آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

(از ۲ دی تا ۹ دی ۱۴۰۱)


جمعه ۲ دی

ــ در این روز خبر رسید سعید مدنی نویسنده و پژوهش‌گر مسائل اجتماعی به دو اتهام «تشکیل و اداره گروه‌های معاند نظام» و «تبلیغ علیه نظام» در مجموع به ۹ سال زندان محکوم شده است. جمعی از اساتید دانشگاه، فعالان سیاسی و هنرمندان با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌قید‌وشرط این جامعه‌شناس و روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه شدند.

ــ بنا بر خبرها، محمد بیگی‌منش دانشجوی نقاشی دانشگاه هنر تهران که نزدیک به سه ماه پیش بازداشت شده بود به ۵ سال زندان محکوم شده است.


شنبه ۳ دی

ــ مهدی بهمن، نویسنده و نگارگر، که ۱۹ مهر در منزلش در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود، به اتهام جاسوسی در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است.

ــ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات جبار دستباز، روزنامه‌نگار، در دادگاه انقلاب سنندج به اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «اخلال در نظم عمومی» و «شرکت در سمینارهای حقوق بشری و زنان از‌ سوی کشورهای متخاصم» برگزار شد و هم‌زمان بازپرس پرونده مبلغ وثیقه تعیین‌شده برای وی را از ۳۰۰ میلون به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش داد.


یکشنبه ۴ دی

ــ داود باقری، مدیر مسئول روزنامه‌های جامعه فردا و عطر یاس به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، به دلیل انتشار مطالب انتقادی در نقد عملکرد سیاسی و اقتصادی دولت و نحوه‌ی برخورد با معترضان و حوادث اخیر، در این روز در منزل خود در اراک بازداشت شد.

ــ دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم محکومیت ۲۸ سال حبس و محرومیت‌های اجتماعی را برای سیدمصطفی حسینی طباطبایی، اسلام‌شناس و پژوهش‌گر قرآن، و ۷ تن دیگر عیناً تایید کرد.


دوشنبه ۵ دی

ــ روزبه سوهانی عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران که ۱۴ آذرماه با یورش مأموران حکومتی بازداشت شده بود پس از تحمل ۲۲ روز و علیرضا آدینه عضو پیشین هیئت دبیران که از ۹ آذرماه در بازداشت به سر می‌برد پس از تحمل ۲۷ روز، با قرار گروگان‌گیری حکومتی موسوم به «وثیقه‌»ی ۶۰۰ و ۷۰۰ میلیون تومانی موقتاً از زندان تهران بزرگ مرخص شدند.

ــ خبر بازداشت شاهین صمدپور مستندساز و خبرنگار منتشر شد.

ــ محمد سیامک‌‌نیا، فیلم‌ساز اهل تبریز که در جریان اعتراضات سراسری اخیر در تبریز بازداشت شده بود، در دادگاه به پرداخت شهریه‌ی ثابت ۲۰ دانشجوی شبانه‌ی رشته حقوق به مدت ۲ ترم، بدل از یک سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

ــ حسین یزدی، خبرنگار، که ۱۴ آذر در اصفهان بازداشت شده بود، به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده است.


سه‌شنبه ۶ دی

ــ سپیده رشنو، نویسنده و ویراستار، با سه اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «بی‌حجابی در معابر» به پنج سال حبس تعلیقی (تعلیقِ مراقبتی) و نگارش پژوهشی در ۱۱۰ صفحه پیرامون «وطن‌دوستی، ادب و آسیب‌رسانی به افکار عمومی» محکوم شده است. گفته شده که یکی از مصادیق اتهام «تبلیغ علیه نظام» نوشتن چند نقد ادبی درباره صادق هدایت است.


چهارشنبه ۷ دی

بنا بر خبرهای این روز، نازیلا معروفیان روزنامه‌نگاری که پس از انتشار مصاحبه‌اش با پدر مهسا امینی بازداشت شده بود به زندان قرچک منتقل شده است و حال جسمی و روحی مساعدی ندارد.


پنجشنبه ۸ دی

ــ مژگان کاوسی نویسنده و پژوهش‌گر زندانی به اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ٣٩ ماه، «توهین به رهبر» به ۱۸ ماه و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه حبس محکوم و از اتهام «افساد فی‌الارض» تبرئه شده است.

ــ سپیده سالاروند مستندساز، مردم‌شناس، پژوهش‌گر اجتماعی، نویسنده و فعال حقوق کودک در دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به دو سال حبس تعزیری و منع خروج از کشور به مدت دو سال، منع استفاده از گوشی و ابزار هوشمند به مدت دو سال، منع عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی و اجتماعی به مدت دو سال و هشتاد صفحه نگارش تحقیق پیرامون موضوع ضرورت وجود امنیت در جوامع بشری و مذمت خیانت و علاقه به وطن و هم‌چنین فساد و جنایات رژیم سفاک پهلوی، محکوم شد.

ــ داود باقری، مدیر مسئول روزنامه‌های جامعه فردا و عطر یاس، که ۴ دی بازداشت شده بود، با تودیع قرار کفالت در این روز آزاد شد.