قتل عام هولناک همزمان با قطع ارتباطات غزه با جهان

دیشب، غزه در آتش!

امروز شنبه، در بسیاری از کشورهای جهان اعتراضات گسترده ای در حمایت از مردم فلسطین و علیه جنایات دولت اسرائیل صورت گرفته است. ویدئوهایی از این اعتراضات را می توانید در کانال تلگرامی اخبار روز ببیند!

گسترش عملیات زمینی اسرائیل در غزه

نوار غزه، شامگاه جمعه ۵ آبان شاهد شدیدترین حملات هوایی و هجوم زمینی محدودی توسط نیروهای اسرائیلی بود. ارتش اسرائیل، شب گذشته و بامداد امروز شنبه ششم آبان حملات گسترده‌ای به شمال غزه و حملاتی نیز به بخش‌هایی از جنوب این منطقه انجام داد. همزمان، شماری از یگان‌های نیروی زمینی ارتش اسرائیل با هدف آماده‌سازی برای حمله گسترده زمینی قریب‌الوقوع، شامگاه جمعه وارد غزه شدند. ریاض قهوچی، کارشناس مسائل نظامی، شنبه به «العربیه» گفت که نفوذ ارتش اسرائیل به غزه، اقدامی جهت بررسی میزان آمادگی نیروی‌های اسرائیلی و چگونگی واکنش مسلحان حماس و کشف مناطق تمرکز آنها بود. قهوچی افزود که هدف اصلی این نفوذ، کشف تونل‌های حماس و دسترسی به مراکز فرماندهی، مخازن موشک و انبارهای تسلیحاتی این گروه بود.

واکنش حماس

گروه حماس هم اعلام کرد که نیروهایش آماده رویارویی با حملات اسرائیل به غزه است. حماس تاکید کرد که «گردان‌های القسام و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی آماده مقابله و خنثی‌کردن حمله زمینی اسرائیل هستند.» این گروه اشاره کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در جریان حملات اخیر به غزه، هیچ دستاوردی کسب نخواهد کرد. حماس، شامگاه جمعه اعلام کرد که شماری از مسلحان وابسته به این گروه در شهرک «بیت حانون» در شمال شرق غزه و در «البریج» در مرکز این منطقه با نیروهای نفوذی اسرائیل درگیر شدند.

بکارگیری فسفر سفید

سازمان اطلاع‌رسانی فلسطین‌، بامداد شنبه گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیلی در حملات شب گذشته و صبح امروز به غزه از بمب‌های فسفر سفید استفاده کردند. در همین رابطه، شرکت‌های مخابراتی و سازمان هلال احمر فلسطین اعلام کردند که در نتیجه حملات هوایی و زمینی شب گذشته اسرائیل به غزه، ارتباط اینترنتی و تلفنی این منطقه کاملا قطع شده است. هلال احمر فلسطین اشاره کرد که تمامی ارتباطاتش با دفاتر این سازمان و با نیروهای امدادی در غزه قطع شده‌اند. حکومت حماس در غزه نیز اعلام کرد که گروه‌های امدادی به‌دلیل قطع ارتباطات تلفنی، نمی‌توانند تماس‌های اضطراری را دریافت کنند. سازمان پزشکان بدون مرز هم تصریح کرد که توانایی ارتباط با همتایان پزشک فلسطینی را ندارد و از شرایط «بیماران، کادر درمان و هزاران خانواده فلسطینی پناه‌گرفته در بیمارستان الشفاء و دیگر تاسیسات درمانی» ابراز نگرانی کرد.

صد هواپیمای جنگنده دیشب غزه را بمباران کردند

به گفته سرتیپ گیلاد کینان، رئیس عملیات نیروی هوایی اسرائیل، در بمباران شبانه نوار غزه از حدود صد هواپیمای جنگنده استفاده شده است. ازتش اسرائیل در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس به نقل از او منتشر کرده گفته «هدف نیروی هوایی روشن است- نابود کردن هر چیزی که دست حماس آن را لمس کند.»

عفو بین‌الملل از قطع ارتباطش با کارکنان محلی در غزه خبر داد

سازمان حقوق بشری عفو بین الملل هم از قطع ارتباطش با کارکنان محلی در غزه خبر داده و در توییتی گفته است «غیرنظامیان غزه در معرض خطر بی‌سابقه‌ای قرار دارند.» این سازمان حقوق بشری می‌گوید قطع اینترنت و تلفن در غزه «به دست آوردن اطلاعات و شواهد حیاتی در مورد نقض حقوق بشر و جنایات جنگی علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه را دشوارتر خواهد کرد.» این سازمان از اسرائیل خواسته که فورا به حملات خود پایان دهد.

پزشکان بدون مرز: «ما عمیقا نگران وضعیت غزه هستیم»

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید «به شدت نگران» اوضاع غزه است. این سازمان که به خاطر کمک‌های انساندوستانه در مناطق جنگی شهرت دارد در اکس (توییتر سابق) نوشت ارتباط خود را کارکنان محلی‌اش در غزه از دست داده است. پزشکان بدون مرز در این پست نوشته «ما عمیقا نگران وضعیت غزه هستیم.» این سازمان گفته است ارتباط خود را با برخی از همکاران فلسطینی خود «از دست داده است.» پزشکان بدون مرز به ویژه برای بیماران، کادر پزشکی و هزاران خانواده‌ای که در بیمارستان الشفا و سایر مراکز بهداشتی پناه گرفته‌اند، ابراز نگرانی کرده است.

شبی هولناک

کاترین راسل، مدیر سازمان «یونیسف» اعلام کرد که ارتباط این سازمان بین‌المللی با نیروهایش در غزه کاملا قطع شده است. راسل در «ایکس» نوشت: «پس از یک شب هولناک برای اهالی و کودکان غزه، من نگران سلامتی همه کارکنانمان هستم. باید همه کارکنان بخش‌های کمک‌رسانی همچنین کودکان و خانواده‌های مورد کمک این کارکنان مورد حمایت قرار بگیرند.» قطع اینترنت و ارتباطات تلفنی در غزه، مانع ارتباط آسیب‌دیدگان حملات اسرائیل با گروه‌های امداد و نجات شده و باعث افزایش شمار قربانیان می‌شود. این اقدام باعث عدم انعکاس خبرهای مربوط به حجم ویرانی‌ها و خسارات انسانی و مادی به غزه به دیگر نقاط جهان در پی حملات مستمر اسرائیل می‌شود.

دیدبان حقوق‌بشر: قطع ارتباطات درغزه می‌تواند موجب مخفی ماندن خشونت‌های گسترده شود

سازمان دیدبان حقوق‌بشر در واکنش به اختلال شدید در اینترنت و قطع ارتباطات مخابراتی در غزه که از عصر جمعه – ۲۷ اکتبر – گزارش شده گفته این وضعیت می‌تواند «به سرپوش گذاشتن» بر وقوع «خشونت‌های گسترده» در غزه کمک کند. دبورا براون، محقق حوزه ارتباطات سازمان دیدبان حقوق بشر گفته: «این انسداد جریان اطلاعات می‌تواند پوششی برای انجام بی‌رحمی‌های عظیم شود و به نقض گسترده حقوق‌بشر دامن بزند و برای ناقضان ایمنی ایجاد کند». پیش‌تر کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران (CPJ) هم در بیانیه‌ای بر لزوم وصل شدن مجدد امکانات ارتباطی در غزه تاکید کرده بود و گفته بود جهان در حال «از دست دادن دریچه نظارتی خود به واقعیت» درگیری‌ها است. این نهاد صنفی روزنامه نگاران گفته: «کاستی در روند مخابره اطلاعات از داخل غزه می‌تواند بستر را برای پروپاگاندا مرگ‌آور و رواج اخبار جعلی» فراهم کند. این انجمن همچنین تصریح کرده که از زمان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و متعاقب آن حملات ارتش اسرائیل به غزه، ۲۹ روزنامه‌نگار جان خود را از دست داده‌اند.

خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی از شدت یافتن درگیری‌ها در غزه ابراز نگرانی کردند

بستگان بیش از دویست اسرائیلی که توسط حماس به گروگان گرفته شده‌اند، از تشدید درگیری‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. بیانیه انجمن خانواده‌های گروگان‌ها و مفقودان خواستار ملاقات فوری با بنیامین نتانیاهو و وزیر دفاع برای بحث درباره امنیت این افراد شده است.