تانک های اسرائیلی بیمارستان شفا را اشغال کردند

بیمارستان شفا؛ نماد رنج گسترده غیرنظامیان فلسینی

اسوشیتدپرس به نقل از محمد زقوت، رئیس بیمارستان های غزه گزارش داد تانک‌های اسرائیلی در داخل محوطه پزشکی قرار دارند و سربازان وارد ساختمان‌ها از جمله بخش‌های اورژانس و جراحی شده‌اند که بخش‌های مراقبت‌های ویژه را در خود جای داده‌اند.
او با خشم از پشت تلفن به این خبرگزاری گفت: «نیروهای اشغالگر به ساختمان‌ها حمله کردند. او گفت که بیماران، از جمله کودکان، وحشت زده هستند. آنها فریاد می زنند. این یک وضعیت بسیار وحشتناک است… ما نمی توانیم کاری برای بیماران انجام دهیم جز دعا.»
اسرائیل می گوید حماس یک مرکز فرماندهی عظیم در داخل و زیر شفا دارد، اما شواهدی تاکنون ارائه نکرده است. حماس و کارکنان بیمارستان بارها این اتهامات را رد کرده اند. ساعاتی قبل از این حمله، ایالات متحده از ادعاهای اسرائیل پشتیبانی گفت و حماس اعلام کرد به این ترتیب اسرائیل مجوز حمله به بیمارستان را به دست آورد.

حمله نیروهای اسرائیلی به بخش اورژانس بیمارستان «الشفا»

نیروهای اسرائیلی در بامداد چهارشنبه ۲۴ آبان، پس از یورش به بخش‌هایی از بیمارستان «الشفا» در نوار غزه، تانک‌های خود را در حیاط بیمارستان مستقر کردند. در آخرین تحولات جنگ غزه ارتش اسرائیل به ساختمان جراحی‌ تخصصی و اورژانس این بیمارستان حمله کرد.
بی بی سی از قول یک شاهد عینی خبر از تصرف کامل بیمارستان داده است. خالد، روزنامه نگاری که خودش در بیمارستان بستری است به خبرنگار این شبکه گفته است: «نیروهای اسرائیلی اتاق به اتاق، طبقه به طبقه می‌روند و از همه، چه کارکنان و چه بیماران، بازجویی می کنند». او گفت «شماری کادر درمانی و افراد عرب‌زبان هم آنها را همراهی می‌کنند.» آوارگانی که در محوطه پناه گرفته‌اند مجبور شده‌اند در حیاط جمع شوند. «بازرسی امنیتی» آنجا همچنان جریان دارد. او گفت در حال حاضر ارتش اسرائیل «کنترل کامل» بیمارستان را در دست دارد و «هیچ تیراندازی» هم صورت نگرفته است. پیشتر ارتش اسرائیل گفته بود که در منطقه مشخصی از بیمارستان در حال انجام «عملیات دقیق و هدفمندی» است.
حماس حضور اعضای خود در هر بیمارستانی در نوار غزه را تکذیب کرد و اتهامات اسرائیل را صرفاً «توجیهی برای ارتکاب جنایات جنگی» دانست. این گروه اتهامات وارده از سوی آمریکا مبنی بر استفاده از بیمارستان‌های غزه را برای اهداف نظامی، «چراغ سبز آمریکا» به اسرائیل برای حمله وحشیانه به بیمارستان‌ها دانست.
میا کیله، وزیر بهداشت فلسطین نیز تاکید کرد حمله ارتش اسرائیل به بیمارستان‌ها، نشان‌دهنده «جنایت علیه بشریت، کادر درمان و بیماران» است. بر اساس آخرین گزارش‌ها از بیمارستان، صدها کارمند و بیمار همچنان در بیمارستان حضور دارند.
بیمارستان الشفا هزاران غیرنظامی فلسطینی که در نتیجه جنگ، از ۷ اکتبر آواره شده‌اند را در خود جای داده است.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل: برای چهارمین روز آمار کشته‌شدگان به‌روز نشده است

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که برای چهارمین پیاپی وزارت بهداشت غزه که در کنترل حماس است آمار کشته‌شدگان را اعلام نکرده است. این نهاد ساز ملل علت را فروپاشی خدمات و ارتباطات در بیمارستان‌های شمال غزه دانست. بنابر اعلام این نهاد فلسطینی که سازمان بهداشت جهانی آمارهایش را «مورد اطمینان» خوانده است تا روز جمعه ۱۱۰۷۸ در غزه کشته شدند. بنابر این آمار، ۴۵۰۶ تن از کشته‌شدگان کودک و ۳۰۲۷ نفر آنها زن هستند.