مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: نظام درمانی در نوار غزه به زانو در آمده است

در بحبوحه حملات اسرائیل در حالی که فلسطینی ها از شمال غزه به سمت جنوب فرار می کنند، مادری صورت فرزندش را برای محافظت از دود در شهر غزه پوشانده است. می پوشاند. عکس: خبرگزاری آنادولو/آنادول

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: نظام درمانی در نوار غزه به زانو در آمده است

تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید نظام درمانی در نوار غزه «به زانو» در آمده است. او که روز جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد افزود که «نیمی از بیمارستان‌های باریکه غزه» دیگر اصلا مورد نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت شرایط بیمارستان‌ها در نوار غزه را «غیرقابل توصیف» خواند. وی گفت که از زمان آغاز جنگ تاکنون «بیش از ۲۵۰ حمله» به بخش درمانی شامل بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و بیماران در باریکه غزه و کرانه باختری رود اردن روی داده است. او افزود که «۲۵ حمله» نیز به بخش درمان در اسرائیل ثبت شده است.

ادامه حمله به بیمارستان‌های غزه؛ یورش اسرائیل به شهر نابلس در کرانه غربی

حملات همه جانبه ی اسرائیل بدون هیچ توقفی به مردم غزه ادامه دارد و شنبه ۲۰ آبان درگیری و بمباران شدید در چندین منطقه نوار غزه به ویژه شمال آن از سر گرفته شد. به گزارش خبرنگار العربیه درگیری مستقیم در مرکز محله النصر بین نیروهای فلسطینی و اسرائیلی رخ داده است. تانک‌های اسرائیلی در محله النصر مستقر هستند و درگیری‌ها از شب گذشته ادامه دارد.
بیمارستان الشفاء در شهر غزه که روز گذشته بارها توسط نیروهای اسرائیلی بمباران شد، امروز به دلیل قطع کامل برق در تاریکی فرو رفت. خبرنگار العربیه از قطع ارتباط با خبرنگاران پیرامون بزرگترین مجتمع پزشکی غزه خبر داد. از سویی، در نتیجه حمله اسرائیل به خانه‌ای در اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه، تعدادی کشته و زخمی شدند. هفت نفر هم در پی بمباران اسرائیل به خانه‌ای در منطقه الحبوب در بیت لاهیا در شمال غزه، کشته شدند. بسیاری از مردم هنوز زیر آوار هستند. اسرائیل از روز گذشته به بمباران و عملیات تک‌تیراندازی علیه چندین بیمارستان و مدرسه در شمال غزه اقدام کرده است. به گفته منابع پزشکی، صدها زخمی در این مدارس و بیمارستان ها تحت مداوا هستند و هزاران آواره در آنجا پناه گرفته اند. اسرائیل، فشار بر مراکز پزشکی را افزایش داده است تا غیرنظامیان بیشتری به سمت جنوب نوار غزه فرار کنند. هلال احمر فلسطین گزارش داد که «تک تیراندازان اسرائیلی بیمارستان قدس را هدف قرار دادند» و به افراد حاضر در ساختمان، تیراندازی مستقیم صورت گرفته است. هلال احمر فلسطین، از یک کشته و زخمی شدن ۲۸ نفر که حال دو تن از آنان وخیم گزارش شده، خبر داد. محمد ابوسلیمه، مدیر مجتمع بیمارستانی الشفاء، جمعه را «روز هدف قرار دادن بیمارستان‌ها» توسط اسرائیل اعلام کرد. ارتش اسرائیل به شهر نابلس در کرانه غربی نیز یورش برده است. هیچ اطلاعاتی در مورد آنچه در این شهر رخ داده در دسترس نیست. این یورش پس از حملات مکرر روزهای اخیر نیروهای اسرائیلی به شهرهای کرانه باختری انجام شده است. همزمان، نیروهای اسرائیلی به اردوگاه جلازون در شمال رام الله و همچنین به شهر بیره یورش بردند. پیشتر ۱۵ نفر طی پنج شنبه شب در شهرهای کرانه باختری از جمله ۱۴ نفر در جنین در حملات نیروهای اسرائیلی کشته شدند. جنگ غزه که وارد دومین ماه خود شد تاکنون به کشته‌شدن دست‌کم ۱۱۰۷۸ نفر از جمله ۴۵۰۶ کودک فلسطینی منجر شده است.

نیروهای ارتش اسرائیل بیمارستان شفا در غزه را محاصره کردند

اواخر روز جمعه گزارش شد نیروهای اسرائیلی به بیمارستان‌های کلیدی غزه از جمله بیمارستان شفا نزدیک شده‌اند. صبح امروز شنبه، نگرانی فزاینده‌ای برای کارکنان و بیماران در بزرگترین بیمارستان غزه (شفا) که توسط نیروهای اسرائیلی محاصره شده است، وجود دارد. درگیری‌های شدیدی در این منطقه جریان دارد و اسرائیل می‌گوید ده‌ها جنگجوی حماس را کشته است. سازمان خیریه بین‌المللی پزشکان بدون مرز می‌گوید حملات به بیمارستان شفا تشدید شده و ارتباطش با پزشکان شاغل در آنجا قطع شده است. سه بیمارستان بزرگ دیگر غزه نیز اکنون در خط مقدم هستند. اسرائیل بارها حماس را به استفاده از بیمارستان شفا برای مخفی کردن یک مرکز فرماندهی زیرزمینی متهم کرده است، اما کارکنان بیمارستان این موضوع را رد کرده‌اند.

مکرون: هیچ «دلیل موجهی» برای بمباران‌ها وجود ندارد

مانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته است اسرائیل باید به کشتن کودکان و زنان در غزه پایان دهد. آقای مکرون، که در کاخ الیزه در مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی سخن می‌گفت، تصریح کرد هیچ «دلیل موجهی» برای بمباران‌ها وجود ندارد و از نظر او برقراری آتش‌بس به سود اسرائیل خواهد بود. رئیس‌جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر به رسمیت شناختن حق اسرائیل برای دفاع از خود گفت که: «ما مصرانه خواستار توقف این بمباران‌ها» در غزه هستیم. ساعتی بعد از انتشار اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه، دفتر نخست وزیری اسرائیل در شبکه ایکس، توییتر سابق، بیانیه‌ای از سوی بنیامین نتانیاهو منتشر کرده و نوشته: «مسئولیت آسیب‌رسیدن به غیرنظامیان با حماس – داعش است و نه اسرائیل».

افزایش فعالیت‌های دیپلماتیک سران کشورهای خاورمیانه

همزمان با شدت گرفتن جنگ در غزه، تلاش‌های دیپلماتیک سران کشورهای خاورمیانه نیز به شکلی جدی افزایش یافته است. در روز جمعه، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به قاهره پرواز کرد تا با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر مذاکره کند. همچنین در روز شنبه، ابراهیم رئیسی نیز به ریاض سفر خواهد کرد تا در نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی شرکت کند. گزارش شده که در این نشست که ابعادی بسیار کم‌سابقه پیدا کرده است، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز در کنار دیگر سران کشورهای اسلامی حضور خواهد داشت. عربستان در حال حاضر ریاست دوره‌ای سازمان همکاری‌های اسلامی را بر عهده دارد و به همین دلیل نیز این نشست اضطراری در شهر ریاض برگزار می‌شود. در همین حال، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هم خواستار پایان جنگ در غزه شده است. وی که در نشست آفریقا-سعودی در ریاض سخن می‌گفت «حملات نظامی به غزه، هدف قرار دادن غیرنظامیان و نقض قوانین بین‌المللی» را محکوم کرد و گفت: «ما خواستار پایان این جنگ و جابه‌جایی اجباری فلسطینیان هستیم».

یکی از مقام‌های عالی‌رتبه سازمان ملل خواستار توقف «قتل عام» در غزه شد

در حالی که هنوز خبری از توقف درگیری در غزه نیست، فشارها بر اسرائیل به ویژه از سوی نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد در حال افزایش است. در یکی از آخرین واکنش‌ها، فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی یا «اونروا» خواستار توقف فوری «قتل عام» در غزه شد. او با انتشار مقاله‌ای در روز جمعه، نوشت: «مسیری که هم‌‌اکنون مقام‌های اسرائیل انتخاب کرده‌اند، صلح و امنیتی را که هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها سزاوار آن هستند، ارمغان نمی‌آورد.»