تحصن سراسری فرهنگیان

امروز شنبه 9 بهمن اولین روز تحصن سراسری معلمان در مدارس کشور به فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی با استقبال معلمان همراه شد. تاکنون تصاویر و خبرهایی از تحصن از مدارس و شهرهای  بسیاری از جمله شهرهای زیر انتشار یافته است

مشهد، اصفهان، کلاچای، میانرود، بندرانزلی، کرمانشاه، سنندج، کرج، لاهیجان، خمینی شهر، ممسنی، تهران، یزد، قزوین، مهریز، ایلام، همدان، جزیره قشم، سقز، بهمئی، شهرضا، دیواندره، شوشتر، مریوان، شیراز، زنجان، یاسوج، نورآباد، بناب، اسلام آباد غرب، فلاورجان، کامفیروز، خرامه، اشتهارد، قلعه گنج، مرودشت، اردبیل، شاهین شهر، جلفا، بوشهر، تویسرکان، کامیاران و بابل

حضور زنان به عنوان پیشتازان مطالبه گری در تحصن امروز گسترده است

بحران معیشت و تورم افسارگسیخته در ایران طی سال‌های اخیر به جز اعتراض بازنشستگان، به برگزاری ده‌ها تجمع اعتراضی از سوی معلمان و کارگران نیز منجر شده که این اعتراض‌ها در مواردی با سرکوب

شدید و بازداشت فعالان صنفی توسط نهادهای امنیتی مواجه شده است.

شورای نگهبان حدود دو هفته پیش لایحه رتبه‌بندی معلمان را «جهت رفع ابهامات» که مهم‌ترین آن بار مالی لایحه عنوان شده است، به مجلس شورای اسلامی برگرداند.

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه ۲۹ دی به نقل از یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بدون ذکر نام او، گزارش داد که یکی از ایرادات اصلی شورای نگهبان به ماده ۵ لایحه رتبه‌بندی معلمان و بحث افزایش بار مالی آن است که با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایر تشخیص داده شده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفته است با اهداف این لایحه موافق است و «فقط برای رفع برخی ابهامات و اشکالات» به مجلس برگردانده شده است.

تصویب و اجرای کامل این لایحه که یک دهه از طرح آن می‌گذرد، اما در روزهای پایانی دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد، مطالبه اصلی فرهنگیان سراسر ایران در اعتراضات مداوم آنها است.

پیش‌تر، معلمان معترض مصوبه کنونی مجلس شورای اسلامی را یک «سرهم‌بندی» دانسته‌اند که «مورد تایید معلمان و تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیست» و گفته‌اند «تجمعات سراسری معلمان ادامه خواهد داشت.»