اسرائیل در حمله به یک مدرسه سازمان ملل در غزه، ده ها نفر را کشت

ویرانی خان یونس، هدف بعدی اسرائیل

در تصاویر جدیدی که از حملات روز شنبه اسرائیل منتشر شده، خیابان‌های خان‌یونس در وضعیتی بسیار نابسامان دیده می‌شوند. همچنین تصاویر متعددی از اجساد کشته شدگان در خیابان‌ها و شرایط نامناسب منتشر شده است.

در «حمله اسرائیل» به مدرسه‌ای که سازمان ملل تبدیل به پناهگاه کرده، تعدادی کشته شدند

مدرسه‌ای در شمال غزه که سازمان ملل به پناهگاه تبدیل کرده بود، هدف حمله قرار گرفته و در اثر آن تعداد زیادی کشته و زخمی شده‌اند. مقام‌های بهداشتی غزه، به خبرگزاری فرانسه گفتند که دست کم پنجاه نفر در حمله اسرائیل به مدرسه الفاخوره سازمان ملل کشته شدند. وزارت دفاع اسرائیل می گوید در حال تحقیق در باره این حمله است. این مدرسه در اردوگاه پناهندگان جبالیا واقع شده است.
رئیس آژانس سازمان ملل برای کمک به پناهجویان فلسطینی، در واکنش به حمله به این مدرسه در غزه گفت که این حملات نباید «عادی» شوند و هر چه زودتر باید جلوی این حملات گرفته شود. فیلیپه لازارینی در شبکه اجتماعی ایکس، تصاویری را که از این مدرسه منتشر شده، «وحشت‌آفرین» توصیف کرد و نوشت که تعداد قابل توجهی در این حمله کشته شده‌اند. مقام‌های بهداشتی غزه می‌گویند دستکم ۵۰ نفر کشته شده‌اند. این مدرسه که توسط سازمان ملل اداره می‌شود، به یکی از پناهگاه‌هایی تبدیل شده که بسیاری از شهروندان غیرنظامی فلسطینی به آن پناه برده بودند.

هزاران تظاهرکننده حامی حقوق فلسطینی‌ها در بریتانیا خواستار برقراری «آتش‌بس» شدند

هزاران نفر روز شنبه بار دیگر در حمایت از حقوق فلسطینی‌ها در بریتانیا تظاهرات کردند. شرکت‌کنندگان خواستار برقراری «آتش‌بس» در باریکه غزه شدند. معترضان علاوه بر لندن در چند شهر دیگر بریتانیا تظاهرات کردند. شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات شنبه گذشته در لندن ۳۰۰ هزار نفر گزارش شده بود.

صدراعظم از خواب بیدار شده است؟

دفتر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اعلام کرد که او در گفتگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از «نیاز فوری» به «بهبود شرایط» انسانی در نوار غزه سخن گفته است. در بیانیه دفتر صدراعظم آلمان به نقل از او آمده است که «آتش‌بس‌های بشردوستانه» می‌تواند به بهبود شرایط و رسیدگی به مردم غزه کمک کند.

راهپیمایی خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی؛ معترضان بعد از پنج روز به بیت‌المقدس رسیدند

صدها تن از خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی که در پنج روز گذشته از تل‌آویو به سوی بیت‌المقدس راهپیمایی کردند، به شهر بیت‌المقدس رسیدند. امروز، آخرین روز این راهپیمایی است. خانواده‌های گروگان‌ها، در برابر دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به این راهپیمایی پایان خواهند داد. این راهپیمایی به دعوت حدود یکصد خانواده از کسانی که به گروگان گرفته شده‌اند، آغاز شد. کسانی که این راهپیمایی را برنامه‌ریزی کردند از منتقدان روش‌های نتانیاهو برای آزادی گروگان‌ها هستند. آن‌ها می‌گویند سلامت گروگان‌ها باید اولویت اصلی دولت اسرائیل باشد و به همین دلیل، کابینه نتانیاهو باید به هر کار ضروری (از جمله تبادل زندانی با حماس) دست بزند تا گروگان‌ها آزاد شوند. حماس می‌گوید که در ازای آزادی گروگان‌ها، گروهی از زندانیان فلسطینی باید آزاد شوند. اما دولت اسرائیل این خواسته را نپذیرفته و در عوض به حمله‌ای گسترده به غزه دست زده است.

بیش از ۱۲ هزار کشته فلسطینی

مسئولان بهداشتی غزه جمعه از رسیدن شمار کشته‌ها به بالای ۱۲ هزارنفر خبر دادند که ۵ هزار نفر از آنها کودک هستند. به روزرسانی منطم شمار قربانیان به دلیل دشواری گردآوری داده‌ها وقطع مکرر ارتباطات، انجام نمی‌شود. با گذشت ۷ هفته از جنگ غزه، هیچ نشانه از فروکش‌کردن آن به‌رغم فراخوان‌های بین‌المللی برای آتش‌بس یا دست‌کم وقفه بشردوستانه مشاهده نمی‌شود. نگرانی‌ها در این خصوص که محاصره شهر غزه به بروز قحطی و شیوع بیماری بیانجامد، افزایش یافته است. اسرائیل جمعه ظاهرا به فشارهای بین‌المللی تن در داد و ضمن موافقت با ورود کامیون‌های حامل سوخت به غزه، متعهد شد که «محدودیت» را بر کمک‌های درخواست شده از سوی سازمان ملل، اعمال نکند. اسرائیل اعلام کرد که اجازه ورود روزانه دو کامیون سوخت را بنا به درخواست واشینگتن از سازمان ملل در راستای برطرف‌کردن نیازهای اساسی خواهد داد و برنامه برای گسترش دامنه کمک‌ها را مطرح کرد.

صدها زخمی و آواره بیمارستان شفاء غزه را تخلیه کردند

پس از اینکه رئیس بیمارستان شفاء اعلام کرد ارتش اسرائیل دستور تخلیه بیمارستان را صادر کرده است، خبرنگار خبرگزاری فرانسه در محل گزارش داد که صدها نفر روز شنبه بیمارستان شفا غزه را تخلیه کردند. نهاد بهداشتی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۲۰ مجروح و تعداد نامشخصی از نوزادان نارس همچنان در این مرکز درمانی به سر می‌برند. این نهاد بهداشتی در ادامه آورده است که در مورد نوزادان با صلیب سرخ در تماس است. مقامات اعلام کردند که تعداد کمی از کارکنان پزشکی برای مراقبت از کسانی که امکان جابجایی برای آن‌ها وجود نداشت، در بیمارستان باقی مانده‌اند. صف‌هایی از بیماران و مجروحان که برخی از آن‌ها قطع عضو هستند در کنار آوارگان، پزشکان و پرستاران به سمت ساحل در حرکت هستند. در همین حال، ارتش اسرائیل صدور دستور تخلیه از جانب خود را تکذیب می‌کند. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: ارتش «با درخواست مدیر بیمارستان شفاء موافقت کرد تا غزه‌ای‌هایی که در بیمارستان بستری بودند و مایل به تخلیه آنجا هستند، بتوانند بروند.»
محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان شفا به الجزیره گفت که تنها او و تعداد انگشت‌شماری از کادر درمان در این بیمارستان باقی مانده‌اند. او گفت که بیمارستان به کلی خالی شده و «تعدادی از بیماران و قربانیانی که در راهروها دراز کشیده‌اند» باقی مانده‌اند. به گفته مدیر بزرگترین مرکز درمانی غزه، سربازان اسرائیلی کنترل کامل این بیمارستان را در دست دارند و حتی تعداد اندک کادر درمانی که در آن‌جا مانده‌اند، «اجازه تردد آزادانه» را در بیمارستان ندارد. آقای ابوسلمیه گفت که احتمال مرگ بسیاری از بیمارانی که به کمک فوری نیاز دارند، وجود دارد و غذا در بیمارستان رو به اتمام است.
یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد که سربازان اسرائیلی که برای چهارمین روز متوالی در بیمارستان شفاء غزه حضور دارند، از طریق بلندگو دستور تخلیه این بیمارستان را «در عرض یک ساعت» صادر کردند. بر اساس گزارش سازمان ملل، پیش از تخلیه، ۲۳۰۰ بیمار، مراقب و آواره در این مرکز درمانی به سر می‌برند و نگرانی بین المللی برای سرنوشت آن‌ها در حال افزایش است.

تشکیلات خودگردان فلسطینی: تخلیه شفا، لایه دیگری از پاکسازی نژاد و نسل کشی ارتش اسرائیل است

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی با صدور بیانیه‌ای، تخلیه بیمارستان شفا با دستور ارتش اسرائیل را محکوم کرد. در این بیانیه، اقدامات اسرائیل «لایه دیگری از پاکسازی نژادی و نسل‌کشی که توسط نیروهای اشغالگر علیه فلسطینیان» اعمال می‌شود، توصیف شده است. در این بیانیه آمده است:‌ «تخلیه بیمارستان شفا، فاجعه انسانی و محیط زیستی را که غزه با آن روبه‌روست، عمیق‌تر می‌کند و به شدت بر فشاری که به بیمارستان‌های جنوب غزه وارد می‌شود، خواهد افزود.» بیمارستان شفا بزرگترین مرکز درمانی نوار غزه است که به اشغال ارتش اسرائیل درآمده است.

دهها نفر در حمله به خان‌یونس کشته شده‌اند

به گفته یکی از مقام‌های بهداشتی در خان یونس، حدود ۲۶ فلسطینی در جریان یک حمله به یکی از مناطق نزدیک این شهر کشته شده‌اند. مدیر بیمارستان ناصر در خان یونس گفته است که تاکنون پیکر ۲۶ تن از کشته‌شدگان به این بیمارستان منتقل شده و ۲۳ نفر نیز به شکل جدی محروح شده‌اند. در حمله هوایی روز شنبه اسرائیل، یک منطقه مسکونی در شهر «حمد» در شمال غربی خان یونس هدف قرار گرفته است. خبرگزاری وفا گزارش داده که اکثر کشته شدگان، کودک هستند. این خبرگزاری همچنین از بمباران مرگبار اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه و حمله به شهر رفح در نزدیکی مرز غزه و مصر خبر داد.

از جنوب به غرب؛ کوچاندن اجباری ساکنان به غرب غزه

اسرائیل در هشدار جدیدی به فلسطینی‌های ساکن شهر خان یونس از آن‌ها خواسته که به سمت غرب غزه، خارج از محدوده جنگ و نزدیک به کمک‌های بشردوستانه حرکت کنند. به گفته ناظران، این هشدار نشان می‌هد که اسرائیل پس از تسط بر شمال غزه، قصد حمله به حماس در جنوب را دارد. مارک ریگو، یکی از دستیاران بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه در مصاحبه‌ای تلوزیونی گفت: «ما از مردم خواسته‌ایم که از این سمت منقل شوند. می‌دانم که برای بسیاری آسان نیست، اما نمی‌خواهیم که غیرنظامیان در دام میدان جنگ بیفتند.» چنین اقدامی، صدها هزار فلسطینی را برای فرار از حمله اسرائیل به غزه، همراه با ساکنان شهر خان‌یونس، مجبور به کوچ به سمت جنوب می‌کند و این بحران انسانی را افزایش می‌دهد. جمعیت شهر خان‌یونس را بیش از ۴۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

دیوان کیفری بین‌المللی: ۵ کشور خواستار تحقیق درباره جنایت‌های جنگی در فلسطین شدند

کریم خان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی جمعه ۲۶ آبان، گفت که او درخواستی از ۵ کشور برای انجام تحقیقات درباره اوضاع در سرزمین‌های فلسطینی دریافت کرده است. به گفته کریم خان این درخواست تحقیق از سوی کشورهای آفریقای جنوبی، بنگلادش، بولیوی، جزایر کومور و جیبوتی ارائه شده است. هم‌اکنون دادگاه کیفری بین‌المللی عملا در حال انجام تحقیقی مستمر درباره «اوضاع در کشور فلسطین» است که موضوع بررسی جنایت‌های جنگی صورت گرفته از ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ تاکنون را شامل می‌شود. اسرائیل از ۷ اکتبر گذشته و در پاسخ به حمله غافلگیرانه «حماس»، به‌طور بی‌وقفه با محاصره کامل نوار غزه از جمله قطع برق، سوخت، آب و غذا، ساکنان آن را تحت شدیدترین حملات و بمباران قرار داده و تاکنون با ادامه کشتار غیرنظامیان بیش از ۱۲ هزار نفر اغلب از میان کودکان و زنان را کشته و بیش از ۳۰ هزار غیرنظامی دیگر را زخمی کرده است که بیش از ۷۵ درصد از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. اسرائیل با نقض قوانین جنگ و قانون بین‌المللی انسانی علاوه بر هدف گرفتن زیرساخت‌ها از جمله مدارس، بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های پناهندگان و مراکز امدادرسانی در این باریکه، همچنین با تهدید ساکنان غزه صدها هزار نفر از آنها را به اجبار از شمال به جنوب نوار غزه کوچانده است.

روزنامه اسرائیلی: دولت نتانیاهو پیشنهاد مبادله اسرا با حماس را نپذیرفت

روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت»، شنبه ۲۷ آبان اعلام کرد که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مخالفت خود با تکمیل روند مبادله اسرا با حماس برای آزادی ۵۰ گروگان اسرائیلی را به میانجی‌های قطری اطلاع داد.
به گزارش این روزنامه، اسرائیل اصرار دارد تمایزی میان خانواده‌های گروگان‌ها نگذارد و همه کودکان و مادران را آزاد کند، در حالی که حماس، آزادی ۵۰ زندانی را بدون طبقه‌بندی یا دادن آزادی انتخاب نام به اسرائیل، پیشنهاد داده است.
به نوشته «یدیعوت احارونوت»، اسرائیل «آمادگی خود را برای انعطاف‌پذیری در مورد مدت روزهای آتش‌بس ابراز کرده تا آزادی شمار بیشتری از گروگان‌ها امکان‌پذیر شود.»
این روزنامه همچنین افزود که اسرائیل آماده دستیابی به توافقی است که بر اساس آن، دست‌کم ۷۰ تا ۸۰ اسیر اسرائیلی آزاد شوند.
این روزنامه در ادامه خاطرنشان کرد که شورای جنگ اسرائیل مقرر داشت که توافق مبادله را در شکل کنونی آن رد کند، زیرا نتانیاهو با موضع یوآو گالانت وزیر دفاع، در مخالفت با این مبادله که توسط هرتسی هالیوی، رئیس ستاد ارتش و رونن بار، رئیس «شین بت» نیز تائید شد، موافقت کرده است.
به نوشته «یدیعوت آحارونوت»، شورای جنگ مقرر داشت « فشار نظامی بر حماس به منظور تقویت شانس دستیابی به توافق مبادله ادامه یابد.» این روزنامه افزود که قطع تماس میان میانجی‌گران قطری با فرماندهان حماس، رخ داده است.
یدیعوت احرونوت نوشت، یحیی السنوار رهبر حماس تاکید دارد «تا زمانی که ارتش اسرائیل در حال عملیات در بیمارستان الشفا است، نمی‌تواند با اسرائیل مذاکره کند.»

جوزپ بورل: پس از جنگ فقط تشکیلات خودگردان فلسطینی می تواند غزه را اداره کند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه گفت که پس از پایان جنگ اسرائیل و حماس تنها تشکیلات خودگردان فلسطینی می تواند غزه را اداره کند. بورل در کنفرانس سالانه سیاست خارجی و امنیتی بحرین موسوم به «گفتگوی منامه» اظهار داشت که «حماس دیگر نمی‌تواند کنترل غزه را در دست داشته باشد.» او گفت: «می‌پرسید پس چه کسی غزه را کنترل خواهد کرد؟ من فکر می کنم تنها یک گزینه می‌تواند این کار را انجام دهد – تشکیلات خودگردان فلسطینی.»