آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت(۱۶ تا ۲۲ شهریور ۱۴۰۳)




جمعه ۱۶ شهریور

ــ قرار بازداشت ناهید بهروزی، شهروند بهایی محبوس در زندان کچویی کرج، یک ماه دیگر تمدید و قرار وثیقه‌ی آزادی از پرونده‌ی او حذف شد.

ــ لطف‌اله پرویز، فعال صنفی معلمان گیلانغرب، که ۲۵ روز پیش در پی تفتیش منزل و ضبط وسایل الکترونیکی توسط مأموران اطلاعات سپاه بازداشت شد در وضعیتی نامعلوم به سر می‌برد و از دلایل بازداشت و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.


شنبه ۱۷ شهریور

ــ پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری، که در دادگاه تجدیدنظر به ۷ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود در پرونده‌ی دیگری به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه کیفری آستانه‌ی اشرفیه تغییر حکم گرفت و با لغو تعلیق به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد.

‌ــ مهدی مسکین‌نواز، شهروند بندر انزلی، که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه به قصد برهم‌زدن امنیت» در دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال حبس محکوم شده است برای تحمل حبس به زندان بندر انزلی منتقل شد.

ــ جواد محمدی‌فرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، با وجود درد و خون‌ریزی معده و احتمال ابتلا به سرطان از اعزام به مرخصی درمانی برای رسیدگی تخصصی محروم است.

ــ مختار البوشوکه، زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد که چهاردهمین سال حبس خود را در زندان شیبان اهواز می‌گذراند، با وجود ابتلا به بیماری حاد و نیاز به جراحی، از اعزام به بیمارستان برای رسیدگی تخصصی محروم است.


یکشنبه ۱۸ شهریور

ــ سروناز احمدی، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران، در اعتراض به ممانعت از مرخصی درمانی با توجه به وخامت وضعیت و ابتلا به بیماری صرع، دست به اعتصاب دارویی زد.

ــ پنج زن زندانی محبوس در زندان اوین (محبوبه رضایی، پخشان عزیزی، پریوش مسلمی، وریشه مرادی و نرگس محمدی) که در پی اقدام اعتراضی به اعدام رضا رسایی برای تفهیم اتهام جدید احضار شده بودند از حضور در دادسرا امتناع کردند.

ــ ونوس عامری، معلم و فعال حقوق زنان، به دلیل انتشار مطالبی در فضای مجازی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه تجدیدنظر استان یزد به ۳ میلیون و یکصد هزار تومان جزای نقدی (بدل از ۳ ماه حبس) و دو سال منع استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی محکوم شد.

ــ فرزین رستمی، وکیل دادگستری ساکن تهران، به اتهام تأمین مالی برخی زندانیان سیاسی به وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شد.

ــ فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، با وجود مشکلات حاد جسمانی از دسترسی به درمان مناسب و مرخصی درمانی محروم مانده است.

ــ فرهاد شیخی، فعال کارگری، که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده است برای اجرای حکم به دادسرای انقلاب هشتگرد احضار شد.

ــ پریوش مسلمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در اعتراض به محرومیت از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده در ششمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برد.

ــ در پی ممانعت از اعزام ابراهیم‌خلیل صدیقی همدانی (زندانی سیاسی محبوس در زندان خوی) برای جراحی قطع انگشت‌ پا به منظور جلوگیری از سرایت عفونت، فرزند او سالار صدیقی همدانی (زندانی سیاسی محبوس در زندان نقده) دست به اعتصاب غذا زد.


دوشنبه ۱۹ شهریور

ــ شقایق اکبری، دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس، که پیش‌تر بک سال از تحصیل محروم شده بود، بار دیگر به دلیل انتشار چند مطالب در فضای مجازی و مصاحبه‌ با یکی از روزنامه‌های داخلی به اتهام «ارتکاب اعمالی بر ضد نظام در فضای مجازی» به ۴ ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

ــ لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی که به پنج سال حبس محکوم شده بود، سرانجام با تأیید کمیسیون پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل کیفر به پرداخت صد میلیون تومان جزای نقدی (بدل از ادامه‌ی حبس) محکوم شد.

ــ رامین شاهنده، فعال مدنی آذربایجانی، به دنبال نگارش مطلبی در انتقاد از ناکارآمدی شهرداری اردبیل در پی شکایت شهردار به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد.

ــ‌ عباس عبدی (روزنامه‌نگار) و بهروز بهزادی (مدیرمسئول روزنامه‌ اعتماد) به دلیل «انتشار مطالبی در جهت بر هم زدن امنیت روانی جامعه» در دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی مجرم شناخته شدند.

ــ محمد حسنی، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی کرج، در پی اعتراض به آلودگی آب آشامیدنی زندان به سلول انفرادی منتقل شد.


سه‌شنبه ۲۰ شهریور

ــ حورا نیکبخت، شاعر و فعال حقوق زنان، که به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام» و «اهانت به رهبری» حکم یک سال حبس خود را در زندان اوین می‌گذراند در اعتراض به محرومیت از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده اعتصاب غذا کرد.

ــ ماشااله کرمی (پدر معترض اعدام‌شده محمدمهدی کرمی) در دادگاه تجدیدنظر استان البرز به اتهام «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۴ سال و ۳ ماه حبس محکوم شد.

ــ بر اساس گزارش‌ها، شماری از پرستاران حاضر در اعتراضات صنفی اخیر به بهانه‌هایی چون «تخلف در قوانین» و «تحریک دیگران به کارشکنی و کم‌کاری» به واحد تخلفات اداری استان البرز احضار شده‌اند.


چهارشنبه ۲۱ شهریور

ــ مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها، نویسنده و کارگردان فیلم «کیک محبوب من»، برای دومین بار ممنوع‌الخروج شدند.

ــ مطهره گونه‌ای، دانشجوی اخراجی دانشگاه علوم پزشکی تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

ــ صدف حیدری، دانشجوی دانشگاه تبریز، به دلیل انتشار مطلبی در صفحه‌ی اینستاگرام خود به حکم کمیته‌ی انضباطی دانشگاه ۲ ترم از تحصیل محروم شد.

ــ هادی جلالی، معلم ساکن کرمان، در بازپرسی دادسرای انقلاب کرمان درخصوص «تشکیل گروه با هدف برهم‌زدن امنیت کشور» تفهیم اتهام شد.

ــ احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار به اتهام «نشر اکاذیب» به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

ــ اسماعیل گرامی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق شرکت در اعتراضات و نگارش مقاله در دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

‌ــ مینا سلطانی، مادر شهریار محمدی (از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱) توسط نیروهای امنیتی بوکان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

ــ امید ایزدی صادق‌آبادی، شهروند سامان، که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به ۴ سال زندان و جریمه‌ی نقدی محکوم شده است، به‌رغم ابتلای شدید به بیماری ام‌اس، هنگام مراجعه برای پرداخت جریمه‌ بازداشت و به زندان شهرکرد منتقل شد.

ــ ده زن بهایی ساکن اصفهان به نام‌های ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهراه لطفی، شانا شوقی‌فر، نگین خادمی و ندا عمادی برای رسیدگی به اتهام انتسابی «تبلیغ علیه نظام» به دادسرای انقلاب اصفهان احضار شدند.

ــ کاظم علی‌نژاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در اعتراض به تراکم بالای جمعیت در زندان و عدم رعایت اصل تفکیک جرایم دست به خودسوزی زد.

پنجشنبه ۲۲ شهریور

ــ تهمینه مهدیان، دانشجوی دانشگاه هنر، بار دیگر ۲ ترم محروم شد که، با احتساب محرومیت‌های پیشین، او را با خطر اخراج از دانشگاه روبه‌رو کرده است.

ــ پریدخت شجاعی، شهروند بهایی ساکن کرمان، در دادگاه تجدید‌نظر به اتهام «فعالیت آموزشی یا تبلیغیِ انحرافی» به تحمل ۲ سال و یک ماه حبس محکوم شد.

ــ چهارده فعال صنفی و عضو انجمن فرهنگیان کردستان شاخه‌ی سنندج، در آستانه‌ی سالگرد اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، به اتهام‌ «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» به دادسرای انقلاب سنندج و دیگر نهادهای امنیتی این شهر احضار شدند.