آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت( ۲۲ تا ۲۹ بهمن ۱۴۰۰)


 

جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰

- در این روز خبر رسید سهیلا حجاب، زندانی سیاسی و ۱۳ زندانی دیگر در بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند اما بهداری زندان کرمانشاه به دلیل عدم حضور پزشک به حالت تعطیل درآمده است.

 

- گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در گزارشی که در این روز منتشر شد، از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست کە در قبال موارد متعدد نقض حقوق بشر به جامعه‌ی جهانی پاسخگو باشند.

 

- سایت دیده‌بان ایران در این روز از بازداشت مدیر برنامه‌ی یکی از مجریان تلوزیون، به دلیل ارسال مطالبی در خصوص هنرمندان، ورزشکاران و سلبریتی‌ها به خبرنگار و مجری خارج از کشور خبر داد.

 

- یکصد و پنج استاد دانشگاه در سراسر جهان با انتشار نامه‌ای در این روز، ضمن محکوم کردن اخراج استادان دانشگاه‌ در ایران، خواستار بازگرداندن بی قید و شرط تمامی اساتید اخراجی شدند.

 

شنبه ۲۳ بهمن‌

- محمود صالحی و عثمان اسماعیلی، دو فعال کارگری اهل سقز در این روز در دادگاه انقلاب این شهرستان از اتهام «تبلیغ علیه نظام» تبرئه شدند.

 

- ابراهیم صدیق همدانی، زندانی سیاسی، در پی عدم تحقق وعده‌های مسئولان مبنی بر انتقال وی و پسرش به زندان سنندج از این روز در زندان مریوان دست به اعتصاب غذا زد.

 

- وکیل عالیه اقدام‌دوست، فعال کارگری، در این روز خبر از صدور قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی برای موکلش داد و گفت او به علت عدم تأمین و اعتراض به قرار وثیقه در زندان اوین است.

 

- فرزاد سامانی، دانشجوی دانشگاه خوارزمی، با قرار وثیقه پس از ۱۳ ماه بازداشت موقت، در این روز موقتاً از زندان ارومیه آزاد شد.

 

- روزبه پیری، فعال مدنی ترک آذربایجانی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق، سردبیر نشریه تبریز و مؤسس تشکل دانشجویی نوید اعتدال در دانشگاه آزاد تبریز در این روز در منزل پدری خود بازداشت شد.

 

- فواد آلبوفتیله‌‌نژاد، در این روز از زندان شیبان اهواز آزاد شد.

 

- پری کارگریان مروستی، شهروند بهائی ساکن مارلیک تهران که از ۱۱ بهمن در بازداشت بود و چند روز پیش از ابتلایش به کرونا خبر داد، با تودیع قرار وثیقه در این روز از زندان کچویی کرج آزاد شد.

 

یکشنبه ۲۴ بهمن

- کانون نویسندگان ایران در این روز با بازنشر اطلاعیه‌ی خانواده‌ی بکتاش آبتین درباره‌ی چهلمین روز جان باختن او، اعلام کرد پنجشنبه، ۲۸ بهمن ماه در کنار خانواده‌ی بکتاش آبتین در گورستان امامزاده عبدالله شهرری ری حضور خواهد یافت و یاد او را گرامی می‌دارد.

 

- در این روز خبر رسید که یوسف مهراد، از متهمان «سب‌النبی» محبوس در زندان اراک، از روز پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه در اعتراض به محرومیت از حق تماس تلفنی، دست به اعتصاب غذا زده است.

 

- مصطفی نیلی، حقوقدان و وکیل مهدی محمودیان در این روز از محکومیت موکل خود به ۴ ماه حبس و ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی با شکایت معاونت حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران به دلیل انتشار یک توئیت درباره ماجرای گفتگوی ایرنا با امیر سیاری خبر داد و گفت: دادگاه تجدیدنظر استان تهران درخواست تجدیدنظرخواهی ما را نپذیرفت.

 

- در این روز عباس لسانی، فعال مدنی ترک آذربایجانی، از زندان اردبیل به مرخصی درمانی اعزام شد.

 

- در این روز خبر رسید راحله احمدی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، علیرغم بروز علائم کرونا از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است، همچنین دستکم ۵ تن دیگر از زندانیان با علائم مشابهی روبرو شده اند که عدم اعزام به مرخصی درمانی و بی توجهی مسئولان به قرنطینه آنان موجب افزایش نگرانی نسبت به وضعیت سایر زندانیان شده است.

 

- در این روز خبر رسید سعید سلطانی و بابک کیومرثی، از فعالان مدنی ترک آذربایجانی، در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به پرداخت ۲۴ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

 

دوشنبه ۲۵ بهمن

- ایرج مقدم، مدیر مسئول سایت خبری هزار پیشه، در پی شکایت پتروشیمی ایلام به دلیل انتشار تصویری از فیش حقوقی یکی از کارمندان این پتروشیمی، با حکم دادگاه شهرستان چوار در این روز بازداشت شد.

 

- در این روز بهنام اخلاقی و بابک حسین‌زاده، نوکیشان مسیحی پس از تفهیم اتهام «تبلیغ علیه نظام» در بازپرسی دادسرای اوین، با قرار کفالت آزاد شدند.

 

- علی واثقی و رضا واثقی، از فعالین مدنی ترک آذربایجانی، در این روز از زندان اردبیل به مرخصی کوتاه مدت اعزام شدند.

 

- حسین رمضان‌پور معلم زندانی و از اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی، در این روز از زندان بجنورد به مرخصی اعزام شد.

 

سه‌شنبه ۲۶ بهمن

- کیومرث لطیفی، فعال مدنی و از اعضای سابق انجمن مولوی شهر سنندج که در زمینه آموزش زبان کُردی فعالیت داشته، در این روز همراه با با ضرب و شتم بازداشت شد. همزمان منزل آرزو لطیفی، خواهر این فعال مدنی نیز از سوی نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و او به دلیل فشارهای روحی ناشی از یورش نیروهای امنیتی بیهوش و به بیمارستان منتقل شد.

 

چهارشنبه ۲۷ بهمن

- در پی ابتلا به کرونا، راحله احمدی، فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین، در این روز به مرخصی درمانی ۵ روزه اعزام شد.

 

- در این روز خبر رسید که ابراهیم صدیق همدانی، زندانی سیاسی در حالی که در اعتصاب غذا و اعتصاب دارو به سر می‌برد به یکی از سلول‌های انفرادی زندان مریوان منتقل شده است.

 

- گزارشگران بدون مرز، با انتشار بیانیه‌ای در این روز شرایط نگه‌داری زنان زندانی در زندان قرچک، از جمله وضعیت عالیه مطلب‌زاده و نرگس محمدی را غیرانسانی و ناگوار خواند و از کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل خواست برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران واکنشی درخور و فوری نشان دهند.

 

- سمکو معروفی، فعال محیط زیست و عضو انجمن زیست محیطی ولات، با پایان مرخصی در این روز به زندان بوکان بازگشت.

 

- نیروهای امنیتی در این روز با یورش به منزل سوران لطفی در مریوان، وی و مسعود نیکخواه را به همراه فعالان صنفی محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، طاهر قادرزاده، محمد فتاحی و صلاح سورخی، که برای دیدار با خانواده‌ی معلم زندانی، شعبان محمدی به مریوان رفته بودند، تحت‌الحفظ مجبور به خروج و ترک شهر نمودند.

 

- دومین جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات شماری از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات تیرماه سال گذشته بهبهان، در این روز در دادگاه کیفری بهبهان برگزار شد.

 

- درخواست اعاده‌ی دادرسی هادی رحیمی و سکینه بهجتی، نوکیشان مسیحی، در این روز در دیوان عالی کشور رد شد. هادی رحیمی ماه گذشته جهت تحمل ۴ سال حبس راهی زندان اوین شده و سکینه بهجتی نیز جهت اجرای محکومیت ۲ ساله خود احضار شد.

 

پنجشنبه ۲۸ بهمن

- با حضور و يورش نيروهاى امنيتى و انتظامی و بازداشت تعدادى از فعالين در این روز از مراسم چهلمين روز قتل بكتاش آبتين شاعر، فیلمساز و عضو كانون نويسندگان ایران به خشونت کشیده شد. در این درگیری یاشار تبریزی، تینا یونس‌تبار، کامبیز نوروززاده، مهریار ظفرمهر، محمد سلطانی، حمید درویشی و جلال علیپور بازداشت شدند. همچنین برخی از حاضران از جمله لیلا میرغفاری در درگیری با نیروهای امنیتی آسیب ديدند. 

 

- در این روز نیروهای امنیتی مانع ورود تعداد دیگری از فعالان فرهنگی و معلمان، از جمله رسول بداقی، مرتضی الیاسی و مسعود فرهیخته به مریوان جهت دیدار با مسئولان و اعلام همبستگی با خانواده‌ی محمدی، معلم زندانی، شدند و با قرار دادن ایست بازرسی آنان را تحت‌الحفظ به سمت سنندج هدایت کردند.

 

- در این روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، نوکیشان مسیحی به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» در دادگاه انقلاب رشت برگزار شد که به دلیل نقص در پرونده و برای رفع نواقص پرونده مجدداً به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت ارجاع شد.

 

- در این روز تقی رحمانی همسر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، از انتقال وی به بیمارستان به دلیل مشکلات تنفسی خبر داد.

 

- فرهاد میثمی، فعال مدنی در این روز از زندان رجائی‌شهر به دادگاه انقلاب کرج اعزام شد، و در پرنده جدیدی که در این زندان به دلیل انتشار نوشته‌هایش در اینترنت برایش گشودند، اتهام تبلیغ علیه نظام به او تفهیم شد.