بمباران مجدد اردوگاه جبالیا توسط اسرائیل و قطع ارتباطات در غزه

شمار قربانیان در نوار غزه به ۸۷۹۶ نفر رسید

وزارت بهداشت در نوار غزه روز چهارشنبه اعلام کرد که شمار قربانیان جنگ در این باریکه به ۸۷۹۶ نفر رسیده است. طبق همین گزارش ۳۶۴۸ نفر از کشته‌شدگان کودک هستند. به گفته وزارت بهداشت حماس ۲۲۹۰ نفر از قربانیان نیز زن بوده‌اند.

بمباران مجدد اردوگاه جبالیا توسط اسرائیل و قطع ارتباطات در غزه

در حالی که گروه‌های امداد و نجات در حال خارج‌کردن اجساد کشته‌شدگان و نجات زخمی‌ها از زیر آوار حمله روز گذشته اسرائیل به اردوگاه جبالیا هستند، نیروی هوایی اسرائیل، صبح چهارشنبه ۱۰ آبان دوباره چندین نقطه نوار غزه را هدف حملات شدید قرار داد. بنا به گزارش خبرگزاری فلسطین، اسرائیل صبح چهارشنبه مجددا اردوگاه جبالیا را هدف قرار داد که در جریان آن دست‌کم ۱۴ فلسطینی کشته شدند. طبق این گزارش، ۶ فلسطینی در بمباران یک منزل در غرب شهر جبالیا و ۸ نفر دیگر در حمله هوایی به منزلی در اردوگاه جبالیا کشته شدند. این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که تعداد نامشخصی از فلسطینیان در بمباران اردوگاه «النصیرات» در مرکز غزه کشته شده‌اند. گزارش افزوده است که منطقه «الزیتون» در جنوب شرقی غزه نیز شاهد بمباران شدید اسرائیل بوده است.

گزارشگران بدون مرز بابت «جنایات جنگی» علیه خبرنگاران در جنگ غزه به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کرد

سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه اعلام کرد که بابت «جنایات جنگی» علیه خبرنگاران در جریان جنگ غزه به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کرده است. این سازمان می‌گوید که شکایت خود را تسلیم دادستان دیوان کیفری بین‌المللی کرده است. در این شکایت به کشته شدن ۹ خبرنگار در جریان درگیری‌هایی که از روز هفت اکتبر آغاز شده اشاره شده است.

اولین آمبولانس حامل زخمی جنگ غزه از گذرگاه رفح وارد مصر شد

خبرگزاری‌ رویترز و خبرگزاری فرانسه با استناد به منابع مصری گفته‌اند که چند دقیقه پیش اولین آمبولانس حامل زخمی از طریق مرز رفح از غزه وارد مصر شد. زخمی‌های منتقل شده به مصر در بیمارستان صحرایی که مصر در نزدیکی مرز با غزه برپا کرده بستری خواهند شد. همزمان، اداره گذرگاه‌ها و امور مرزی غزه فهرستی از چند صد نام منتشر کرده و گفته است که اینها دارندگان گذرنامه خارجی هستند که امروز اجازه دارند از گذرگاه رفح عبور کنند. اکثر اسامی در این فهرست متعلق به شهروندان اردنی است اما شهروندان چند کشور دیکر مانند اتریش، بلغارستان، اندونزی و استرالیا هم در میان آنها دیده می‌شوند. اسامی دو شهروند بریتانیایی هم در این فهرست دیده‌می‌شوند که در سمت جداگانه متعلق به کارکنان سازمان‌های خارجی ثبت شده است. در این فهرست آمده است که اتباع خارجی مذکور در این فهرست باید امروز ساعت ۰۷:۰۰ به وقت محلی در سالن بیرونی گذرگاه حضور می‌یافتند. در حال حاضر جمعیت کثیری در بیرون پایانه گذرگاه صف کشیده‌اند اما هنوز تایید نشده که آیا کسی وارد مصر شده یا نه. در لندن، وزارت خارجه بریتانیا گفته است که بنا به اطلاعاتی که به دست آورده، گذرگاه رفح برای «مدت‌ محدودی» باز خواهد بود تا «گروه‌های خاصی از اتباع خارجی» و مجروحانی که حال وخیمی دارند غزه را ترک کنند. در پست اکس (توییتر) وزارت خارجه بریتانیا آمده است که به احتمال زیاد خروج اتباع بریتانیایی از غزه طی روزهای آینده و به صورت مرحله به مرحله صورت خواهد گرفت. در واکنش به تحولات امروز، رئیس سازمان بهداشت جهانی از اجازه انتقال زخمی‌ها به مصر استقبال کرده است.

نتانیاهو: سربازان اسرائیل در «جنگی موجه» جان باختند

در پی انتشار خبر کشته شدن یازده نظامی دیگر اسرائیلی در جنگ غزه در روز سه‌شنبه و تایید آن، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سخنانی به این گزارش واکنش نشان داده است. نتانیاهو در ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «ما در جنگی دشوار مبارزه می‌کنیم، این جنگ طولانی خواهد بود و برای ما دستاوردهای مهمی خواهد داشت اما در این جنگ، خسارات دردناکی هم بر ما وارد خواهد شد.» نخست وزیر اسرائیل افزود: «ما می‌دانیم که برای ما، هر یک از سربازانمان یک جهان ارزش دارد و تمام ملت اسرائیل شما خانواده‌های این سربازان را از صمیم قلب در آغوش می‌کشد.» او گفت: «سربازان ما در یک جنگ موجه جان باختند، جنگی برای حفظ میهنمان.» بنیامین نتانیاهو خطاب به مردم اسرائیل گفت: «من به شما، شهروندان اسرائیل قول می‌دهم که به هدفمان دست خواهیم یافت، ما در این جنگ پیروز خواهیم شد.»

قطع مجدد ارتباطات اینترنتی در غزه

با قطع ارتباطات مخابراتی غزه برای دومین بار در خاموشی فرو رفت. پالتل، بزرگترین ارائه‌دهنده مخابرات غزه، می‌گوید شبکه‌های اینترنت و تلفن در سراسر نوار غزه قطع شده است. نت‌بلاکس که خدمات اینترنت را در جهان رصد می‌کند تأیید می‌کند که غزه با «قطعی اینترنت» مواجه است. پالتل در پستی اعلام کرد که اکثر ساکنان غزه با قطع شبکه‌های تلفن همراه و خدمات اینترنتی مواجه هستند.

بولیوی روابط خود با اسرائیل را قطع کرد، شیلی و کلمبیا سفرای خود را فرا خواندند

دولت بولیوی به دلیل کشتار بی وقفه ی فلسطینان توسط اسرائیل روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کرد. تصمیم بولیوی در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از ظهر سه شنبه اعلام شد. وزیر امور خارجه کشور بولیوی در لاپاز پایتخت کشورش به خبرنگاران گفت : «ما خواستار توقف حملات به نوار غزه هستیم که تاکنون جان هزاران غیرنظامی را گرفته و باعث آوارگی اجباری فلسطینی‌ها شده است». دولت اسرائیل بلافاصله این کشور را به همدستی با تروریسم و حماس متهم کرد.
دولت های شیلی و کلمبیا نیز سفرای خود را از اسرائیل فراخوانده اند. علت این اقدام اعتراض به تهاجم اسرائیل عنوان شده است.
بولیوی، کلمبیا و شیلی سه کشوری‌اند که چپ‌ها و سوسیالیست‌ها در حال حاضر قدرت را در دست دارند.
گابریل بوریک فونتس، رئیس جمهور شیلی، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)که کشورش «به شدت نقض غیرقابل قبول قوانین بشردوستانه بین‌المللی از سوی اسرائیل» را محکوم می کند.
گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا نیز در ایکس نوشت اگر «اسرائیل کشتار مردم فلسطین را متوقف نکند»، کلمبیا سفیری در آن کشور نخواند داشت.
کشورهای قطر و مصر نیز حمله ی اسرائیل به اردوگاه «جبالیا» را به شدت محکوم کردند.

پرستار پزشکان بدون مرز از «سوختگی شدید کودکان خردسال» در حمله هوایی اسرائیل به جبالیا خبر داد

کودکان خردسال در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا به شدت دچار سوختگی شدند. یک پرستار سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) در گزارشی مختصر در بیمارستان الشفا شهر غزه نوشت پس از حمله هوایی بسیاری از مجروحان به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند. محمد حواجره نوشت که «کودکان خردسال با زخم‌های عمیق و سوختگی شدید به بیمارستان رسیدند. آنها بدون خانواده آمدند.» او نوشته بسیاری فریاد می‌زدند و به دنبال پدر و مادرشان بودند. او نوشته «بیمارستان پر از بیماران بود. من با آنها تا جایی که بتوانیم جایی برای ماندن در بیمارستان پیدا کنیم می‌ماندم.» سازمان پزشکی پزشکان بدون مرز با انتقاد تند از حمله هوایی جبالیا آن را «آخرین اپیزود خشونت‌های عاری از احساسات» اسرائیل دانست و آن را محکوم کرد. این سازمان در عین حال خواستار آتش بس شد و نوشت «دیگر بس است.»

خامنه‌ای خواستار بستن «راه صدور نفت و ارزاق» به اسرائیل شد

علی خامنه‌ای، چهارشنبه ۱۰ آبان در جمع دانش‌آموزان و دانشجویان در تهران گفت که «باید بمباران غزه فورا قطع» و «راه صدور نفت و ارزاق» نیز به اسرائیل بسته شود. خامنه‌ای با اشاره به این که «بمباران‌هایی که (اسرائیل) می‌کند، ممکن است اسرای خودشان را هم نابود کند»، افزود آن که در قضیه کنونی غزه برابر مردم فلسطین ایستاد، «آمریکا، فرانسه و انگلیس» بودند. رهبر حکومت اسلامی چهارشنبه گذشته هم درباره جنگ کنونی میان اسرائیل و گروه حماس گفت که آمریکا «شریک جرم قطعی» اسرائیل در جنگ غزه است. او تصریح کرد که «حضور روسای کشورهای ظالم و شرور در سرزمین‌های اشغالی» نشان‌دهنده نگرانی آنها از «متلاشی‌شدن» اسرائیل است.

بایدن طرح کمک نظامی به اسرائیل بدون کمک نظامی به اوکراین را وتو خواهد کرد

کاخ سفید گفته است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، طرح مورد حمایت اکثریت جمهوریخواه کنگره برای تامین بودجه کمک‌های نظامی به اسرائیل بدون کمک نظامی به اوکراین را وتو خواهد کرد. به این ترتیب، اگر این طرح بدون گنجاندن بودجه کمک نظامی به اوکراین به تصویب هر دو مجلس کنگره برسد، رئیس جمهور آن را امضا نخواهد کرد. این طرح را سه‌شنبه مایک جانسون، رئیس جدید جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد داد. تعدادی از جمهوریخواهان خواستار کاهش کمک به اوکراین هستند و با بودجه مورد حمایت نمایندگان دموکرات که کمک به اوکراین را به کمک به اسرائیل مرتبط می‌کند مخالفت کرده‌اند. پیشنهاد آقای جانسون شامل کاهش بودجه سازمان جمع‌آوری درآمد دولت فدرال است که یکی از خواسته‌های اصلی جناح راست حزب جمهوریخواه محسوب می‌شود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، تلاش کرده بود تا حمایت کنگره از افزایش حمایت از اوکراین را به دست آورد. هنگام حضور او در جلسه استماع کنگره، فریادهای طرفداران فلسطینی‌ها که خواستار برقراری آتش‌بس فوری بودند این نشست را مختل کرد.

اسرائیل اردوگاه جبالیا را مورد حمله قرار داد

خبرگزاری فرانسه می‌گوید گزارشگران آن در نوار غزه پس از انفجار در اردوگاه آوارگان در منطقه جبالیا، ده ها نفر که پیکر آنها از زیر آوار بیرون کشیده شده است را دیده‌اند. این خبرگزاری از بیرون آوردن دست کم ۴۷ جسد خبر داده است. راغب، یکی از ساکنان این منطقه، انفجار در اردوگاه جبالیا را «مثل زلزله» توصیف کرده و گفته که تمام منطقه بر اثر آن لرزیده است. ناظران این انفجار را «بزرگترین حمله» منجر به صدمات انسانی در غزه خوانده اند.
در عکس‌هایی که عکاس رویترز از محل اردوگاه آوارگان جبالیا ثبت کرده، به نظر می‌رسد منطقه وسیعی از این اردوگاه با خاک یکسان شده است. بسیاری از این تصویرها دلخراش هستند و نمی‌توان آنها را نشان داد اما حفره عمیقی را نشان می‌دهند؛ همچنین سنگ‌های بتونی و فولادی ساختمان‌های فروریخته در همه جا پراکنده شده‌اند. دهها نفر در حال جستجوی آوارها برای یافتن بازماندگان هستند.
سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد کشته شدن ده‌ها نفر در حمله هوایی اسرائیل به یک اردوگاه آوارگان در شمال غزه، “وحشتناک” است. به گفته مقامات حماس، حداقل شش حمله هوایی روز سه شنبه به مناطق مسکونی در کمپ آوارگان جبالیه در حومه شهر غزه صورت گرفت که بیش از ۵۰ کشته و حدود ۱۵۰ زخمی برجای گذاشت. ارتش اسرائیل اعلام کرد این اردوگاه را برای کشتن یکی از فرماندهان کلیدی حماس که بنا به گفته این رژیم با جنگجویانش ساختمان های غیرنظامی در شهر غزه را تصرف کرده بود، هدف قرار داده است. پزشکان بدون مرز در بیانیه ای اعلام کرد تعداد زیادی از مجروحان پس از حمله به بیمارستان دارالشفا در شمال غزه در این اردوگاه پناه گرفته بودند. محمد حواجره یکی از کارمندان پزشکی گفت: کودکان خردسال با جراحات عمیق و سوختگی شدید وارد بیمارستان شدند. بدون خانواده آمدند. خیلی ها فریاد می زدند و پدر و مادرشان را می خواستند. من با آنها ماندم تا بتوانیم جایی پیدا کنیم، زیرا بیمارستان پر از بیماران بود.
یکی از شاهدان حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه به سی ان ان گفت یک هواپیمای اف ۱۶ چندین موشک به سمت این اردوگاه شلیک کرد. محمد ابراهیم که برای خرید نان در صف بود گفت “هفت تا هشت موشک از یک اف ۱۶ به محله الیفاویه در اردوگاه، در حومه شهر غزه سقوط شلیک کرد.” او به سی ان ان گفت: هفت تا هشت سوراخ بزرگ در زمین به وجود آمد، پر از کشته شدگان، اعضای بدن انسان ها همه جا پراکنده شده بودند. انگار پایان دنیا بود.

سازمان ملل: اردوگاه جبالیا به شدت متراکم و فقیر است

آژانس امداد انسان‌دوستانه به فلسطینیان در سازمان ملل متحد – UNRWA – می‌گوید اردوگاه جبالیا در شمال غزه که امروز هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت به لحاظ جمعیتی بسیار متراکم و فقیر است و «اکثر ساکنان آن محتاج کمک‌های انسان‌دوستانه» هستند. این اردوگاه که مساحتی حدود یک کیلومتر مربع دارد حدود ۱۶۰ هزار پناهنده را در خود جای داده است و آن طور که تامارا رفاعی از UNRWA بی‌بی‌سی گفته این اردوگاه در سال ۱۹۴۸ با برپا کردن چند چادر برای آوارگان فلسطینی احداث شده است اما به تدریج تبدیل به یک شهراردوگاهی شده است. خانم رفاعی می گوید سازمان ملل در ارودگاه جبالیا ۱۶ مدرسه دارد. جبالیا در شمال شهر غزه، بزرگترین اردوگاه از هشت اردوگاه آوارگان فلسطینی در غزه است. تا ژوئیه ۲۰۲۳، سازمان ملل بیش از ۱۱۶ هزار آواره فلسطینی ساکن این اردوگاه را سرشماری کرده بود. آوارگان فلسطینی در پی جنگ ۱۹۴۸ اعراب و اسرائیل به تدریج در این اردوگاه اسکان داده شدند. این اردوگاه یک منطقه کوچک با تراکم بالای جمعیت است که فقط ۱/۴ کیلومتر مربع وسعت دارد و عمدتا شامل ساختما‌ن‌های مسکونی است. جبالیا دارای ۲۶ مدرسه در ۱۶ ساختمان آموزشی، یک مرکز توزیع مواد غذایی، دو مرکز بهداشت، یک کتابخانه و هفت حلقه چاه آب است. جبالیا در کنار اردوگاه شاطی در منطقه‌ای در شمال غزه واقع شده است که ارتش اسرائیل خواستار تخلیه جمعیت آن شده بود.

زنان غزه، به شیوه های ویرانگری آزار می بینند

یک موسسه خیریه بین المللی هشدار داده است که زنان فلسطینی در بحبوحه بمباران شدید نوار غزه ، مجبور به زایمان بدون بیهوشی، سزارین در بیداری و بدون مسکن می شوند. در بیانیه ای، ActionAid اعلام کرد به خاطر کمبود آب سالم در کنار «وخامت جدی شرایط زندگی» در سراسر سرزمین فلسطین، «بسیار نگران است». در این بیانیه آمده است: «کمک‌هایی که به غزه می آید، به سختی به طرف‌های بحران انسانی که در غزه در حال وقوع است، خواهد رسید.» این سازمان وضعیت بیمارستان‌های شمال غزه را به‌ویژه «پرخطر» توصیف کرد، بیمارستان‌های قدس و الشفا به دلیل بمباران های مداوم هیچ کمکی دریافت نمی‌کنند. سوریده حسین صباح، متخصص حقوق و جنسیت مستقر در رام الله ActionAid، گفت: «هرج و مرج و وحشتی که در غزه به راه افتاده است، زنان را به شیوه های ویرانگری تحت تأثیر قرار می دهد. هر روز از پزشکان می شنویم که زنان نوزادان را به دنیا می آورند که در حال مرگ هستند. وضعیت فاجعه بار است.