آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت(۲۲ تا ۲۹ تیر ۱۴۰۳)


جمعه ۲۲ تیر

ــ جهانگیر کوثری، تهیه‌کننده‌ی سینما، از عدم نمایش فیلم «رگ‌های آبی» درباره فروغ فرخ‌زاد به‌ دلیل ممنوع‌التصویر شدن بازیگر آن (باران کوثری) خبر داد.

شنبه ۲۳ تیر

ــ لقمان قنبری، نویسنده و مترجم ساکن سرپل‌ذهاب، در دادگاه انقلاب این شهر از اتهام «ارتباط با اتباع اسرائیل» تبرئه شد.

ــ به گزارش خبرگزاری‌ها یک شهروند بهایی به نام مژگان سلمان‌زاده، پژوهش‌گر، از ۱۰ روز پیش در شهر ماکو بازداشت شده است.

ــ شش فعال حقوق زنان در گیلان ـ فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه، آزاده چاوشیان و متین یزدانی‌ـ برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شدند.

ــ حسن عباسی، روزنامه‌نگار، به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس احضار شد. او دلیل احضار را پرسش‌گری از مسئولان بندرعباس عنوان کرده است.

ــ مجتبی رحیمی، روزنامه‌نگار آزاد، در دادگاه کیفری قزوین به اتهام‌ «اجتماع و تبانی» و «نشر اکاذیب» به پرداخت جریمه‌ی نقدی محکوم شد.

ــ محمد نجفی، وکیل زندانی، با وجود نیاز به درمان به دستور مسئولان زندان از اعزام به بیمارستان محروم شده است.

یکشنبه ۲۴ تیر

ــ محمد پارسی، روزنامه‌نگار، که به اتهام «نشر اکاذیب» با مصداق انتشار مطالبی درباره قتل نیکا شاکرمی محاکمه شده بود از محکومیت خود به پرداخت جریمه نقدی خبر داد.

ــ عسل داداش‌لو، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای، به اتهام «نشر اکاذیب» با مصداق گزارش درباره نیکا شاکرمی به جزای نقدی محکوم شد.

ــ امجد بختیاری، معلم مدارس دهگلان، به اتهام «اخلال در نظم عمومی»‌ و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه کیفری این شهر به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم دو سال تعلیق شده است.

ــ اسماعیل گرامی، فعال کارگری، که هفته گذشته به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» محاکمه شده بود به ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

دوشنبه ۲۵ تیر

ــ ندا فتوحی (مدرس پیشین دانشگاه علامه)، با رد درخواست اعاده دادرسی، به اتهام‌های‌ «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه عرفان حلقه» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» مجموعا به ۶ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است که مطابق قانون تجمیع احکام ۳ سال و ۸ ماه از این حکم قابل اجرا خواهد بود.

سه‌شنبه ۲۶ تیر

ــ پخشان عزیزی، روزنامه‌نگار و مددکار اجتماعی، که پس از نزدیک به یک‌سال بازداشت در زندان اوین به «بغی» متهم شده، از برقراری تماس تلفنی و برخورداری از حق ملاقات حضوری محروم شده است.

ــ صلاح‌الدین خلج اسدی، روزنامه‌نگار، در دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به اتهام «اهانت به مأمور دولت» به تحمل ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد.

چهارشنبه ۲۷ تیر

ــ یاسمین حشدری (شاعر) و سارا جهانی و هومن طاهری، هرسه از فعالان حقوق زنان، برای اجرای حکم حبس به دادسرای رشت مراجعه کردند که هومن طاهری به زندان لاکان منتقل شد و اجرای حکم سارا جهانی و یاسمین حشدری به دلیل پیگیری وضعیت پزشکی آنان به تعویق افتاد.

ــ وفا احمدپور (وفادار)، خواننده‌ی رپ اعتراضی، به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی از طریق همراهی با معاندین نظام» در دادگاه انقلاب محاکمه شد.

پنجشنبه ۲۸ تیر

ــ حراست دانشگاه الزهرای بوشهر با ارسال پیامکی به سولماز اکبرزاده (وکیل و استاد حقوق این دانشگاه) از قطع همکاری با او خبر داد. در این پیامک به دلایل اخراج او اشاره‌ای نشده است.