تشییع و تدفین «کیومرث پوراحمد» کارگردان سینما

«قصه‌های مجید»، «شب یلدا» و «اتوبوس شب»

مهرانه ربی (همسر کیومرث پوراحمد) :

کیومرث با همه مردم همدل و همراه بود، غصه خورد اشک ریخت و عاشق مردم بود.



مراسم تشییع و تدفین پیکر زنده یاد کیومرث پوراحمد (کارگردان سینما و تلویزیون) امروز جمعه ۱۸ فروردین ساعت ۱۰:۳۰ صبح با حضور همکاران این سینماگر و خانواده وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

مرضیه برومند (مدیرعامل خانه سینما) در ادامه این مراسم گفت: وقتی در این روزهای تلخ پذیرفتم که مدیرعامل خانه سینما باشم، می دانستم که با چالش های زیادی روبرو هستم بنابراین سعی کردم با دوستان زیادی صحبت کنم و می‌دانستم هم در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه هستند اما فکر کردم به یمن بهار و فرا رسیدن سال جدید می توانیم بر همه مشکلات فائق بیاییم اما هرگز فکر نمی‌کردم کیومرث پوراحمد این چنین کمر من و خانه سینما را بشکند.

وی افزود: می دانم که همه در این دو روز و در آینده درباره شخصیت هنری، صداقتش، شجاعتش، یک‌رو بودنش و...خواهند نوشت اما مجموعه «قصه‌های مجید» او را نمی توانم کنار بگذارم، او مستقیم به قلب داستان زد در حالی که من به عنوان کسی که برای بچه‌ها کار کرده‌ام به فانتزی پناه بردم.

شاهسواری:

آنچه که انجام داد ساحلی بود که خود انتخاب کرده بود. در آثارش صحنه‌ای نیست که امید را نبینیم، کسی که با خود چنین کرده آیا با امید هم چنین کرده است؟ کسانیکه کیومرث را میشناسند میدانند که اینگونه نیست.

کیانوش عیاری (کارگردان سینما) طی سخنانی اظهار داشت: درگذشت کیومرث پوراحمد بسیار ناباورانه بود، همه تعجب کردند و در حیرت هستند. چند روز پیش از کیومرث خواهش کردم فیلم «کاناپه» من را ببیند و با اشتیاق از پیشنهاد من استقبال کرد و گفت تهران نیستم، به تهران می‌آیم و حتما فیلم را می‌بینم و امروز که چنین اتفاقی رخ داده برایم بسیار وحشتناک است.

محمدمهدی عسگرپور نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: ما با یک مورد عجیب مواجهیم، فکر میکنم در این سه روز گذشته سینمای ایران تلخترین روزهای تاریخ خود را پشت سر گذاشت. ما با هنرمندی مواجهیم که همواره پیام صلح و امید داشت و سرشار از زندگی بود و با این پایانبندی شاید با یک تناقض مواجه شویم. در این چند روز دو سه مدل اظهار نظر به طور جدی مطرح شد. برخی میگفتند این تصمیم شخصی است و ربطی به اوضاع جاری جامعه ندارند و برخی میگفتند ربط دارد و گروهی هم به مجموع این مسائل اشاره می‌کردند. ما با موارد عجیبی مواجهیم، بهتر است که خویشتنداری به خرج دهیم.

وی افزود: متاسفانه خیلی سریع اظهار نظر شد، عکسی منتشر شد که آن هم مورد عجیبی بود ولی هر چه که هست باید صبر کنیم تا ابعاد مختلف این اتفاق روشن شود و بهتر است خویشتنداری کنیم. همه و به خصوص پیشکسوتان باید مراقبت شوند، منظورم مراقبتهای همکاری و چهره به چهره است چرا که همه ما در این مورد از دستگاه‌های حاکمیت ناامید هستیم؛ آقایان فکر میکنند مراقبت یعنی سانسور، ما باید خودمان مراقب خودمان باشیم و باید جدی به این موضوع فکر کنیم. فضاهای جدیدی که به وجود می‌آید ممکن است درگیر برخی مسائلی شویم و با ما بد رفتار میکنند. اینها را باید حتما بیشتر دقت و مراقبت کنیم. من مشابه تلخی این چند روز را در این تاریخ چند ساله به یاد نمی‌آورم.


پیکر کیومرث پوراحمد با حضور خانواده این کارگردان فقید و جمعی از سینماگران و دوست‌داران این فیلمساز به خاک سپرده شد.