«حمله ی هدفمند» تانک های اسرائیلی به نوار غزه

شهر بیت حانون بعد از یازده روز بمباران

ارتش اسرائیل عملیات «هدفمند» زرهی در شمال غزه انجام داد

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که در ساعات شب، با تانک به «حمله‌ای هدفمند» در منطقه شمال غزه مبادرت کرده است. ارتش اسرائیل در پستی در روز پنجشنبه گفت: «این حمله به عنوان بخشی از آماده سازی برای مراحل بعدی نبرد انجام شد و تعدادی از هسته‌های تروریستی، زیرساخت‌ها و مواضع پرتاب موشک ضد تانک را هدف قرار داد.» در این اطلاعیه آمده است که نفرات اعزامی ارتش پس از انجام عملیات سالم از منطقه خارج شده و به خاک اسرائیل بازگشته‌اند. پیشتر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که نیروهای ارتش همچنان برای تهاجم زمینی به غزه آماده می‌شوند، اما در مورد زمان انجام حمله هیچ اطلاعاتی نداد. اسرائیل هفته گذشته از ۱.۱ میلیون نفر از ساکنان شهر غزه و سایر مناطق شمالی نوار غزه خواست برای امنیت خود این منطقه را ترک کنند. این درخواست به اقدامی جهت آمادگی برای

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که در ساعات شب، با تانک به «حمله‌ای هدفمند» در منطقه شمال غزه مبادرت کرده است. ارتش اسرائیل در پستی در روز پنجشنبه گفت: «این حمله به عنوان بخشی از آماده سازی برای مراحل بعدی نبرد انجام شد و تعدادی از هسته‌های تروریستی، زیرساخت‌ها و مواضع پرتاب موشک ضد تانک را هدف قرار داد.» در این اطلاعیه آمده است که نفرات اعزامی ارتش پس از انجام عملیات سالم از منطقه خارج شده و به خاک اسرائیل بازگشته‌اند. پیشتر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که نیروهای ارتش همچنان برای تهاجم زمینی به غزه آماده می‌شوند، اما در مورد زمان انجام حمله هیچ اطلاعاتی نداد. اسرائیل هفته گذشته از ۱.۱ میلیون نفر از ساکنان شهر غزه و سایر مناطق شمالی نوار غزه خواست برای امنیت خود این منطقه را ترک کنند. این درخواست به اقدامی جهت آمادگی برای عملیات نظامی تعبیر شده است. یک مقام ارشد سازمان ملل به بی‌بی‌سی گفته که برخی از فلسطینی‌هایی که از خانه‌های خود در شمال غزه گریخته بودند، با بدتر شدن شرایط در جنوب، شروع به بازگشت به شمال کرده‌اند.

تنش شدید در کرانه باختری

در کرانه باختری بخش دیگری از سرزمین‌های اشغالی، بازداشت‌ها شهروندان فلسطینی همچنان ادامه دارد. نیروهای اسرائیلی دست‌کم ۷ شهروند فلسطینی را سحرگاه امروز در چندین شهر کرانه باختری و بیت المقدس دستگیر کردند. درگیری بین جوانان فلسطینی و نیروهای اسرائیلی پس از یورش به منطقه المغیر و دستگیری «محمد عاطف ابوعلیا»، «احمد عبدالفتاح ابونعیم» و «عوده ابوعامر ابوعلیا» و تفتیش منازل آنها آغاز شد. از زمان آغاز حملات فشرده به غزه، کرانه باختری شاهد تنش و درگیری بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بوده است.

قطعنامه‌های پیشنهادی روسیه و آمریکا در شورای امنیت تصویب نشدند

شورای امنیت سازمان ملل متحد از توافق برای به تصویب رساندن دو طرح قطعنامه پیشنهادی از سوی ایالات متحده آمریکا و روسیه درباره تشدید تنش‌ها در غزه و اسرائیل و بحران انسانی در نوار غزه بازماند. اعضای شورای امنیت شامگاه چهارشنبه سوم آبان ابتدا درباره طرح‌ قطعنامه پیشنهادی از سوی ایالات متحده رای‌گیری کردند که در پی استفاده دو کشور روسیه و چین از حق وتو و همچنین مخالفت امارات متحده عربی با آن و رای ممتنع دو عضو دیگر، این طرح قطعنامه آمریکا تنها با کسب ۱۰ رای مثبت، به تصویب نرسید. طرح قطعنامه پیشنهادی از سوی روسیه درباره غزه نیز که کشورهای سودان و ونزوئلا نیز در ارائه آن مشارکت داشتند با نتیجه ۴ رای موافق، دو رای مخالفت و آرای ممتنع ۹ عضو دیگر از کسب حد نصاب بازمانده و در شورای امنیت تصویب نشد. لیندا توماس گرینفلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد که کشورهای عضو شورای امنیت باید گام‌های ملموسی را برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ به فراتر از غزه، اتخاذ کنند. وی همچنین بر ضرورت اتخاذ همه اقدامات لازم برای برآورده کردن احتیاجات انسانی فلسطینیان در غزه تاکید کرد. از سویی واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در انتقاد از موضع ایالات متحده آمریکا گفت که منافع تنگ‌نظرانه و خودخواهانه مانع از به نتیجه رسیدن تلاش‌های برای برقراری آرامش در غزه شده است. واسیلی نبنزیا همچنین واشینگتن را به‌دلیل آن چه او استفاده از حق وتو برای تصویب قطعنامه‌های سیاسی شده خواند، مورد سرزنش قرار داد و در ادامه بر مخالفت کشورش با هر گونه اقدام یا قطعنامه‌ای که به کوچاندن غیرنظامیان از غزه منجر شود، تاکید کرد. نماینده روسیه ضمن ابراز تاسف افزود که «شورای امنیت از ارسال پیام واضحی برای برقراری آرامش در غزه عاجز مانده است».

سازمان بهداشت جهانی خواستار دسترسی “فوری و بدون وقفه” سراسر غزه است

سازمان بهداشت جهانی گفته است در مرز مصر، تجهیزات آماده به کار دارد. این تجهیزات می تواند امکانات جراحی برای ۳۷۰۰ بیمار ترومایی، خدمات بهداشتی اساسی و ضروری برای ۱۱۰۰۰۰ نفر و تجهیزات پزشکی برای ۲۰۰۰۰ بیمار مبتلا به بیماری های مزمن فراهم کند. این آژانس در شبکه های اجتماعی نوشت: “بدون سوخت، دارو و تجهیزات بهداشتی، بیمارستان های غزه در پرتگاه یک فاجعه انسانی غیرقابل تصور قرار گرفته اند.” سازمان جهانی بهداشت خواهان دسترسی فوری و بدون وقفه به سراسر غزه است تا بتواند فوراً سیستم بهداشتی صدمه دیده خود را احیا کند. به گزارش آسوشیتدپرس، در روزهای اخیر اسرائیل به بیش از ۶۰ کامیون حامل کمک از مصر اجازه ورود داده است. امدادگران می گویند این کافی نیست و تنها بخش کوچکی از آنچه قبل از جنگ بود را تامین کرده است.

سازمان ملل: «هیچ مکانی در غزه امن نیست»

هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اراضی فلسطینی روز پنجشنبه هشدار داد که به دلیل شدت حملات اسرائیل در جنگ با حماس «هیچ مکانی در غزه امن نیست.» لین هستینگز، هماهنگ کننده سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که «هشدارهای پیشاپیش» ارتش اسرائیل به فلسطینی‌ها برای تخلیه مناطقی که قصد هدف قرار دادن آنها را دارد، «تفاوتی را در شرایط موجود رقم نمی‌زند» زیرا هیچ مکانی در غزه دیگر امن نیست.

سازمان ملل: بیمارستان‌های غزه به خاطر کمبود سوخت فقط موارد اضطراری را می‌پذیرند

سازمان ملل می‌گوید بیمارستان‌های نوار غزه اکنون فقط مراجعات اضطراری را می‌پذیرند زیرا سوخت آنها به نحوی بحرانی کم است. رشدی ابوعلوف، خبرنگار بی‌بی‌سی که در شهر خان یونس در جنوب غزه است، می‌گوید که در سراسر این منطقه بیمارستان‌ها تمام بخش‌ها به جز بخش اورژانس‌ را تعطیل کرده‌اند. او می‌گوید که بیمارستان‌ها باید سوخت کمی را که برای تامین انرژی تجهیزات اساسی ونتیلاتور، انکوباتور نوزادان و دستگاه‌های دیالیز کلیه دارند ذخیره داشته باشند. محمد ابو سلمیه، رئیس بزرگترین بیمارستان غزه، الشفا، می‌گوید که بیمارستان‌های غزه اکنون «در حالت از هم گسیخیتگی کامل» هستند. اسرائیل از ارسال سوخت جدید به غزه جلوگیری می کند و می گوید حماس می تواند آنها را بدزدد و برای اهداف نظامی استفاده کند. اسرائیل همچنین گفته است که حماس صدها هزار لیتر گازوئیل و بنزین انبار کرده و از قرار دادن آن در دسترس مردم عادی غزه خودداری می‌ورزد.

ارتش اسرائیل «ادعای سازمان ملل در مورد تمام شدن سوخت غزه» را رد کرد

ارتش اسرائیل هشدارهای آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای غزه – انروا – و ماموران این سازمان را در این مورد که سوخت در این منطقه رو به اتمام است رد کرده است. سرهنگ جانانان کورنیکوس، از سخنگویان ارتش اسرائیل، گفته است که «تا آنجا که من می‌دانم، نوار غزه همچنان دارای برق است و این نوع گزارش‌ها کمی مشکوک به نظر می‌رسد.» او گفت: «ما در پاسخ به ادعای انروا در این مورد، آنان را به منابع تامین سوخت غزه تحت حکومت حماس، چه سوخت دیزلی و چه انواع دیگر سوخت، ارجاع دادیم و همه اینها در داخل غزه موجود است.» سرهنگ کورنیکوس افزود: «برای چندین روز سوخت کافی جهت تامین نیاز بیمارستان‌ها وجود دارد و پمپ‌‌های آب کار می‌کند، فقط اولویت‌ها متفاوت است.» او افزود: «حماس ترجیح می‌دهد تمامی سوخت موجود را جهت تامین نیازهای جنگی خود در اختیار خود داشته باشد و غیرنظامیان را به حال خود رها کند.» به گفته سازمان ملل متحد، بیمارستان‌های غزه به دلیل نگرانی از اتمام منابع سوخت در ساعات آینده، خدمات خود را به موارد اضطراری تقلیل داده‌اند. دکتر ریچارد پیپرکورن، نماینده سازمان جهانی بهداشت، پیشتر به بی‌بی‌سی گفت که بیمارستان‌هایی که از سوی سازمان ملل پشتیبانی می‌شوند، ژنراتورهایی را «در حداقل سطوح فقط برای عملیات نجات جان بیماران» به کار می‌اندازند.

ابراز «بی‌اعتمادی» بایدن به آمار منتشره حماس درباره قربانیان غیرنظامی در غزه

جو بایدن می‌گوید «هیچ اعتمادی» به اعداد و ارقامی که فلسطینی‌ها درباره قربانیان غیرنظامی منتشر می‌کنند، ندارد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «اعتقاد ندارم که فلسطینی‌ها در اعلام تعداد کسانی که کشته شده‌اند، حقیقت را می‌گویند. (البته) مطمئنم که افراد بی‌گناهی کشته شده اند، اما این،‌ بهای جنگ‌افروزی است»! بایدن در ادامه گفت: «اسرائیلی‌ها باید نهایت دقت را به خرج دهند تا تنها جنگجویان را هدف قرار دهند؛ چون خلاف این موضوع، به سودشان نیست. اما من همچنان اعتمادی به آمار مورد اشاره فلسطینی‌ها ندارم.» به دنبال اظهارات بایدن ارتش اسرائیل هم این ادعا را تکرار کرد و مدعی شد: ««حماس آمار قربانیان را ۵۰۰ تا ۸۰۰ نفر اعلام می‌کند؛‌ این در حالی است که منابع مستقل،‌ روزنامه‌نگاران و حتی سازمان ملل، پس از بررسی دقیق پرونده، تعداد قربانیان را بین ۱۰ تا ۵۰ نفر اعلام کردند،‌ که فاصله بسیار زیادی با ۵۰۰ نفر مورد ادعای حماس دارد.»» وزارت بهداشت غزه، می‌گوید تاکنون بیش از ۶۵۰۰ نفر، از جمله بیش از ۲۷۰۰ کودک، در حملات هوایی اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند.

وال‌استریت ژورنال: ۵۰۰ شبه‌نظامی فلسطینی قبل از حمله ۷ اکتبر در ایران آموزش دیدند

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال»، چهارشنبه ۳ آبان در گزارشی نوشت که نزدیک به ۵۰۰ عضو گروه‌های «حماس» و «جهاد اسلامی» پیش از حمله غافلگیرانه حماس در روز شنبه، هفتم اکتبر در ایران آموزش نظامی دیدند. وال‌استریت ژورنال به نقل از افراد مطلع از اطلاعات مربوط به حمله ۷ اکتبر نوشته، در هفته‌های منتهی به حمله حماس به اسرائیل، صدها جنگجوی دو گروه شبه‌نظامی اسلام‌گرای فلسطینی آموزش‌های تخصصی رزمی را در ایران دریافت کردند. منابع مطلع به این روزنامه گفته‌اند که افسران سپاه قدس، نیروی برون‌زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هدایت این آموزش‌ها را که در ماه سپتامبر گذشته اجرا شده بر عهده داشته و ۵۰۰ شبه‌نظامی فلسطینی در این آموزش‌ها حضور داشته‌اند. مقامات آمریکایی گفتند که ایران به‌طور مرتب شبه‌نظامیان را در داخل خاک ایران و نیز مناطق دیگر آموزش داده است، اما آنها هیچ نشانه‌ای از آموزش شبه‌نظامیان فلسطینی درست پیش از حمله ۷ اکتبر ندارند. بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی و نیز افراد آشنا به اطلاعات مربوط به حمله اخیر حماس گفته‌اند که آنها هیچ اطلاعاتی ندارند که نشان دهد ایران به‌طور خاص برای آماده شدن برای رویدادهای ۷ اکتبر این آموزش‌ها را به فلسطینی‌ها ارائه کرده است. روز چهارشنبه، ارتش اسرائیل یکی از صریح‌ترین اظهارات خود درباره نقش ایران در کمک به حماس و دیگر گروه‌های شبه نظامی فلسطینی را مطرح کرد. دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل گفت قبل از شروع جنگ، ایران مستقیماً با پول، آموزش و تسلیحات و دانش فنی به حماس کمک می‌کرد و در حال حاضر نیز از نظر اطلاعاتی به این گروه کمک می‌کند. وال استریت ژورنال پیش از این نیز به‌نقل از اعضای ارشد حماس و حزب‌الله لبنان مدعی شده بود که سپاه پاسداران از ماه آگوست به حماس در طراحی حملات هماهنگ زمینی، هوایی و دریایی به اسرائیل کمک کرده بوده است.

تشدید فشار بر حامیان فلسطین در کشورهای غربی

مسئولان دولت محلی ایالت فلوریدا در آمریکا که ریاست آنرا ران دسنتیس جمهوری‌خواه، فرماندار این ایالت برعهده دارد از دانشگاه‌های دولتی خواسته‌اند تا یک انجمن دانشجویی طرفدار فلسطینیان را منحل کنند و از ورود اعضای آن به محوطه دانشگاه جلوگیری به عمل‌ آورند. مقامات ایالت فلوریدا دلیل این درخواست را حمایت غیرقانونی انجمن دانشجویی یاد شده از شبه‌نظامیان حماس عنوان کرده‌اند. با تشدید حملات اسرائیل به غزه، برخی از دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا با فلسطینی‌ها ابراز همبستگی کرده‌ و تعدادی نیز به این موضع اعتراض کرده اند. فلوریدا اما پا را فراتر گذاشته و می‌گوید انجمن موسوم به «دانشجویان طرفدار عدالت در فلسطین» از یک «سازمان تروریستی» حمایت می‌کنند.
لوران نونز، رئیس فرمانداری پلیس پاریس،‌ نهادی که زیر نظر وزارت کشور فرانسه قرار دارد از ممنوعیت تظاهرات شنبه آینده ۲۸ اکتبر در پایتخت به طرفداری از فلسطین خبر داد. فرماندار پلیس پاریس روز پنجشنبه در گفتگو با شبکه خبری «فرانس‌انفو» دلیل اتخاذ چنین تصمیمی را مواضع برگزار کنندگان این تظاهرات اعلام کرد. وی افزود: سازمان‌هایی که برای این تظاهرات فراخوان داده‌اند با توجه به مواضع و اظهارنظر‌های مسؤلانشان به نظر از حامیان حماس هستند!