آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت(۳ تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۳)



جمعه ۳ فروردین

ــ در پی برگزاری مراسم نوروزی در روستای «اویهنگ» سنندج، نیروهای امنیتی منزل شخصیِ آرمان ساعدپناه، هنرمندی که در این مراسم آواز خوانده بود، را تفتیش و برخی از لوازم شخصی او را ضبط کردند اما به دلیل عدم حضور ساعدپناه در خانه موفق به بازداشت او نشدند.


شنبه ۴ فروردین

ــ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در گزارش سالانه‌ی خود از محدودیت‌های رسانه‌ها و سرکوب روزنامه‌نگاران، در بخش مربوط به سال ۱۴۰۲ در ایران از بازداشت حدود ۲۷ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای و اخراج‌ ده‌ها تن دیگر خبر داد.


ــ حسن کاکایی، هنرمند کُرد، پس از خواندن سرود حماسی «ای وطن» در مراسم نوروزی روستای «آلی‌کند» از توابع بوکان هدف ضرب‌وشتم نیروهای امنیتی قرار گرفت و بازداشت و پس از بازجویی آزاد شد.


یکشنبه ۵ فروردین

ــ صدیقه وسمقی، نویسنده و پژوهش‌گر زندانی، به دلیل «عدم تمکین به حجاب اجباری» برای دومین بار اجازه‌ی خروج از بند برای ملاقات با خانواده را نیافت و او در اعتراض به این اقدام در دفتر افسر نگهبان زندان دست به تحصن زد. سپس نرگس محمدی هم به او پیوست.


ــ جلال خدامرادی، فعال فرهنگی و مدنی، به دلیل تدارک مراسم نوروزی در سنندج بازداشت شد.


ــ ابوبکر توحیدی، از تصویربرداران مسجد مکی، از زندان زاهدان آزاد شد.


دوشنبه ۶ فروردین

ــ نسرین حسنی، مدیرمسئول هفته‌نامه محلی سیاحت شرق، که از بهمن‌ماه برای تحمل حبس هفت‌ماهه‌ی خود در زندان بجنورد به سر می‌برد، پس از پایان ایام مرخصی به زندان بازگشت.


ــ انجمن جهانی دانشجویان (GSF) با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعلام همبستگی با علی رمضانی ( دانشجوی دانشگاه امیرکبیر تهران) صدور حکم حبس برای این پژوهش‌گر ایرانی را محکوم کرد.


سه‌شنبه ۷ فروردین

ــ مقامات قضایی با درخواست وکیل توماج صالحی مبنی بر «فک و تخفیفِ قرار تأمین بازداشت موقت» این خواننده‌ی زندانی مخالفت کردند.


چهارشنبه ۸ فروردین

ــ یازده فعال حقوق زنان در رشت به نام‌های فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه‌سیا، نگین رضایی، آزاده چاوشیان، زهرا دادرس، متین یزدانی، زهره دادرس، هومن طاهری و جلوه جواهری در دادگاه انقلاب رشت مجموعاً به بیش از ۶۰ سال حبس محکوم شدند.


ــ برای وفا احمدپور (وفادار)، خواننده‌ی رپ اعتراضی، به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» در دادسرای اوین قرار جلب به دادرسی صادر شد.


ــ محمد عباس‌زاده، خواننده‌ی مراسم جشن نوروز در شوهان اسلام‌آباد غرب (شاباد)، احضار و بازداشت شد.


پنج‌شنبه ۹ فروردین

ــ