هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه کشته می‌شودا

مقامات بهداشت و درمان در غزه می گویند تعداد کشته‌شدگان در بمباران های اسرائیل از ۸۳۰۰ نفر گذشته است؛ آژانس رسیدگی به فلسطینیان در سازمان ملل اسرائیل را به «جابجایی اجباری مردم غزه» متهم کرد؛ اسرائیل بیمارستان تخصصی درمان سرطان را بمباران کرد؛ کمیسر کل آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد (آنروا)، اسرائیل را به “مجازات دسته جمعی” مردم غزه متهم کرد؛ یک نماینده پارلمان بریتانیا و یک کارمند دولت به علت اظهارات‌شان درباره درگیری‌های غزه تعلیق و اخراج شدند

مقام‌های درمانی حماس در غزه: تعداد کشته‌شدگان فلسطینی‌ها به ۸۵۲۵ نفر رسید

مقام‌های درمانی حماس در غزه تعداد کشته‌شدگان فلسطینی را از آغاز جنگ در هفتم اکتبر ۸۵۲۵ نفر اعلام کرده‌اند که نسبت به آمار قبلی بیش از ۲۰۰ نفر افزایش داشته است. بر اساس این آمار ۳۵۴۲ نفر از این کشته‌شدگان کودک و ۲۱۸۷ نفر هم زن بوده‌اند. این نهاد تعداد افراد کشته شده در بخش بهداشت و درمان را ۱۳۰ نفر اعلام کرده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی با رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه دیدار کرد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که به قطر رفته است در دوحه، پایتخت این کشور، با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار و گفتگو کرده است. این دومین دیدار امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه ظرف دو هفته اخیر است. به گزارش رسانه‌های ایران، او با امیر قطر هم دیدار کرده که محور اصلی این گفتگو تحولات مرتبط با جنگ اسرائیل-غزه اعلام شده است. خبرگزاری فارس موضوع «تبادل و آزادی» ربوده‌شدگان اسرائیلی را از جمله مباحث احتمالی مورد گفتگوی وزیر خارجه ایران در این سفر اعلام کرده است. امیرعبدللهیان قرار است بعد از قطر راهی ترکیه شود.

بیش از یک میلیون بی‌خانمان

مقامات سازمان ملل اعلام کردند که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت غیرنظامی غزه که تعداد آنها حدود ۲.۳ میلیون نفر است به دلیل بمباران اسرائیل بی خانمان شده‌اند. آنها تأکید کردند که تعداد کامیون‌ کمک‌های بشردوستانه که به منطقه محاصره شده رسید، بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز بوده است. به گفته مقام‌های سازمان ملل، پس از یورش برخی از ساکنان گرسنه به انبارهای این سازمان، نظم امدادرسانی تقریبا از بین رفته است. آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) دیروز دوشنبه گفت، این امر منجر به توقف کار در چهار مرکز توزیع کمک‌های سازمان ملل و یک انبار ذخیره سازی شده است.

مقامات بهداشت و درمان در غزه: تعداد کشته‌شدگان از ۸۳۰۰ نفر گذشته است

به گفته مسولان بهداشت و درمان در غزه که وابسته به گروه حماس هستند، از زمان آغاز حملات اسرائیل به این منطقه دست‌کم ۸۳۰۶ نفر از جمله ۳۴۵۷ کودک غزه کشته شده‌اند. آنها همچنین اعلام کرده‌اند که این آمار شامل ۲۱۳۶ زن و ۴۸۰ سالمند می‌شود. سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که بیمارستان‌های غزه به دلیل کمبود برق و تجهیزات اولیه به سختی در حال فعالیت هستند. همچنین هیچ محموله سوختی از آغاز درگیری‌ها به این منطقه ارسال نشده تا برای تولید برق بیمارستان‌ها، پناهگاه‌ها، نانوایی‌ها، ایستگا‌ه‌های پمپاژ و تصفیه آب و سیستم فاضلاب مورد استفاده قرار بگیرد.

کشته‌شدن یک کارمند آژانس کمک به آوارگان فلسطینی به همراه همسر و هشت فرزندش در حمله اسرائیل

آژانس کمک به آوارگان فلسطینی (اونروا) می‌گوید تاکنون ۶۴ تن از کارکنانش در جنگ حماس و اسرائیل کشته شده اند. به گفته ژولیت توما، سخنگوی این نهاد، دیروز یکی از کارکنان این آژانس، به همراه همسر و هشت فرزندش در اثر یک حمله هوایی اسرائیل کشته شده‌اند.

انجمن نجات کودکان: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه کشته می‌شود

سازمان خیریه نجات کودکان (Save The Children) که یکی از بزرگترین نهادهای امدادرسان به کودکان در جهان است می‌گوید «هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه کشته می‌شود». جیسون لی، مدیر منطقه‌ای این سازمان در مناطق فلسطینی در گفتگویی از بیت‌المقدس با بی‌بی‌سی داشت همچنین گفته یک سوم ۲۰ هزار نفری که غزه مجروح شده اند کودک هستند؛ یعنی از هر سه نفر یک نفر کودک است. آقای لی گفته با ادامه حملات اسرائیل به غزه و بی‌جا شدن بیش از یک میلیون از سکنه این منطقه، آمار بیماریهای واگیردار هم رو به افزایش است چرا که شرایط رعایت اصول بهداشتی برای آوارگان مهیا نیست. او گفته بیم وخامت همه‌گیری آنفلونزا در میان جنگ‌زدگان طی روزهای اخیر افزایش یافته است. به گفته این مقام انجمن نجات کودکان، میزان دارو و اقلام بهداشتی که توسط کامیون‌های انسان‌دوستانه وارد غزه می شود هم چون «قطره‌ای در دریا» است و برای امدادرسانی به صدها هزار پناهجو هرگز کفایت نمی‌کند. «جراحان بدون استفاده از داروی بی‌هوشی عمل جراحی انجام می‌دهند. امدادگران از چراغ گوشی های همراه خود برای روشن کردن مراکز درمانی استفاده می‌کنند». «اقلام پزشکی آنها نظیر پانسمان و چسب زخم تمام شده و همزمان ۱۳۰ کودک نارس در دستگاه‌هایی حیاتی نگهداری می شوند که ممکن است (به علت قطعی برق) خاموش شوند.

آژانس رسیدگی به فلسطینیان در سازمان ملل اسرائیل را به «جابجایی اجباری مردم غزه» متهم کرد

رئیس آژانس رسیدگی به پناهندگان فلسطینی در سازمان ملل متحد امروز در جریان جلسه اضطراری شورای امنیت گفت بحران انسانی که در غزه شکل گرفته است «غیرقابل تحمل است». فیلیپه لازارینی، رئیس این آژانس تاکید کرد هیچ جای امنی در غزه نمانده است. او بمباران‌های اسرائیل و دستور تخلیه‌ای که از سوی ارتش این کشور صادر می‌شود را در کنار محاصره غزه، مجازات جمعی و جابجایی اجباری مردم غزه خواند. او به شورای امنیت گفت تعداد کودکان کشته شده در غزه تنها در سه هفته به ۳۸۰۰ نفر رسیده است و از تلفات سالانه کودکان در درگیری‌های مسلحانه در جهان از سال ۲۰۱۹ تا کنون بیشتر است. فیلیپه لازارینی گفت این آژانس ۶۴ نفر از کارکنان خود را در جریان بمباران‌های اسرائیل از دست داده است،‌ از جمله تازه‌ترین کشته که «تنها دو ساعت پیش در کنار همسر و هشت فرزندش کشته شده است.» این مقام سازمان ملل متحد به شورای امنیت گفت «مردم غزه احساس می‌کنند که جهان آنها را با حماس یکی می‌کند. حذف عملی یک جمعیت از انسانیت کاری بسیار خطرناک است. فجایع حماس اسرائیل را از عمل به تعهداتش در قبال قوانین بین‌المللی مبرا نمی‌کند.» فیلیپه لازارینی از اعضای شورای امنیت خواست که خط این بحران را تغییر دهند. او گفت «امروز و فردای فلسطینیان و اسرائیلی‌ها یه آتش‌بس فوری انسان‌دوستانه بستگی دارد.» او در عین حال خواستار جریان بی‌مانع امدادرسانی به غزه از جمله سوخت و حفاظت از جان غیرنظامیان و زیرساخت‌های مدنی شد.

صلیب سرخ و هلال احمر: وضعیت بیمارستان القدس غزه از کنترل خارج شده است

توماسو دلا، سخنگوی فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر به بی‌بی‌سی گفته وضعیت بیمارستان القدس در غزه «از کنترل خارج شده است». این بیمارستان مملو از بیماران و مجروحان است و بیش از ده هزار نفر از شهروندان هم از آنجا بعنوان سرپناه استفاده می‌کنند چون آنجا را امن‌ترین مکان می‌دانند. این سخنگو گفته: «مردم در راهروها، روی پله‌ها، داخل و بیرون بیمارستان زندگی می‌کنند. علاوه بر این ۵۰۰ نفر از بیماران هم در وضعیت بین مرگ و زندگی هستند. من در مورد بخش مراقبت‌های ویژه صحبت می‌کنم و نوزادانی که در انکوباتور به اکسیژن نیاز دارند.» او گفته که صلیب سرخ «به شدت نگران» دستور تخلیه بیمارستان است. هلال احمر فلسطینی‌ها می گوید که دیروز اسرائیل به مسئولان بیمارستان هشدار داده که بیمارستان را تخلیه کنند، هشداری که امروز هم تکرار شده است. «در شرایط کنونی هیچ راهی برای تخلیه بیماران وجود ندارد.» او همچنین گفته: «منابع کاملا محدود و دقیقه به دقیقه در حال تمام شدن است.» او افزود که با کاهش عرضه سوخت در غزه «برق هم به زودی قطع خواهد شد».

بمباران بیمارستان تخصصی درمان سرطان در پی تاکید نتانیاهو بر ادامه جنگ غزه

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، دوشنبه ۸ آبان، اعلام کرد بیمارستان «الصداقه» که به پاس دوستی ترکیه و فلسطین احداث و برای درمان بیماران سرطانی اختصاص یافته بود، بر اثر تداوم و تشدید حملات هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل علیه زیرساخت‌های شهری در نوار غزه بر اثر بمباران آسیب دیده است. این وزارتخانه در بیانیه‌ای که توسط صبحی سکیک، مدیرکل بیمارستان صادر شده، اعلام کرد که هدف‌ گرفتن مجدد بیمارستان الصداقه برای دومین بار باعث خسارت شدید به این تاسیسات درمانی و به خطر افتادن جان بیماران و کادر درمانی شده است. در واکنش به این حادثه جنبش حماس حمله اسرائیل به بیمارستان «الصداقه» را عامدانه توصیف کرد. ارتش اسرائیل، دوشنبه «حمله نظامی خود را به عمق شمال نوار غزه گسترش داد»، و این در حالی است که گروه‌های مسلح فلسطینی از غزه با موج جدیدی از حملات موشکی به شهرک‌ها و شهرهای اسرائیلی پیرامون نوار غزه، پاسخ دادند.

سازمان ملل:طرح کمک بدون اراده سیاسی یک طرح شکست خورده است

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد (آنروا)، اسرائیل را به “مجازات دسته جمعی” مردم غزه متهم کرده و گفته است که سیستم کمک رسانی فعلی “برای شکست طراحی شده است”. لازارینی با درخواست از شورای امنیت برای درخواست آتش‌بس فوری بشردوستانه گفت : «سیستم موجود برای کمک‌ به غزه شکست می‌خورد مگر اینکه اراده سیاسی برای معنادار کردن جریان تدارکات، مطابق با نیازهای بشردوستانه بی‌سابقه، وجود داشته باشد. به گفته استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، ۳۳ کامیون حامل آب، غذا و تجهیزات پزشکی روز یکشنبه از طریق رفح وارد غزه شدند. قبل از جنگ روزانه حدود ۵۰۰ کامیون حامل کمک و کالاهای دیگر وارد غزه می شد.

نتانیاهو با رد پیشنهاد آتش‌بس بر ادامه جنگ علیه نوار غزه تاکید کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه ۸ آبان طی یک کنفرانس مطبوعاتی به صراحت اعلام کرد که اسرائیل با آتش‌بس موافقت نخواهد کرد. بر اساس گزارش «سی‌ان‌ان»، نتانیاهو در این کنفرانس مطبوعاتی موقعیت کنونی اسرائیل را با موقعیت آمریکا بعد از حملات ارتش ژاپن به بندر پرل‌هاربر در سال ۱۹۴۱ و نیز حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، مقایسه کرد. نتانیاهو گفت: «من می‌خواهم موضع اسرائیل را در مورد آتش‌بس روشن کنم. همان‌طور که پس از بمباران پرل هاربر، یا پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، ایالات متحده با آتش‌بس موافقت نکرد، اسرائیل نیز پس از حملات هولناک ۷ اکتبر با توقف درگیری موافقت نخواهد کرد.» وی افزود: «درخواست برای آتش‌بس یا درخواست از اسرائیل برای تسلیم شدن در مقابل حماس، که همان تسلیم شدن در برابر تروریست‌ها و بربریت است، اتفاق نخواهد افتاد.» نتانیاهو در این کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا به فکر کناره‌گیری است یا خیر، گفت تنها چیزی که او می‌خواهد کنار بزند، حماس است. او با تاکید بر این‌که «اکنون زمان جنگ است و نه صلح»، بر هدف و مسئولیت کنونی خود برای نابودی حماس تاکید کرد. نخست‌وزیر اسرائیل همچنین در مخالفت با این نظر که اسرائیل در جنگ با حماس، مردم فلسطین را مجازات دسته جمعی می‌کند، گفت حماس از حرکت غیر‌نظامیان به منطقه امن در جنوب غزه جلوگیری می‌کند. نتانیاهو در ادامه اظهارات خود مدعی شد که اسرائیل با درخواست از غیرنظامیان غزه برای حرکت به منطقه امن در جنوب این باریکه و ارائه حمایت‌های بشردوستانه سعی در جلوگیری از افزایش خسارت‌های جانی در میان غیرنظامیان دارد. نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «باید هر کاری که می‌توانیم را برای به حداقل رساندن خسارت‌های جانی در میان غیرنظامیان انجام دهیم، اما دست کشیدن از مبارزه ناممکن است.»

ارتش اسرائیل: در حال حمله به تمام نقاط نوار غزه هستیم

جاناتان کانریکوس، سخنگوی نیروهای نظامی اسرائیل در به‌روزرسانی عملیاتی روز سه‌شنبه گفت که ارتش اسرائیل در حال حمله به تمام بخش‌های نوار غزه است. ما فعالیت‌های خود را در بخش شمالی غزه، که مرکز ثقل حماس است، متمرکز خواهیم کرد، اما به حملات خود در سایر نقاط غزه ادامه می‌دهیم. ما فرماندهان آنها را هدف قرار می‌دهیم و به زیرساخت‌های آنها حمله می‌کنیم و هر وقت هدف مهمی وجود داشته باشد آن را هدف قرار خواهیم داد.» کانریکوس همچنین مجددا حماس را به استفاده از بیمارستان الشفا، که بیمارستان اصلی غزه است، به عنوان مکانی برای «اختفای تروریست‌ها» متهم کرد و گفت که اسرائیل هر کاری که می‌تواند برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان انجام می‌دهد. دو هفته پیش، اسرائیل از غیرنظامیانی که در این منطقه محصور شده بودند، خواست تا برای امنیت خود به سمت جنوب رود وادی غزه حرکت کنند. به گفته شاهدان فلسطینی، روز دوشنبه نیروهای ارتش اسرائیل به شمال غزه، جایی که تخمین زده می‌شود حدود ۶۰۰ هزار نفر در آنجا باقی مانده‌اند، پیشروی کرد و به گفته شاهدان عینی، تانک‌ها برای مدت کوتاهی مسیر تخلیه را به سمت جنوب قطع کردند.

یک نماینده پارلمان بریتانیا و یک کارمند دولت به علت اظهارات‌شان درباره درگیری‌های غزه تعلیق و اخراج شدند

در بریتانیا، پال بیستو، یک کارمند دولت بریتانیا به علت نامه ای که به نخست وزیر نوشته و طی آن خواستار آتش‌بس دائمی در غزه شده بود، به علت آنچه «مغایرت یا اصول مسئولیت جمعی» خوانده شده از کار برکنار شده است. آقای بیستو در نامه خود به ریشی سوناک نوشته بود از نظر او یک آتش‌بس دایمی «جان بسیاری را نجات خواهد داد و موجب رسیدن کمک به آنهایی که بیشتر از همه نیازمند آنند خواهد شد». همزمان اندی مک دانلد، نماینده حزب کارگر در مجلس بریتانیا هم به علت استفاده از عبارت «میان رود و دریا» در یک تجمع حامیان فلسطینیان، از سمت خود تعلیق شده است چرا که حزب کارگر به کارگیری این عبارت را همسو با مضامینی که خواستار نابودی اسرائیل هستند دانسته و آن را «عمیقا توهین‌آمیز» ارزیابی کرده است