آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت( ۱۵ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰)



 

جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

- در این روز خبر رسید پرونده‌ی عماد جعفری‌پور، نویسنده و زندانی سیاسی در ندامتگاه مرکزی کرج پس از پذیرش درخواست اعاده‌ی دادرسی به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده است. او که به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به بنیانگذار»، «توهین به رهبر» و «توهین به مقدسات و انبیای عظام» به ۱۲ سال و ۳ ماه حبس تعزیری و خلاصه‌نویسی از کتاب‌های اصول اعتقادی، ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت اثر جوادی آملی محکوم شده بود، پس از تبرئه از اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقامات» در مرحله تجدیدنظر، با حذف مجازات تکمیلی و اصلاح مجازات اشد به ۵ سال و ۱۵ روز زندان محکوم شد.

- در این روز خبر رسید جلسه‌ی آخرین دفاع ستار رضایی، کارگر و شاعر، پنجشنبه ۱۴ بهمن در دادگستری نجف‌‌آباد برگزار شده است.

- در این روز خبر رسید در پی موافقت با آزادی مشروط، مژگان کشاورز، فعال مدنی که مهرماه از زندان قرچک ورامین به مرخصی اعزام شده بود، حدود ۱۰ روز پیش آزاد شده و دیگر به زندان باز نخواهد گشت.

- در این روز خبر رسید صبا کردافشاری، به دلیل اعتراض به نبود آب جوش برای استفاده‌ی زندانیان، توسط شورای انضباطی زندان ۳ ماه از اعزام به مرخصی محروم شده است.

 

شنبه ۱۶ بهمن

- محمد نجفی، وکیل دادگستری که ۲۸ آذرماه از زندان اراک به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود، با پایان مرخصی در این روز به زندان بازگشت.

- در این روز خبر رسید محمود صالحی و عثمان اسماعیلی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیە نظام» که مصداق آن انتشار مطالبی در اینترنت بە مناسبت روز جهانی مبارزە با خشونت علیە زنان عنوان شده، بە دادگاە انقلاب سقز احضار شده‌اند.

 

یکشنبه ۱۷ بهمن

- در پی انتشار ویدئویی از قتل زنی توسط شوهرش در اهواز در خبرگزاری رکنا، هیات نظارت بر مطبوعات با تشکیل جلسه‌ای فوق‌العاده در این روز، با اکثریت آرا رای به توقیف این پایگاه خبری داد.

- در این روز سهیلا حجاب، زندانی سیاسی در بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه از بابت پرونده‌ای که در پی درگیری هفته‌ی گذشته با این زندانی سیاسی و انتشار فایل صوتی آن به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دوران حبس برای وی گشوده شده بود، به بازپرسی دادسرای کرمانشاه احضار شد. او به دلیل عدم رعایت فاصله‌ی زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ احضار و همچنین عدم دسترسی به وکیل از حضور در جلسه بازپرسی خودداری کرد.

- هاشم امینی، فعال مدنی ساکن شهرستان بجستان، به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های معاند»، «توهین به رهبری» و «حضور در تجمع غیرقانونی منتسب به ضد انقلاب» در این روز در دادگاه انقلاب تربت حیدریه به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

- وکیل مدافع خسرو صادقی بروجنی، نویسنده و روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین، در این روز از عدم امکان درخواست اعاده‌ی دادرسی برای موکلش که به موجب قوانینی غیر همسو میان آیین دادرسی کیفری و دیوان عالی کشور است، خبر داد.

 

دوشنبه ۱۸ بهمن

- در این روز خبر رسید انجمن قلم (PEN) آمریکا و مرکز حقوق بشر رائول والنبرگ، از دولت جمهوری اسلامی به بخشی از سازمان ملل که مسئول رسیدگی به بازداشت‌های خودسرانه است، شکایت کرده‌اند و خواستار پاسخگویی حکومت جمهوری اسلامی در مورد آزار و حبس اعضای کانون نویسندگان ایران شده‌اند.

- عالیه اقدام‌دوست، فعال کارگری ۶۹ ساله که پیشتر ۹ سال در زندان به سر برده است، در این روز توسط پلیس امنیت فومن به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در خانه‌اش بازداشت شد.

- در این روز خبر رسید نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی) از اعضای اتحادیه‌ی آزاد کارگران ایران طی ابلاغیه‌ای برای اجرای حکم ۵ سال زندان، به اجرای احکام دادسرای ناحیه ۳۳ تهران احضار شده‌ است.

- تازه‌ترین گزارش پایگاه اینترنتی اسپیدتست (Speedtest) که بر سنجش سرعت اینترنت در کشورهای مختلف جهان متمرکز است در این روز منتشر شد و مطابق با آن ایران در رده‌بندی جهانی کشورها از نظر سرعت دانلود اینترنت سیار یا همراه (موبایل) ۷ پله پایین آمده و به رده ۷۹ رسیده است.

- عسل محمدی، فعال کارگری در این روز در دادگاه انقلاب تهران به یک سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در دسته‌جات سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

- در این روز خبر رسید نصرت بهشتی، معلم بازنشسته و فعال مدنی و صنفی حقوق معلمان که به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» در دادگاه انقلاب مشهد به ۵ سال زندان محکوم شده و برای معالجه‌ی بيمارى كليوى با وثیقه به مرخصى درمانى اعزام شده بود، برای گذران مدت حبس به اجرای احکام احضار شده است.

- آرشام (محمود) رضایی، فعال مدنی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، در اعتراض به عدم رسیدگی‌ پزشکی و مخالفت با اعزام وی به مرخصی درمانی از این روز دست به اعتصاب غذا و دارو زد.

 

سه شنبه ۱۹ بهمن

- شعبان محمدی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان که از ۱۰ بهمن در بازداشت به سر می‌برد در این روز از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات مریوان به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج منتقل شد.

- ناتولی درخشان، شاعر و شهروند بهائی، که ۲۱ دی در ساری بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه در این روز به صورت موقت آزاد شد.

- حمزه درویش زندانی سنی مذهب که در اعتراض به شرایط نگهداری‌اش در زندان لاکان و با مطالبه‌ی بازگشت به زندان رجایی‌شهر، از شنبه ۱۶ بهمن دست به اعتصاب غذا زده بود، در این روز با گشایش پرونده‌ی جدید با اتهامات «توهین به رهبر»، ««تبلیغ علیه نظام» و «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» روبرو و تفهیم اتهام شد.

- بهاره سلیمانی، زندانی سیاسی در این روز از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. وی پیشتر در پی ابتلا به کرونا به قرنطنیه‌ی بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.

- سکینه بهجتی، نوکیش مسیحی طی ابلاغیه‌ای در این روز جهت اجرای حکم دو سال حبس تعزیری به واحد اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شد.

- پس از قتل بکتاش آبتین و اعتراضاتی که در زندان اوین علیه این قتل از سوی زندانیان سیاسی صورت گرفت، مجتبی نایری و پیمان پورداود به همراه سه زندانی سیاسی دیگر در این روز به شعبه‌ی هفت بازپرسی دادسرای اوین احضار شدند و مورد بازپرسی قرار گرفتند.

- در این روز متن جدید طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» با نام جدید طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» منتشر شد که به موجب آن رسانه‌های اجتماعی خارجی باید مواردی را که حکومت «محتوای مجرمانه» تشخیص می‌دهد، حذف کنند و همچنین احراز هویت همه‌ی کاربران فضای مجازی الزامی است.

- فرزاد مرادیان، طی تماس تلفنی در این روز به اداره اطلاعات سنندج احضار و به دلیل اظهار برخی سخنان انتقادی در خصوص بازداشت شهروندان در روستای تنگیسر، مورد بازجویی قرار گرفت.

- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در این روز اسامی ۱۵ معلم زندانی را بدین شرح منتشر کرد: اسماعیل عبدی، هاشم خواستار، محمد حسین سپهری، زینب همرنگ، معصومه عسکری، عالیه اقدام‌دوست، محمد ارکیان، حسین رمضان‌پور، محمد رضا رمضان‌زاده، یعقوب یزدانی، محمدتقی فلاحی، شعبان محمدی، مریم کبیری، نصرت بهشتی و ناهید فتحعلیان.

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در این روز خبر داد برای فرزانه زیلابی، وکیل کارگران شرکت به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از سوی دادگاه وقت رسیدگی تعیین‌ شده است.

- در این روز خبر احضاریه‌ی عزیز قاسم‌زاده معلم هنرمند برای محاکمه در ۲۱ اسفند به اتهام «نشر اکاذیب» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» منتشر شد.

 

چهارشنبه ۲۰ بهمن

- سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران در این روز از صدور بخشنامه‌هایی از سوی آموزش و پرورش خبر داد که با هدف ایجاد وحشت در میان معلمان و بازداشتن آنها از حضور در تجمعات اعتراضی صادر می‌شود.

ـ شکیلا منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، توسط دادگاه انقلاب تهران به دلیل پرونده‌ای که در دوران حبس برای وی گشوده شده به ۲ سال و ۸ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

 

پنجشنبه ۲۱ بهمن‌

- در این روز خبر رسید چهار تن از فعالین کارگری به نام‌های هاجر سعیدی، رامین کریمی، فردین میرکی و عیسی مرادی به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات سنندج احضار و بازجویی شده‌اند.

- خدیجه مهدی‌پور، زندانی سیاسی محبوس در زندان ایلام، در این روز توسط سه زندانی با اتهامات جرائم خشن مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

- رامین حسن‌پور و همسرش سعیده سجادپور، نوکیشان مسیحی، طی ابلاغیه‌ای در این روز جهت اجرای حکم یک سال حبس به واحد اجرای احکام کیفری دادسرای اوین احضار شدند. 

- در این روز لطیف روزی‌خواه، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان ساکن جلفا که پیشتر توسط دادگاه انقلاب جلفا به هفت ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، جهت تحمل حبس راهی زندان این شهر شد.