!وزارت بهداشت غزه مشخصات ۷۰۲۸ قربانی بمباران های اسرائیل را منتشر کرد

پنجشنبه, ۴ آبان ۱۴۰۲



شهر بیت حانون بعد از یازده روز بمباران

وزارت بهداشت غزه سندی ۲۱۲ صفحه ای با نام و شماره شناسایی ۷۰۲۸ فلسطینی که در بمباران اسرائیل از ۷ اکتبر به این سو کشته شده اند، منتشر کرده است. این گزارشی در خبرگزاری رویترز منتشر شده است. جو بایدن دیروز طی یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید، آمار تلفات غیرنظامیان فلسطینی در غزه را که توسط مقامات آنجا گزارش می شود، زیر سوال برد و گفت: «نمی‌دانم که فلسطینی‌ها در مورد تعداد کشته‌شدگان حقیقت را می‌گویند». اظهارات او به بحث های شدیدی دامن زده است. کریس مک‌گریل، خبرنگار گاردین امروز در مقاله‌ای نوشت: برخی نهادهای مهم می‌گویند وزارت بهداشت غزه سابقه‌ای از آمار تلفات قابل‌اعتماد دارد که خود وزارت خارجه آمریکا در گذشته به‌طور غیرمستقیم از آن‌ها استفاده کرده است. عمر شاکر ، مدیر اسرائیل و فلسطین در دیده بان حقوق بشر، گفت او هیچ مدرکی دال بر دستکاری اعداد فعلی مشاهده نکرده است.

در کرانه باختری چه خبر است؟

تنش‌ها در کرانه باختری اشغالی هم بالا گرفته است. سازمان ملل تخمین زده که از هفتم اکتبر تاکنون، ۹۵ نفر در این منطقه که در کنترل حماس نیست،‌ کشته و نزدیک به ۱۹۰۰ نفر هم مجروح شده اند. مقامات محلی شمار کشته‌ها را کمی بیشتر اعلام کرده‌اند. گزارش‌ها از حملات شهرک نشینان اسرائیلی به فلسطینیان ساکنان این مناطق از زمان حملات اولیه حماس افزایش یافته است. شب گذشته جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا گفت که این حملات همانند «ریختن بنزین روی آتش» بود. درگیری‌های مرگباری هم بین شبه نظامیان فلسطینی و نیروهای امنیتی اسرائیل رخ داده است. هزاران سرباز روستاهای فلسطینی را مسدود کرده و برای حفاظت از شهرک‌های یهودی نشین که براساس قوانین بین المللی غیرقانونی محسوب می‌شوند، موانع جاده ای ایجاده کرده‌اند. اسرائیل می‌گوید که نزدیک به ۱۰۰۰ نفری که تحت تعقیب بودند را در کرانه باختری دستگیر کرده است که بیش از ۶۰۰ نفر از آن‌ها از عوامل حماس هستند.

آمار کشته شدگان و مجروحان در غزه به نقل از مقامات حماس: «بیش از ۷ هزار کشته» از زمان حمله حماس به اسرائیل

مقامهای درمانی حماس با اعلام آخرین آمار کشته شدگان در غزه می‌گویند که ۷ هزار و ۲۸ فلسطینی از جمله ۲ هزار و ۹۱۳ کودک،‌ هزار و ۷۰۹ زن و ۳۹۷ سالمند از تاریخ ۷ اکتبر تا به امروز در غزه کشته شدند. بر اساس همین گزارش در همین مدت ۱۸ هزار و ۴۸۴ نفر هم مجروح شدند. مقام‌های درمانی حماس می‌گویند که طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۸۱ نفر در غزه کشته شدند و ۱۶۵۰ نفر از جمله ۹۴۰ کودک هنوز زیر آوار هستند. اسرائیل می‌گوید که طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۰ نقطه از محل نیروهای حماس را در غزه هدف قرار داده است.

انتقاد تند اردوغان از اتحادیه اروپا: غرب وقتی «خون مسلمانان» ریخته می‌شود، قانون را نادیده می‌گیرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهارات تندی به شدت از سران اتحادیه اروپا در قبال حملات اسرائیل به غزه انتقاد کرد. او خطاب به سران کشورهای اتحادیه اروپا و غرب گفت «اعلامیه جهانی حقوق بشر چه شد؟» آنها [غرب] اگر هدفشان را برآورده نکند، به آن نگاه نمی کنند. چرا؟ چون خونی که ریخته می‌شود، خون مسلمانان است.» به گزارش تی‌آر‌تی، رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه،‌ آقای اردوغان همچنین خطاب به اتحادیه اروپا گفت: «باید چند نفر دیگر چند کودک دیگر باید کشته شوند؟ محاسبه شما روی چه چیزی است؟ آن‌هایی که در حرف از حقوق بشر و آزادی‌ها دم می‌زنند، نوزده روز است که حق زندگی مظلومین غزه را هیچ می‌شمارند. آیا برای اینکه کمیسیون اتحادیه اروپا بتواند در خاورمیانه درخواست آتش‌بس بکند، چند کودک دیگر باید قربانی شوند؟» او افزود: «احدی از ما انتظار سکوت در مقابل ظلم و ستمی که جلوی چشمان‌مان اتفاق می‌افتد را نداشته باشد.» او در ادامه سخنانش از افزایش کمک‌های ترکیه به فلسطینیان خبر داد و گفت که تا کنون ۲۰۰ تن کمک از ترکیه به مصر و برای مردم غزه ارسال شده است. اردوغان دیروز سفرش به اسرائیل را لغو کرد و گفت از اینکه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل امسال با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دست داده،‌ «متاسف است.»