آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱ تا ۸ مهر ۱۴۰۱)





جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱

- کانون نویسندگان ایران در این روز با انتشار بیانیه‌ای همبستگی خود را با جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران اعلام کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: "بر آنچه مردم بی‌باک در خیابان‌ها با جان خویش فریاد می‌کنند چیزی نمی‌توان افزود. اما بر همه‌ی نویسندگان و هنرمندان، تشکل‌های صنفی و فرهنگی، و نهادهای آزادی‌خواه و مستقل است که حمایت خود را، به صراحت و به دور از عافیت‌طلبی‌های مرسوم، از جنبش آزادیخواهی مردم اعلام کنند؛ جنبشی که برای تداوم، بیش از هر چیز به همبستگی نیاز دارد."


- محسن توکلی، برادر مجید توکلی زندانی سیاسی و سجاد رمضان‌زاده، برادر رضا رمضان‌زاده از زندانیان آبان ۹۸ در این روز بازداشت شدند.


- در این روز خبر رسید حسام سماک در بندرانزلی با خشونت بازداشت و برخی وسایل شخصی او، از جمله تلفن همراه نیز توقیف شده است.


- در این روز خبر رسید تعداد زیادی از دانشجویان طی روزهای اخیر بازداشت شده‌اند. رامتین موثق دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی و نگین آرامش دانشجوی دانشگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی، هومن محمدی‌زاده فعال صنفی و دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه چمران اهواز، یوسف تیموری دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، مائده دلبری دانشجوی دانشگاه الزهرا، آتنا بهرامی دانشجوی دکترای اقتصاد، بهنام دارابی دانشجوی تئاتر دانشگاه سوره، وحید فراهانی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه تهران، آذین سعیدی‌نسب دانشجوی محیط زیست دانشگاه تهران، مبینا محمدی دانشجوی ادبیات فارسی دانشگاه تهران، سهند مرتضوی دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه تهران، مجید اماموردی دانشجوی حقوق دانشگاه تهران و دارنده‌ی مدال طلای المپیاد ادبی، نیما سلطانی (ژاکاو) دانشجوی کارشناسی رشتە صنایع دستی دانشگاە هنر تهران، محسن نیک‌منش دانشجوی کارشناسی رشته‌ی گرافیک دانشگاە هنر تبریز، شیوا موسی‌زاده دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه هنر تهران و بنفشه کمالی دانش آموخته ادبیات فارسی دانشگاه یزد در هفته‌ی پیش بازداشت شده‌اند.


- در این روز خبر رسید بتول بلالی و سمیرا علی‌نژاد، دو خبرنگار ساکن سیرجان در جریان اعتراضات سراسری، پنج‌شنبه ۳۱ شهریور بازداشت و به زندان سیرجان منتقل شدند.


- محمد خانی، مترجم و دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبایی که در بند ۸ زندان اوین دوران محکومیت ۴ سال حبس تعزیری خود را سپری می‌کند، با انتشار نامه‌ای از درون زندان در این روز از اعتراضات سراسری مردم حمایت کرد.


- ایمان به‌پسند، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی، در این روز در منزل خود در تهران بازداشت شد و مأموران خانه‌ی او را تفتیش و وسایل شخصی‌اش را توقیف کردند.


- در این روز خبر رسید جبار دستباز، روزنامه‌‌نگار در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده است.


- مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به همراه ۱۲ سازمان حقوق بشری دیگر با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار دخالت جامعه‌ی بین‌الملل برای مقابله با سرکوب زنان و معترضان توسط حکومت ایران شدند.


- حدیث نجفی، زن جوان ۲۰ ساله، در جریان اعتراضات مردمی در این روز در کرج، به ضرب گلوله مأموران جان خود را از دست داد.


- در ادامه‌ی اعتراضات سراسری مردم به قتل مهسا امینی، در این روز تجمعات اعتراضی در نواحی گوناگون تهران و دیگر شهر‌ها مانند رشت، فومن، بندرانزلی، قزوین، محمودآباد، کوهدشت، شاهین‌شهر، شیراز، آمل، لنگرود، لاهیجان، بابل، سنندج، اصفهان، اشنویه، تبریز، قم، مشهد، کرج، اردبیل و پرند برگزار شد.


شنبه ۲ مهر

کانون نویسندگان ایران با انتشار خبری در این روز از احضار و بازجویی علیرضا آدینه، شاعر و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و تهدید هیئت دبیران خبر داد‌. در پایان اين خبر آمده است: "بدیهی است کانون نویسندگان ایران پس از این نیز بر اساس منشور و اساسنامه‌ی این کانون به وظایف ذاتی خود عمل خواهد کرد و در کنار مردم ایران خواهد ایستاد."


- در این روز جمعی از نویسندگان بیانیه‌ای با عنوان «بیانیه‌ی نویسندگان مستقل در حمایت از جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران» منتشر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «وظیفه‌ی ما نویسندگان مستقل است که حمایت بی‌لکنت و بی‌ قید و شرط خود را از آنچه که امروز در خیابان‌های شهر و به دست نوجوانان و جوانان رقم خورده، اعلام کنیم.»


- جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران، در این روز در محوطه‌ی دانشگاه، دست به تجمع اعتراضی زدند. همچنین جمعی از دانشجویان در کوی دانشگاه تهران، تجمع اعتراضی برپا کردند.


- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با صدور بیانیه‌ای درباره اعتراضات سراسری اخیر ایران در این روز خبر دادند: «کارمندان حراست نیز متحد و همگون با نهادهای امنیتی، دانشجویان معترض را ربوده و سپس به مکان‌های نامعلومی منتقل کرده‌اند. یا در برخی از خوابگاه‌های دانشجویی تهران، با کمین کردن و حمله‌ی مسلحانه به محیط امن دانشگاه، دانشجویان را شبانه دستگیر نموده‌اند».


- محمد صالح همایونی دانشجوی رشته‌ی داروسازی دانشگاه شهید بهشتی، هادی امیرمحسنی دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق و حسین رهاد دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نیشابور در این روز بازداشت شدند.


- در این روز خبر رسید ایمان به‌پسند، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی، در منزل خود در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.


- محمد سیامک‌نیا، فیلمساز اهل تبریز، در این روز در ارتباط با اعتراضات سراسری در این شهر بازداشت شد.


- در این روز خبر رسید نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه‌ی شرق که پنجشنبه ۳۱ شهریور در منزل خود بازداشت شده بود، در انفرادی زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی به ‌سر می‌برد.


- در این روز پدرام معینی، فعال سیاسی و دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد تهران بازداشت شد.


- در این روز خبر رسید پیام ولی، شهروند بهائی ساکن کرج و سپهر ضیائی شهروند بهائی ساکن تهران، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. مأموران ضمن تفتیش منزل آقای ولی، وی و پسرش ادیب ولی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.


- پیمان سکوتی، فعال اجتماعی با تودیع قرار وثیقه‌ی یک میلیار تومانی در این روز از زندان لاکان رشت آزاد شد.


- در پی اعمال فشار حراست دانشگاه آزاد به ‎عمار آشوری، بازیگر و استاد دانشکده‌ی هنر و معماری برای حذف نظرات‌اش درباره‌ی مهسا امینی، او از تدریس در این دانشکده انصراف داد.


- در این روز چند تن از وکلای دادگستری، سعید جلیلیان، میلاد پناهی‌پور و مهسا غلامعلی‌زاده، بازداشت شدند.


- در این روز خبر رسید کتابفروشی سرو در بابل به خاطر پناه دادن به یک دختر ۱۶ ساله در جریان اعتراض به قتل مهسا امینی و تحویل ندادنش به مأموران نیروی انتظامی، پلمپ شده است.


- امین حیدریان، فعال مدنی در جریان اعتراضات سراسری، در این روز در یاسوج بازداشت شد.


- در این روز هم تجمعات اعتراضی در نواحی گوناگون تهران و دیگر شهر‌ها مانند: نوشهر، شهر ری، قائن، کرج، ساری و... برگزار شد.


یکشنبه ۳ مهر

- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با صدور بیانیه‌ای در اعتراض به سرکوب گسترده‌ی اعتراضات مردم، در این روز اعلام کرد: «شورا از معلمان و دانش‌آموزان درخواست دارد در روزهای دوشنبه ۴ مهر و چهارشنبه ۶ مهر از رفتن به کلاس‌های درس در سراسر کشور خودداری نمایند.»


- دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران و دانشجویان ساکن خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران و دراین روز تجمع اعتراضی برگزار کردند.


- نت‌بلاکس سازمان ناظر بر وضعیت اینترنت جهان، در این روز از قطع سراسری اینترنت یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات اینترنتی در ایران به ‌نام مبین‌نت خبر داد.


جمعی از «اعضای جامعه‌ی LGBT+ و فعالان برابری جنسیتی ایران» با انتشار بیانیه‌ای در این روز از جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران حمایت کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ظلم رفتنی است و آنچه می‌ماند، شجاعت و آزادگی مردم در قیام و مقاومت در برابر آن است و قیام امروز مردم ایران و قیام اعضای جامعه‌ی LGBTQ+ ایران علیه ظلم و با هدف ریشه‌کن کردن آن، نمونه‌ی بارز و شفاف این اصل است. اعضای جامعه‌ی LGBTQ+ ایران، با وجود سالیان سال سرکوب و کشتار، همراه با سایر مردم، هنوز چون سرو در برابر ظلم ایستاده‌اند و ندای شجاعت، مقاومت و آزادی را در سراسر جهان طنین‌افکن می‌کنند.»


- لیلی‌گله‌داران عضو هیئت علمی گروه ادبیات نمایشی دانشگاه هنر شیراز ضمن حمایت از اعتراضات سراسری، در اعتراض به قتل مهسا امینی، در این روز از سمت خود استعفا داد.


- در پی گسترش اعتراضات سراسری در ایران، هفت تن از اساتید دانشگاه صنعتی شریف به اسامی: شهرام خزایی، سهراب راهوار، علی قاضی‌زاده، مهرزاد پورمحمد نامور، علیرضا معززی تهرانی، زهرا کاوه‌وش و علی شریفی زارچی در واکنش به بازداشت دانشجویان، ضمن تأکید بر اینکه «تا زمان آزادی دانشجویان بازداشت شده کلاس‌های درس را برگزار نخواهند کرد» دست به اعتصاب زدند.


- بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز، در این روز بازداشت شد.


- استفاده از هشتگ نام مهسا امینی در شبکه‌‌ی اجتماعی توئیتر در این روز از مرز صد میلیون بار عبور کرد.


- در پی گسترش اعتراضات سراسری و بازداشت‌ گسترده‌ی معترضین، خانواده‌های بازداشت‌شدگان تهران، برای پیگیری و اطلاع از وضعیت آنها در این روز مقابل دادسرای اوین تجمع کردند؛ اما با ضرب و شتم و پرتاب گاز اشک‌آور توسط مأموران متفرق شدند.


- سارا صنیعی، مجسمه‌ساز و آشپز در این روز در منزلش بازداشت شد.


- در ادامه واکنش‌ها و حمایت‌ها از اعتراضات سراسری در ایران، ارژنگ امیرفضلی، بازیگر، نویسنده و کارگردان با انتشار مطلبی در صفحه‌ی شخصی خود از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.


- در این روز هم تجمعات اعتراضی در نواحی گوناگون تهران و دیگر شهر‌ها مانند شیراز، تبریز، پیرانشهر، اشنویه، کرج، رشت، قزوین، سبزوار، شیراز، بوکان، بوشهر و... برگزار شد.


- در این روز عطاالله ظفر، زندانی ۷۸ ساله‌ی بهائی، در پی وخامت وضعیت جسمی‌اش شد به بیمارستان طالقانی منتقل شد. او به‌رغم ناتمام ماندن مراحل درمانی‌اش در همین روز به زندان اوین بازگردانده شد.


دوشنبه ۴ مهر

- کانون نویسندگان ایران با انتشار خبری درباره‌ی بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای اعلام کرد تلاش حکومت برای پنهان کردن یا وارونه جلوه دادن حقایق راه به جایی نمی‌برد و انتظار می‌رود شمار بیشتری از روزنامه‌نگاران و تشکل‌های صنفی، روزنامه‌ها و رسانه‌ها به اعتراض‌ به این موج بازداشت ببپیوندند.


- گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی سابق، در این روز در منزل خود در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.


- فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با انتشار گزارشی در این روز تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت شده پس از شروع اعتراضات سراسری در ایران را بیش از ۱۴ تن عنوان کرد. این فدراسیون ضمن درخواست آزادی فوری آنها و پایان اختلال اینترنت در ایران، از مسئولین جمهوری اسلامی خواست «از پوشش اعتراضات ملی به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب رسانه‌ها استفاده نکنند».


- در این روز خبر رسید حسینعلی کیا، دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه علم و فناوری مازندران در جریان اعتراضات سراسری کشته شده است.


- در ادامه‌ی استعفای برخی از اساتید، مریم کشکولی‌نیا، استاد انیمیشن دانشگاه تهران و کارگردان انیمیشن در این روز استعفا داد و اعلام کرد فعالیت‌های هنری خودش را نیز متوقف می‌کند.


- نت‌بلاکس در این روز از اختلال اینترنت در دانشگاه امیرکبیر خبر داد.


- روزنامه‌ی لیبراسیونِ فرانسه، صفحه‌ی اول خود را به اعتراض‌های مردم ایران اختصاص داد. این روزنامه در صفحه اول، تصویر یکی از اعتراضات سراسری ایران را به همراه شعار «زن، زندگی، آزادی» به زبان فارسی چاپ کرد.


- در این روز بیش از ۳۰۰ شهروند مسیحی در ایران با انتشار بیانیه‌ای با جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران اعلام همبستگی کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «‏از قتل سبعانه مهسا امینی بسیار دردمند و خشمگین هستیم. همان طور که پیش از آن نیز از قتل بی‌شمار زن و مرد آزادی‌خواه قلبمان از درد مچاله و خونین می‌شد. اما دردمند بودن را کافی نمی‌دانیم و به جای کلیشه «تسلیت زبانی»، «اقدام عملی» در برابر این حمام پرخون و عفونت ۴۳ ساله را لازم و ضروری می‌دانیم.»


- جواد شاکر دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک دانشگاه شریف و سردبیر روزنامه‌ی شریف در پی احضار وزارت اطلاعات و حضور در محل، در این روز بازداشت و به بازداشتگاه اوین منتقل شد.


- دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه دامغان، شورای صنفی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در بیانیه‌هایی جداگانه که دراین روز منتشر شد، خواستار تحریم کلاس‌های درس در اعتراض به سرکوب اعتراضات سراسری و بازداشت دانشجویان شدند.


- محمد پرده‌باف، دانشجوی دانشگاه علم و هنر یزد و شاهو بایزیدی دانشجوی فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، در این روز بازداشت شدند.


- پیمان میرزازاده، خواننده و زندانی سیاسی سابق در جریان اعترضات سراسری، در این روز بازداشت شد.


- در این روز زهرا محمدی، در بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج در اعتراض به رفتار نامناسب مسئولان زندان با بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دست به اعتصاب غذا زد. همچنین ژینا مدرس گرجی که در جریان اعتراضات بازداشت و به کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شده است، در اعتراض به ضرب و شتم وی هنگام بازداشت، دست به اعتصاب غذا زد.


- مریم کریم‌بیگی، خواهر مصطفی کریم‌بیگی از جان‌باختگان اعتراضات سال ۸۸، در این روز در در منزل خود در تهران بازداشت شد.

- شورای صنفی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در این روز از زخمی شدن یک دانشجو به دلیل پرتاب گاز اشک‌آورد به داخل محوطه خوابگاه شرفی خبر داد.


- عطاالله ظفر، شهروند بهائی ۷۸ ساله که در پی وخامت حال در این روز به بیمارستان طالقانی اعزام شده بود، علیرغم ناتمام ماندن مراحل درمانی به زندان اوین بازگردانده شد.


- در پی انتشار ویدئوی اعتراض کتایون ریاحی، به سرکوب مردم و قتل مهسا امینی، منزل این بازیگر سینما و تلویزیون در این روز مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و مأموران شماری از وسایل شخصی وی از جمله لپ‌تاپ را ضبط کردند.

سه‌شنبه ۵ مهر

- کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان‌ملل با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار توقف بازداشت‌های خودسرانه و دسترسی کامل مردم ایران به اینترنت شد.


- کمیته‌ی حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) در این روز اعلام کرد: «از آغاز اعتراضات سراسری در ایران در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، دستکم ۲۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند».


- فرشید قربان‌پور، مدیر کتابفروشی مجازی سورن و مسئول صفحه‌ی ادبیات روزنامه هفت صبح در این روز در منزل خود در تهران به شکل خشونت‌آمیزی بازداشت شد.


- در این روز خبر رسید پلتفرم‌های اینستاگرام، واتساپ، گوگل‌پلی، اپ‌استور، لینکدین، اسکایپ، وب‌سایت استارلینک، بازی کلش‌آو‌کلنز، سایت مایکروسافت، سایت ایکس‌باکس، موتور جستجوی گوگل و موتور جستجوی بینگ به طور کلی از دسترس کاربران اینترنت در ایران خارج شده است.


- رامین کیانی دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و دبیر انجمن علمی روابط بین‌الملل این دانشگاه، مهدی کوهنورد دانشجوی کشاورزی دانشگاه تهران، شهریار شمس دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد تهران شمال در این روز بازداشت شدند.


- در این روز جمعی از شهروندان ساکن چابهار در اعتراض به تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله توسط فرمانده‌ی نیروی انتظامی این شهر، دست به تجمع اعتراضی زدند.


- فائزه هاشمی در این روز در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.


چهارشنبه ۶ مهر

- عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه‌ی موقت راسک، طی تماسی تلفنی به اطلاعات سپاه چابهار احضار شد. احضار وی به دلیل انتشار بیانیه‌ای است که در آن خبر تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله توسط فرمانده انتظامی چابهار را تأیید کرده است.


- شهروندان معترض در حمایت از اعتراضات سراسری در این روز اقدام به دیوارنویسی در سطح شهر اردبیل و دیگر شهرهای کشور کردند.


- در پی اعلام حمایت فعالان اجتماعی و هنرمندان بلوچ از اعتراضات سراسری، در این روز خبر رسید نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف بلوچستان، علی‌الخصوص چابهار طی تماس‌های تلفنی جداگانه، فعالان مدنی و فرهنگی بلوچ را جهت وادار کردن به سکوت تهديد کردند.


- در این روز خبر رسید الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌مهین که با سفر به سقز گزارش مراسم خاکسپاری مهسا امینی را در در این روزنامه منتشر کرده بود، بازداشت شده است.


- مهرنوش طافیان، خبرنگار چند سایت محلی در خوزستان که درباره‌ی مشکلات شهرهای خوزستان و مشکلات زنان اطلاع‌رسانی می‌کرد، در این روز در اهواز بازداشت شد.


- مریم کیان‌افراز، مدیر نشر کیان‌افراز در این روز اعلام کرد که «مجوز انتشاراتش را در سطل زباله می‌اندازد». او نوشت: «من زنم، یک انسانم، شعور دارم، قدرت تفکر دارم. قدرت انتخاب دارم، قدرت تصمیم دارم، من و زنان سرزمینم به ارشادتان به هیچ شکلش نیاز نداریم.»


- محراب کمالی دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی در این روز بازداشت شد.


- امیر حسین بریمانی، کارگردان تئاتر و نویسنده، در این روز در تهران بازداشت شد.


- در این روز خبر رسید آریا جعفری، عکاس خبری و روزنامه‌نگار ساکن اصفهان بازداشت شده است.


- بابک کریمی، بازیگر و تدوین‌گر ایرانی، با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، از اخطار پلیس اطلاعات و وزارت ارشاد خبر داد. به او گفته شده است: «نباید در حمایت از اعتراض‌های سراسری در ایران پستی منتشر کند».


- مادر حدیث نجفی از کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر در ویدئویی که در این روز در فضای مجازی منتشر شد، عنوان کرد که پس از جان باختن دخترش، نیروهای امنیتی خانواده‌ی او را تحت فشار قرار داده‌اند.


- شماری از دانشجویان دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه شیراز، در اعتراض به بازداشت‌های گسترده و برخوردهای امنیتی با دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور، دست به اعتصاب زده و در ساختمان این دانشکده تجمع کردند.


- در این روز خبر رسید به دنبال اعتراضات سراسری در کشور و حمایت شماری از هنرمندان و چهره‌های ورزشی از مطالبات مردم معترض، علاوه بر تهدید و تبلیغات منفی در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دولتی، این افراد از سوی مقامات قضایی تهدید به «برخورد قاطع» شده‌اند.


- شماری از دانشجویان موسسه‌ی آموزش عالی سپهر دانشگاه اصفهان و دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری واقع در شهر سبزوار، در این روز تجمع اعتراضی برگزار کردند.


- محمود شهریاری، مجری سابق صدا و سیما، در این روز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. خبرگزاری مهر، بازداشت او را با صدور دستور قضائی و به دلیل آنچه که «تشویق به اغتشاش و همصدایی با دشمن» خوانده عنوان کرده است. این خبرگزاری در گزارشی از اعلام جرم مدعی‌العموم علیه شماری از بازیگران و مجری‌های سابق صدا و سیما و صدور دستور جلب برای بعضی از آن‌ها خبر داد.


پنج‌شنبه ۷ مهر

- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی در خصوص فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی اینترنتی واتساپ و اینستاگرام در این روز گفت: «در شرایط فعلی و تا زمان نامعلوم، فیلتر برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌آپ و اینستاگرام همچنان برقرار خواهد بود».


- مونا برزوئی، ترانه‌سرا که پیش‌تر ویدئوی شعرخوانی او در حمایت از اعتراضات سراسری و محکومیت قتل مهسا امینی منتشر شده بود، در این روز بازداشت شد.


- کامران ساختمانگر، فعال کارگری اهل سنندج در این روز بازداشت شد.


- در این روز خبر رسید شیوا موسی‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی دانشگاه تهران که ۳۱ شهریور بازداشت شده بود، همراه با نازنین رسولی، ریحانه ساداتیان و مرضیه یوسف‌زاده پس از بازداشت به همراه یلدا معیری و سعیده محمدی، به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.


- انجمن تجارت الکترونیک تهران در واکنش به فیلترینگ و محدودیت‌های اعمال شده بر اینترنت در ایران در چند روز اخیر، با صدور بیانیه‌ای در این روز ضمن انتقاد از این شرایط، اعلام کرد: «قطع دسترسی به اینستاگرام در ایران بیش از ۴۰۰ هزار کسب‌وکار را با خطر نابودی و امرار معاش بیشتر از یک میلیون نفر را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.»


- در این روز خبر رسید یک زن جوان معترض در یکی از میادین یاسوج، در اقدامی اعتراضی، موهای سر خود را تراشیده است. پس از این اقدام، نیروهای امنیتی با خشونت و شلیک گلوله، این زن را بازداشت کردند.


- جمعی از دانشجویان دانشکده پزشکی اصفهان، در این روز دست به تجمع اعتراضی زدند و در محوطه‌ی دانشگاه شعار سردادند.


- حسین ماهینی، بازیکن سابق تیم ملی ایران در پی اعلام جرم علیه برخی از سلبریتی‌‌ها تحت عنوان «تشویق به اغتشاش»، با دستور قضایی در این روز بازداشت شد.


- در این روز خبر رسید دنیا راد، که عکسی بدون حجاب از خودش را در قهوه‌خانه‌ای در تهران منتشر کرده بود، به دست یکی از نهاد‌های امنیتی احضار و سپس بازداشت شده است.