ایران در آئینه آمار(۳۱۵)

جمعه ۹ شهريور ۱۴۰۳ برابر با ۳۰ اگوست ۲۰۲۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی


موضوع آمار های نقل شده در این بخش:

رکود چشمگیر صنایع ایران در پی اِعمال محدودیت برق

رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند پنج هزار میلیارد میلیارد تومان است

جایگاه استان‌ها در نقشه‌ی فلاکت اقتصادی ۱۴۰۳

معاون وزیر کار و رفاه: ۱۶ میلیون نفر زیر «خط فقر» در کشور

رکود چشمگیر صنایع ایران در پی اِعمال محدودیت برق

وضعیت نگران کننده درمان در ایران / ۸۰ درصد ظرفیت رشته‌های پزشکی اطفال و بیهوشی خالی است/ تعداد تخت‌های بیمارستانی در ایران نصف کشورهای اطراف

۸ شهریور : سوء‌تغذیه، هشت استان کشور را تهدید می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما سوءتغذیه یکی از آسیب‌های بهداشتی جوامع درحال‌توسعه است. موضوع امنیت غذایی آن‌قدر مهم است که پایش و بررسی‌های جهانی دربارۀ آن، آمارهای جالبی را به ما نمی‌دهد. «فائو» در آخرین گزارش خود به بررسی ۱۶۷ کشور جهان از نظر سوءتغذیه پرداخت. این بررسی نشان می‌دهد، رتبۀ ایران در این جدول ۹۰ بوده است. اگرچه ایران قبلاً در این رده‌بندی جهانی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، رتبۀ ۱۰۲ را داشته، اما اکنون ۱۲ پله نسبت به رده‌بندی قبلی بالاتر آمده است. متخصصان، سوء‌تغذیه را عامل بیماری‌های مختلف می‌دانند، ضمن اینکه خودِ این عارضه هم می‌تواند ناشی از پیامد برخی بیماری‌ها باشد؛ پس لازم است موردتوجه دولت‌ها در سراسر جهان قرار گیرد.

گفته می‌شود بیشتر کودکان دچار سوءتغذیه، در مناطق روستایی با ضریب محرومیت بالا سکونت دارند

اما به‌تازگی «محمداسماعیل مطلق» رئیس دبیرخانۀ شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی گفته است: هشت استان کشور از نظر تغذیه، نیاز به توجه بیشتری دارند که شامل سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمان و خراسان جنوبی است؛ استان‌هایی که به‌لحاظ اقتصادی کم‌برخوردار محسوب می‌شوند و شاخص‌های تغذیه‌ای که با درآمد نسبت مستقیم دارد، در این استان‌ها حال‌وروز خوبی ندارد.

به گفتۀ مطلق، جهاد کشاورزی برای تولید و تأمین غذا و وزارت بهداشت برای کنترل و نظارت بر سلامت غذا، از مزرعه تا سفره باید به وظایف خود عمل کنند و گزارش اقدامات خود را ظرف مدت ۳ ماه به شورای‌عالی ارائه دهند. همچنین وزارت رفاه هم برای بهبود دسترسی اقشار کم‌درآمد به سبد غذایی مطلوب، باید برنامه‌های سال‌جاری خود را اعلام کند و دبیرخانۀ شورای‌عالی نیز موظف است، پایش اقدامات در دستگاه‌های اجرایی عضو شورای‌عالی را به دفتر رئیس‌جمهور گزارش دهد.

۶ شهریور : رکود چشمگیر صنایع ایران در پی اِعمال محدودیت برق

مرکز پژوهش‌های مجلس از رکود چشمگیر صنایع کشور در اولین ماه اعمال محدودیت در تامین برق تابستانی خبر داده و می‌گوید بنگاه‌های صنعتی در تیرماه امسال نسبت به فصل بهار رکود عمیق‌تری را از نظر شاخص‌های تولید و فروش داشته‌اند.

داده‌های گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در نخستین ماه تابستان امسال، شاخص فروش به میزان بیشتری در مقایسه با شاخص تولید کاهش یافته که بیانگر حادتر شدن بحران تقاضای موثر در اقتصاد ایران است.

روزنامه دنیای اقتصاد با استناد به این گزارش نوشته است: «تداوم وضعیت موجود باعث خواهد شد که بنگاه‌های بیشتری با نیمی از ظرفیت تولیدی کار کنند و این ظرفیت به مرور کاهش یابد و در نهایت آنها را با خطر تعطیلی مواجه کند».

بر اساس این گزارش در تیرماه سال ۱۴۰۳، شاخص تولید و شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نه تنها نسبت به ماه قبل به ترتیب کاهشی ۸ درصدی و ۱۰ درصدی داشته، بلکه نسبت به تیرماه پارسال نیز به ترتیب ۳.۵ درصد و ۵.۴ درصد افت کرده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد رکود بخش صنعت علاوه بر کسری برق تابستانی، علت‌های دیگری نیز داشته است.

رکود حاکم بر بخش صنعت در تیرماه امسال در حالی است که کسری برق در مرداد و شهریور به مراتب بیشتر از تیرماه است و انتظار می‌رود تولید و فروش صنایع در ماه گذشته با شدت بیشتری سقوط کرده باشد؛ بطوری که بازار سهام در مرداد امسال شاهد افت تراز شاخص ۲۹ صنعت از ۳۰ صنعت اصلی بورس بوده است.

۲۴ مرداد : رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند پنج هزار میلیارد میلیارد تومان است

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید رشد اقتصادی هشت‌درصدی کشور که در برنامهٔ هفتم توسعه آمده، امکان‌پذیر نیست چون به معادل «پنج هزار میلیارد تومان» سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

مهدی صادقی نیارکی روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: «برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت‌درصدی در برنامهٔ هفتم توسعه نیازمند صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سالانه هستیم. این رقم برابر با پنج‌ هزارمیلیارد تومان است، درحالی‌که کل توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها و مؤسسات مالی کشور در سال ۱۴۰۲، پنج‌ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.»

او همچنین با یادآوری این‌که بنا به اعلام بانک مرکزی، در ۹ ماههٔ سال ۱۴۰۱، خالص حساب ارزی کشور حدود پانزده میلیارد دلار منفی بوده است افزود: «در مقابل، میزان جذب سرمایه از خارج از کشور در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ با روندی ملایم به ۱.۵ میلیارد دلار در سال رسیده است.»

گزارش سالانه سازمان ملل: سهم «یک‌دهم درصدی» ایران در جذب سرمایه‌گذاری جهانی

چشم‌انداز رشد اقتصادی هشت‌درصدی علاوه بر این‌که در برنامهٔ هفتم توسعه تکلیف شده، بارها در مناظرات و تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری هم مطرح شد.

در این مناظرات، مسعود پزشکیان که بعد به مقام ریاست‌جمهوری رسید، گفت این میزان رشد اقتصادی «تحقق‌پذیر نیست»، اما سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت اصولگرایان، پاسخ داد «کسی که می‌گوید رشد هشت‌درصدی ممکن نیست، یعنی نمی‌خواهد مشکلات را حل کند».

آمارهای بانک مرکزی ایران و کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۹ ماهه پارسال بیش از ۴۴ میلیارد دلار فرار سرمایه از کشور اتفاق افتاده است. این رقم ۱۰ برابر کل جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور طی سه سال گذشته است.

براساس داده‌‌‌های مرکز آمار، میانگین رشد سالانهٔ تولید ناخالص داخلی حقیقی در ایران در سال‌های پس از انقلاب حدود ۱.۸ درصد بوده است.

داده‌های صندوق بین‌المللی پول هم نشان می‌دهد بیشترین رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ و پس از توافق برجام ثبت شده است. بر اساس گزارش این صندوق، اقتصاد ایران در این سال توانست رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی و نرخ تورم ۹.۰۳ درصدی را تجربه کند.

۱۳ مرداد : جایگاه استان‌ها در نقشه‌ی فلاکت اقتصادی ۱۴۰۳

شاخص فلاکت، مانند دماسنج وضعیت رفاه اجتماعی یک کشور را نشان می‌دهد. این شاخص با جمع کردن نرخ بیکاری و نرخ تورم سالانه به‌دست می‌آید. افزایش این شاخص خبر از وخامت اوضاع اقتصادی می‌دهد.

بررسی آمار شاخص فلاکت در بهار سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که در این فصل، استان تهران کمترین میزان شاخص فلاکت و استان کرمانشاه بیشترین شاخص فلاکت را داشته است.

کشوری ثروتمند، با منابع زیرزمینی غنی، با جوانان مستعد و دانش‌آموخته، با امکان پذیرش میلیون‌ها توریست در سال با اقلیم چهارفصل، با مدیریت کنونی به این حال و روز افتاده است. کانال کانون صنفی معلمان ایران

۳ مرداد : وضعیت نگران کننده درمان در ایران / ۸۰ درصد ظرفیت رشته‌های پزشکی اطفال و بیهوشی خالی است/ تعداد تخت‌های بیمارستانی در ایران نصف کشورهای اطراف

عصر ایران ــ ایران یکی از کشورهایی است که حداقل تا حالا در خاورمیانه وضعیت بدی در امکانات درمانی نداشته اما حالا کم کم دارد با بحران‌های جدید روبه‌رو می‌شود. بحران‌هایی که می‌تواند در آینده درمان در ایران را سخت کند. یکی از هشدارها درباره کمبود پزشک و پرستار است. پزشک‌ها و پرستارهایی که در سال‌های گذشته بیشتر از همیشه چمدان‌هایشان را می‌بندند، مدرک خود را برمی‌دارند و به هوای یک زندگی بهتر از ایران می‌روند. آماری که احتمالا هر سال بیشتر خواهد شد. سخنگوی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با ما اعلام کرد که مهاجرت پزشکان بعد از دوران کرونا تا ۲۰۰ درصد زیاد شده است.

تا قبل از این بیشتر کسانی که از سازمان نظام پزشکی گواهی حسن سابقه می‌گرفتند تا برای مهاجرت اقدام کنند، پزشک عمومی بودند اما حالا تعداد متخصص‌ها و فوق تخصص‌ها هم زیاد شده است. گفته می‌شود تعداد ماماهایی که در این سال‌ها درخواست گواهی حسن سابقه کرده‌اند، بیشتر از ده برابر شده. وضع درباره پرستارها هم خیلی خوب نیست، هر سال حدود ۳ هزار پرستار برای مهاجرت از سازمان نظام پرستاری گواهی می‌گیرند، در حالی که تعداد کل دانشجویان پرستاری ۱۰ هزار نفر است. جالب است اگر بدانید برای هر تخت بیمارستان در دنیا ۳ پرستار هست، اما در ایران همین حالا این عدد از یک کمتر است، یعنی همین الان هم نسبت به دنیا کمبود پرستار داریم، حالا تصور کنید با این آمار مهاجرت چه وضعی پیش روی بیمارستان‌های ایران خواهد بود. علاوه بر آن، بسیاری از رشته‌ها به دلیل سختی کار یا درآمد کم، داوطلب ندارند و کنکوری‌ها ترجیح می‌دهند آنها را در لیست انتخاب رشته خود وارد نکنند.

اما چرا پزشک‌ها و پرستارها از ایران می‌روند؟ کسی که می‌خواهد پزشک شود، باید سال‌ها درس بخواند. حالا سازمان نظام پزشکی می‌گوید خیلی از پزشکان بعد از سال‌ها درآمد بالایی ندارند و این خلاف انتظاری است که جامعه از آنها دارد. حالا آمار خودکشی هم میان پزشکان و پرستاران زیاد شده و به طور کلی سختی شرایط کار می‌تواند دلیل بسیاری از این خودکشی‌ها باشد. وضعیت درمان در ایران روی سکه دیگری هم دارد. تعداد پزشک و پرستار در حالی دارد کم می‌شود که تجهیزات اورژانس و بیمارستان‌ها نیاز به نوسازی دارند. همین الان هم تعداد تخت کافی در بیمارستان‌ها وجود ندارد.

۲۱ تیر :معاون وزیر کار و رفاه: ۱۶ میلیون نفر زیر «خط فقر» در کشور

به گزارش ایسنا، علیرضا عسگریان در نشستی خبری با اصحاب رسانه گفت: ۱۶ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و ۶ میلیون نفر آنها در دستگاه‌های حمایتی و دارای شناسنامه و مددجو هستند.