آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت(۲۰ تا ۲۷ اسفند ۱۴۰۰)




جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰

- به مناسبت فرا رسیدن آخرین جمعه‌ی سال در این روز تعدادی از خانواده‌ها و بازماندگان قتل‌عام زندانیان سیاسی در دهه‌ی ۶۰ به رسم هر ساله در گورستان خاوران که محل گورهای جمعی زندانیان اعدام شده است، گرد هم آمده و با قرار دادن گل و خواندن سرود یاد عزیزانشان را گرامی داشتند.


- در جریان برگزاری مراسم یادبود صمد شعبانی، شاعر و نویسنده، در این روز با ورود نیروهای پلیس امنیت کرج، دستکم ۲۰ تن بازداشت شدند. از این میان، سها مرتضایی، علیرضا ثقفی، هاله صفرزاده و الهام صالحی به مکان نامعلومی منتقل و باقی بازداشت‌شدگان با اخذ تعهد آزاد شدند.


- در جریان برگزاری دادگاه عزیز قاسمزاده، معلم هنرمند و فعال صنفی، در این روز نیروهای امنیتی در رودسر با خشونت مانع همراهی اعضای خانواده که با وی راهی دادگاه بودند، شد. همچنین معلمان و فرهنگیان معترض از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند و تعدادی از فرهنگیان بازداشت شدند.

محمود بهشتی لنگرودی، محمود صدیقی پور، حسن نظریان، امیرحسین آقاجان پور، مسعود فرهیخته و بهرام بخشی‌پور، از فعالین صنفی معلمان که در این روز با ضرب و شتم بازداشت شده بودند، ساعاتی بعد آزاد شدند.


- یدالله صمدی، فعال کارگری در این روز خبر از تفتیش منزل پدری‌اش در سنندج داد و گفت: "نیروهای امنیتی، پس از بازرسی، بعضی از وسایل شخصی‌ام را با خود بردند و پس از آن به خانه برادر بزرگم حبیب‌الله صمدی، مراجعه کرده و مغازه کوچک لوازم التحریری او را تفتیش و دستگاه کپی کوچکی که در مغازه بوده را ضبط کرده و با خود برده‌اند."


- در این روز فرمانده نیروی انتظامی کهکیلویه و بویر احمد از بازداشت یک شهروند بدون ذکر نام و یا مشخصات، به دلیل آنچه تشویش اذهان عمومی در شبکه‌های اجتماعی عنوان شده، خبر داد.


- پردیس ربیعی، دانشجو و فعال حقوق زنان که علیه قتل ناموسی و آزار زنان فعالیت می‌کند و پیش‌تر تراکت‌هایی را در این‌ خصوص در سطح شهر یزد پخش کرده بود، در این روز در یزد بازداشت شد.


شنبه ۲۱ اسفند

- نصرت بهشتی معلم بازنشسته، علیرغم موافقت دادگاه برای استفاده از مرخصی درمانی تا ۱۸ فروردین، در این روز به زندان فراخوانده شد.


- در این روز خبر رسید که علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده، فعالان کارگری و از اعضای کانون نویسندگان ایران که در جریان برگزاری مراسم یادبود صمد شعبانی، شاعر و نویسنده، توسط پلیس امنیت کرج دستگیر شده بودند، جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود به زندان کچویی کرج منتقل شده و سها مرتضایی و الهام صالحی از دیگر بازداشتی‌های آن مراسم آزاد شدند.


- مهرداد محمدنژاد، زندانی سیاسی سابق، در این روز در منزل خود در شهریار بازداشت شد. 


یکشنبه ۲۲ اسفند

- شهره حسینی، مترجم و فعال مدنی که ۴ اسفندماه در پی ابتلا به کرونا به مرخصی درمانی کوتاه مدت اعزام شده بود، با پایان مرخصی در این روز به زندان اوین بازگشت.


- کانون نویسندگان ایران با انتشار گزارشی در این روز از تداوم برخوردهای امنیتی پس از قتل بکتاش آبتین خبر داد. این برخوردها شامل مواردی چون مداخله در اجاره‌ی سالن برای مراسم بزرگداشت آبتین، تماس‌های نیروهای امنیتی با خانواده‌ی آبتین در آستانه‌ی مراسم چهلم و احضار چند تن از آنها به پلیس امنیت، و نیز احضار دو تن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، اکبر معصوم‌بیگی و آیدا عمیدی، به دادسرای امنیت مقدس بود. در پایان این گزارش آمد است: "کانون نویسندگان ایران بر این دادخواهی که اکنون به خواستی عمومی بدل شده پای می‌فشارد و خواهان آزادی بی ‌قید و شرط همه‌ی زندانیان سیاسی از جمله دو عضو در بند خود، رضا خندان (مهابادی) و آرش گنجی است."


- شهرام نجف تومرائی، شهروند بهائی ساکن تهران که پیشتر در دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، جهت تحمل حبس در این روز راهی زندان اوین شد.


- سعید تمجیدی از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸، با تودیع قرار وثیقه در این روز از زندان تهران بزرگ آزاد شد.


- در این روز خبر رسید هفته‌ی گذشته و مصادف با روز جهانی زن حکم محکومیت یک سال حبس تعزیری هستی امیری، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در دادگاه انقلاب تهران صادر و او به عنوان مجازات تکمیلی به ضبط تلفن همراه، منع عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی و اجتماعی در فضای مجازی و خارج از آن و همچنین منع شرکت در گردهمایی‌هایی دانشجویی (به غیر از کلاس‌های موظفی درسی) به مدت دو سال نیز محکوم شده است.


- پنج تن از معلمان و فعالین صنفی استان خوزستان به نام‌های بهنیا بهمئی‌‌نژاد، شهریار شیروانی، سیامک چهرزای، اقبال تامرادی و کوکب بداغی طی ابلاغیه‌ای در این روز به بازپرسی دادسرای انقلاب اهواز احضار شدند.


- بختیار رضوانی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان طی ابلاغیه‌ای در این روز به دادسرای عمومی و انقلاب گچساران احضار شد.


- یاشار نیکرو، فعال مدنی ترک آذربایجانی در این روز در دادسرای عمومی و انقلاب رشت مورد تفهیم اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» قرار گرفت و با تودیع قرار آزاد شد.


دوشنبه ۲۳ اسفند

- در این روز خبر رسید رسول بداقی و حمید قندی، دو تن از اعضای کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، طی ابلاغیه‌هایی جداگانه به دادگاه انقلاب تهران احضار شده‌اند.


- شورای بازنشستگان ایران، گروه اتحاد بازنشستگان و گروه‌ بازنشستگان مستقل تهران با انتشار بیانیه‌ی مشترکی در این روز سرکوب معلمان در رودسر را محکوم کرده و حمایت خود را از تداوم‌ جنبش معلمان اعلام داشته و همچنین بر پیوند با معلمین زندانی تاکید کردند.


- در این روز خبر رسید که امیرعباس آذرم‌وند، فعال کارگری و روزنامه‌نگار اقتصادی در قرنطينه‌ی زندان اوین به کرونا مبتلا شده است.


- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بیانیه‌ای در این روز زندانی کردن امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار و فعال کارگری را محکوم کرد.


- در این روز خبر رسید حمزه درویش، زندانی سنی مذهب، در اعتراض به صدور حکم حبس بدون دسترسی به وکیل و عدم حق اعتراض به حکم صادره، از ۱۸ اسفند در زندان لاکان رشت دست به اعتصاب غذا زده است.


- در این روز خبر رسید ابراهیم صدیق همدانی، زندانی سیاسی در زندان مریوان که از ۲۳ بهمن‌ در پی عدم تحقق وعده‌های مسئولان مبنی بر انتقال او و پسرش، سالار صدیق همدانی به زندان سنندج دست به اعتصاب زده بود، با وعده مساعد مسئولین به اعتصاب غذا و داروی خود پایان داد.


- آرزو رحیم‌خانی، استاد اخراج شده دانشگاه آزاد واحد شهرستان اندیمشک و همسرش رامین بیرانوند، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب دزفول هر کدام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.


- فریبا اسدی زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین، که از ۸ اسفند به دنبال بروز درگیری و ضرب و شتم توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی، در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و همچنین سایر مشکلات بند دست به اعتصاب غذا زده بود، با وعده مساعد مسئولان زندان قرچک ورامین در راستای رسیدگی به مشکلات زندانیان در این روز به اعتصاب خود پایان داد.


- کاوه لاجوردی، وبلاگ‌نویس و مترجم آثار فلسفی با انتشار بیانیه‌ای در صفحه شخصی خود عنوان کرد که در اعتراض به اعمال سانسور در ایران، جایزه سی‌ و‌ نهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی در حوزه روان‌شناسی و فلسفه را نمی‌پذیرد.


- دادگاه رسیدگی به اتهامات امین و آرمان انصاری‌فر، پدر و برادر فرزاد انصاری‌فر از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، در این روز به صورت ویدئو کنفرانس در دادگاه انقلاب بندر ماهشهر برگزار و پس از تفهیم اتهام «تبلیغ علیه نظام» با آزادی این دو با تودیع قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی موافقت شد.


- صبا کردافشاری، فعال مدنی که از ۲ اسفندماه به مرخصی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان قرچک ورامین بازگشت. 


سه شنبه ۲۴ اسفند

- در این روز خبر رسید محمدرضا بهزادپور، مدیر دبیرستان «امام خمینی» بخش ساردوییه واقع در شهرستان کهنوج، به دلیل حضور در تجمعات اعتراضی معلمان به هیئت تخلفات اداری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان احضار شده است.


- در این روزخبر رسید نعمت‌الله ریاحی، درویش گنابادی و از بازداشت‌شدگان حوادث گلستان هفتم، با وجود مشکلات قلبی و عدم توانایی تحمل حبس، جهت تحمل دوره‌ی محکومیت یک ساله‌ی زندان خود احضار شده است.


- در این روز خبر رسید پیمان پورداد، مجتبی نایری، محمد ابوالحسنی، محمود علی‌نقی و مصطفی خسروی بابادی در دوران حبس با گشایش پرونده‌ای جدید با اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم زندان» مواجه شده‌ و برای هر کدام از ۵ متهم این پرونده قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی صادر شده است.


چهارشنبه ۲۵ اسفند

- خبات شکیبا، فعال کارگری که از ۹ بهمن در بازداشت بود، در این روز با تودیع قرار از زندان سنندج آزاد شد.


- علی واثقی و رضا واثقی، فعالین مدنی ترک آذربایجانی، برای گذران باقیمانده‌ی دوران محکومیت ۲ ساله‌ی خود در این روز تحت نظارت پابند الکترونیکی از زندان اردبیل آزاد شدند.


- محمدرضا شریعتی‌نیا، دبیر زبان زاوه خراسان رضوی و از معترضان به عدم رسیدگی به مطالبات فرهنگیان، در این روز به دادسرا احضار و با ارسال پرونده به دادگاه، موقتاً با قید وثیقه آزاد شد.


پنجشنبه ۲۶ اسفند

- نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، در این روز خبر داد که برای اجرای دو حکم جدیدش، خود را به زندان معرفی نکرده و تا زمانی که موجب مصادره اموال وثیقه‌گذار نشود، به سرپیچی ادامه می‌دهد.


- مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به همراه ۵۴ سازمان حقوق بشری و مدنی ایرانی، منطقه‌ای و بین‌المللی دیگر از جمله سازمان عفو بین‌الملل و پن آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مشترک در این روز نسبت به اجرایی شدن طرح صیانت و محدودسازی بیشتر اینترنت هشدار دادند.


- جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در این روز خواستار پاسخگویی مقامات جمهوری اسلامی به جامعه جهانی در قبال نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران شد.


- در این روز خبر رسید عباس غفاری کارگر سیمان سپاهان به علت اطلاع‌رسانی درباره‌ی وضعیت معیشتی کارگران به یک سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به سیستان و بلوچستان محکوم شده است.


- علی اصغر هنرمند، از مدیران وبسایت «نارنجی»، پس از هشت سال زندان در این روز آزاد شد. 


- در این روز محمد نجفی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اراک، به مرخی اعزام شد.