آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۴۰۲)

[بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا حق همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.]

جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

ــ


شنبه ۳۰ اردیبهشت

ــ فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری، به یک سال و ۶ ماه حبس به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبر» محکوم شد.

ــ نسیم سلطان‌بیگی، خبرنگار و فعال دانشجویی پیشین، برای دفاع از اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» در دادسرای اوین حاضر شد.

ــ در پی احضار بیش از ۷۰ وکیل دادگستری در هفته‌ی گذشته، محمدحسین آقاسی به دلیل انتشار مطالبی درباره اعتراضات سراسری در اینترنت به دادسرای اوین احضار شد.

یکشنبه ۳۱ اردیبهشت

ــ مهدی رضایی، دانشجوی طراحی صحنه دانشگاه هنر تهران، با حکم کمیته انضباطی این دانشگاه به مدت ۲ ترم با احتساب سنوات از تحصیل تعلیق شد.

ــ هیژا امیدی، فعال فرهنگی کُرد، در ملکشاهی استان ایلام بازداشت شد.

دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲

ــ هشت دانشجوی علوم پزشکی تبریز به دلیل اعتراض به مسمومیت‌های سریالی مدارس، از تحصیل در این دانشگاه محروم و به دانشگاه‌های شهرهای دیگر تبعید شدند.

ــ جواد لعل محمدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، به دلیل انتشار فایل صوتی به بیرون از زندان از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم شد.

سه‌شنبه ۲ خرداد

ــ دادگاه مطبوعات مدیر مسئول پایگاه خبری «تیتر برتر» و مدیر مسئول پایگاه خبری «دیده‌بان» را به اتهام «نشر اکاذیب» مجرم شناخت.

ــ سجاد شهرابی، گوینده رادیو، که در سلول‌های انفرادی زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد دست به اعتصاب غذا زد.

چهارشنبه ۳ خرداد

ــ دستور توقف نمایش فیلم سینمایی «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی و با بازی ترانه علیدوستی صادر شد.

پنجشنبه ۴ خرداد

ــ دادگاه مطبوعات بهروز بهزادی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد، را به ۶ ماه حبس و پرداخت پانزده میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد.