کردند!

کارگران شهرداری سی سخت خواستار پرداخت معوقات مزدی یکساله گذشته خود هستند!

شانزدهمین روز از اعتصاب کارگران هفت‌تپه

اعتصاب کارگران نیشگر هفت تپه تظاهرات و راهپمائی کارگران در شوش

هفت مطالبه کارگران هفت تپه

تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت و شفاف سازی نحوه و قیمت واگذاری شرکت به دولت-بانک

پرداخت فوری حقوق های معوقه و سایر مطالبات عرفی و قانونی

تسریع در انجام عملیات کشت و اُورهال-تعمیر کارخانه

بازگشت به کار اخراجی های مطالبه گر

تمدید قرارداد فصلی ها

اعلام و اجرای حکم صادر شده علیه اسدبیگی-رستمی در پرونده اختلاس

مختومه شدن پرونده خانم فرزانه زیلابی (وکیل کارگران هفت

شرکت هفت‌تپه تعیین تکلیف و به شرکت توسعه صنایع نیشکر واگذار شد.

امید اسد بیگی مالک سابق هفت تپه به ۲۰ سال حبس محکوم شد!

احمد خانی نوذری معاون اقتصادی وزارت تعاون ،کار و أمور اجتماعی: به دنبال پیشنهاد مطرح شده در هیات دولت برای ساماندهی و تعیین تکلیف شرکت کشت و صنعت هفت تپه و ضرورت ایفای نقش اساسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی در امر واگذاری‌ها، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت امور اقتصادی این وزارتخانه را مامور پیگیری این موضوع کرد

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ارزیابی کامل و بازدیدهای میدانی تیم اقتصادی وزارتخانه از وضعیت و شرایط شرکت هفت تپه: بررسی‌های دقیق و ارزیابی‌های ما از شرایط بغرنج و دشوار این مجموعه در نهایت ما را به این نتیجه رساند که این شرکت باید به شرکت توسعه صنایع نیشکر واگذار شود

گزارش امروز

امروز ۲۱ مهرماه کارگران نیشکر هفت تپه در شانزدهمین روز اعتصاب خود شاهد محکومیت های  قطعی مدیریت بخش خصوصی کارخانه و دارودسته اش به زندان های طویل مدت بودند،  این دست آورد وخلع ید بخش خصوصی ومحکومیت اسد بیگی تنها از راه مبارزه و پیگیری مستمر کارگران نیشکر هفت تپه بدست آمده است .

 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه ازتمامی خواسته ها ومطالبات کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه حمایت میکند.

محکومیت اسدبیگی ودارودسته اش بشرح زیر میباشد

 امید اسد بیگی  به 20 سال حبس،رد اموال،جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی محکوم شد

محکومیت مهرداد رستمی به 20 سال حبس، رد مال و جزای نقدی

دو نفر از متهمان هر کدام به 15 سال حبس، سه نفر دیگر هر کدام به 10 سال و بیش از 17 نفر هر کدام به 5 سال حبس محکوم شدند

 

اعتصاب کارگران خطوط ابنیه  فنی ناحیه آذربایجان به دلیل معوق ماندن حقوق

اعتصاب معدنچیان معادن خصوصی ذغال سنگ پابدانا و شهرستان زرند کرمان  ادامه دارد.

خصوصی سازی و غارت کارگران!

اعتصابات معدنچیان معادن خصوصی زرند! تبعیض و تفاوت فاحش  مزدی!قراد های حجمی!

 سرمایه دا وکارفرما قرارداد کار را برای خودش و روز مبادا تنظیم می کند! ودرتمام این مدت اسنادی از پرداخت‌های غیرواقعی ،برای ارائه به مقام‌های استان  دست و پا کرده‌اند. 

برای مطالباتمان با وزارت کار و دفتر ریاست‌جمهوری تماس گرفته‌ایم اما هیچ پاسخی را از آنها دریافت نکرده‌ایم!

یورش و حمله نیروهای انتظامی رژیم به معدنچیان زرند کرمان!

اعتصاب معدنچیان معادن پابدانای جنوبی، چشمه‌پودنه، گله‌توت ، ۱۲-۱۴ ، سراپرده، باب‌شکون و معدنجو در زرند کرمان تداوم دارد. اعتصاب کارگران دراعتراض به دستمزدهای پایین و تبعیض میان کارگران معادن نیمه دولتی و خصوص یصورت گرفته ، تولید متوقف شده است.

گزارش های دولتی مدعی هستند،کارگرانی که در کارگاه‌های دولتی کار می‌کنند چیزی حدود هفت تا هشت میلیون تومان دریافت می‌کنند. اما کارگران بخش خصوصی و کارگرانی که زیر نظر پیمانکاران هستند، علیرغم آن که سوابق کاری آنها بین ۵ تا ۱۵ سال حداقل حقوق وزارت کار را دریافت می‌کنند

مطالبات معدنچیان اعتصابی ،حذف پیمانکاران وانعقاد قرارداد مستقیم با معدنچیان است؛ چراکه به گفته‌ی آن‌ها «این پیمانکاران دستمزد آن‌ها را متناسب با قراردادهای خود با کارفرمایان این معادن، پرداخت نمی‌کنند و سر و ته آن می‌زنند تا سود بیشتری به جیب بزنند. در واقع حق کارگر را به جیب خود می‌گذارند.» 

علاوه بر این کارگران اعتصاب کننده می گویند  حق تونل، حق سختی کار و ضرر و زیان جسمی ناشی از کار در معدن به کارگران بخش نیمه دولتی تعلق می‌گیرد اما کارگران معادن خصوصی از آن بی‌بهره‌اند.

نیروی انتظامی و یگان ویژه ،کارگران اعتصابی معدن زرند کرمان و خانواده ها ی آنان مورد یورش وبا ماشین آب پاش به زنان و کودکان کارگران تعرضکرده است  .

کارگران معادن خصوصی زرند «حتی روحمان از متن این قراردادها بی‌خبر است. کارگر استخراج زغال، که فیش حقوقی ندارد، نمی‌تواند مزد خود را با قرادادی که از آن خبر هم ندارد، مطابقت دهد.»

«در حالی که برای کارگران بخش خصوصی، نه طرح طبقه‌بندی مشاغل اعمال می‌شود و نه هیچ امتیاز شغلی دیگری؛ البته برای اینکه دستمزد ما به بیشتر از ۴ میلیون تومان در ماه برسد باید «تعطیل‌کاری» را هم در برنامه بگذاریم؛ در غیر این صورت این دستمزدِ حداقلی، هیچ مزیتی نخواهد داشت. حالا باید این شرایط را  معادن دولتی همجوار مقایسه کنید که دستمزد کارگر نه تنها حداقل‌ها را پوشش می‌دهد؛ بلکه بسته به عملکرد آنها، افزون بر آن را هم دربرمی‌گیرد

«در همین معادن خصوصی، کارگری را داشتیم که ۲۲ سال سابقه کار داشت، اما تنها به ازای ۱۵ سال آن «حق بیمه سهم کارفرما» در سوابق بیمه‌ایش قرار گرفته بود. همین کارگر، پس از تکمیل سوابق بیمه‌ای خود، با ۲ میلیون تومان حقوق، بازنشسته شد....»

مطالبات حداقلی

«حذف بخش خصوصی از بهره برداری این معادن باشند وبازگشت مجدد آنها را به دولت.»

حل مشکلات بیمه‌ای ،پرداخت«حق بیمه سهم کارفرما»،همسان‌سازی دستمزدها، پرداخت حق بیمه‌ متناسب با دستمزد، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل که چارچوب اجرایی آن مشخص شده است و بهبود شرایط کار و ایجاد امنیت شغلی،

اعتصاب دو روزه کارگران پیمانکاری بندر امام و ماهشهر که بیشتر در هلدینگ خلیج فارس شاغل هستند.

کمیسیون کارگری  بندر امام فرمانداری با شرکت معاون سیاسی فرماندار، معاون اطلاعات شهرستان، قائم مقام حراست وزارت نفت، رئیس حراست ارشد سازمان منطقه ویژه، سرپرست و کارشناسان اداره کار منطقه ویژه، اداره کار شهرستان ماهشهر قائم مقام مدیرعامل بندرامام  مدیر منابع انسانی بندرامام، مدیر روابط عمومی بندر امام و سه نفر از نمایندگان کارگران هلدینگ خلیج فارس برگزار شد.

در این جلسه، مطالبات و خواسته های قانونی کارگران به شرح زیر مطرح شد:

۱- اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل

۲- فوق العاده انگیزشی رفاهی

۳- فوق العاده عمومی

۴- استفاده از خدمات رفاهی ، فرهنگی ، آموزشی ، ورزشی

۵- اصلاح نوع قرارداد از حجمی به غیرحجمی مستمر

۶- وام ودیعه مسکن

۷- کارانه تولید

۸- وام دو برابر بیس حقوقی

 

هزار و ۲۴۶ زن ایرانی در معدن کار می‌کنند

تعداد زنان شاغل در معادن در حال بهره‌برداری هزار و ۲۴۶ نفر بوده که از این تعداد بیشترین شاغلانن زن در فعالیت معدنی استخراج سنگ و شن و ماسه و استخراج سنگ آهن مشغول کار بوده‌اند