آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۷ خرداد تا ۳ تیر ۱۴۰۱)




جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱

- در این روز خبر رسید طاهر حامدی، از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان که ۲۵ خرداد به همراه تعدادی از معلمان در سقز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با دستبند و پابند به دادسرا منتقل شده بود، به زندان سقز انتقال یافته است.

- آنتونیو گوترش در گزارش تازه‌ی خود از وضعیت حقوق بشر در ایران که در این روز منتشر شد، خواستار تحقیقات داخلی درباره‌ی استفاده از قوه قهریه‌ی مرگبار علیه معترضان و نیز گزارش‌ها درباره‌ی مرگ زندانیان در بازداشت شد.

- سجاد شکری، فعال کارگری زندانی طی تماسی تلفنی در این روز از انتقالش به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند دو-الف زندان اوین خبر داد.

- محسن شکوهی، فعال صنفی معلمان، در این روز در سقز بازداشت شد.

- مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌‌ای در این روز از مقامات جمهوری اسلامی خواست که زندانیان سیاسی و به ویژه بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ ایران را آزاد کنند. همچنین مقامات سازمان ملل خواستار پایان دادن جمهوری اسلامی به «بازداشت گسترده و نظام‌مند» شهروندان دو تابعیتی شد. آنها همچنین از مقامات حکومتی خواستند که به حقوق شهروندان برای حضور در تجمعات مسالمت‌‌آمیز احترام بگذارد.

- در این روز خبر رسید مسئولان زندان با وجود نیاز هاشم خواستار، معلم و کنشگر مدنی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، به رسیدگی پزشکی، به دلیل مخالف وی با انتقال با دستبند و پابند، از اعزام او به بیمارستان امتناع می‌کنند.

– در این روز زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی که طی هفته‌ی گذشته تحت عمل جراحی معده قرار گرفته بود، باوجود عدم تکمیل مراحل درمان به زندان بازگردانده شد.

- آرام محمدی، تحسین مصطفی، سیوان سلیمانی و آرام قادری، معلمان بازداشتی ساکن مریوان در این روز آزاد شدند.

شنبه ۲۸ خرداد

- در این روز خبر رسید قرار بازداشت حسن سعیدی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که از اول خرداد در بند ۲۰۹ زندان اوین به‌سر می‌برد، به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.

- در این روز مهدی سلیمی، نویسنده و مترجم، جهت تحمل دوران محکومیت ۶ ماه حبس خود به زندان اوین منتقل شد. سلیمی، در تیر ۱۴۰۰ در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «توهین به مقدسات» به ۳ سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که ۲ سال و ۶ ماه از این محکومیت به مدت ۵ سال به حالت تعلیق در آمده است.

- در این روز خبر رسید اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان که دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند قرنطینه زندان کچوئی کرج سپری می‌کند، علیرغم گذشت حدود یک ماه از تشخیص پزشک بهداری زندان مبنی بر اعزام به مرخصی درمانی، از رسیدگی پزشکی مناسب و یا اعزام به مرخصی محروم مانده است.

- فردین ندافیان قمصری، شهروند بهائی ساکن تهران، جهت تحمل دوران محکومیت خود در این روز به زندان اوین منتقل شد.

یکشنبه ۲۹ خرداد

- در این روز خبر رسید ماندانا صادقی، کوروش کرم‌پور، سید حسن موسوی، داریوش معمار و هدی کریمی صدر، روزنامه‌ ‌گاران و نویسندگان اهل خوزستان از اتهامات انتسابی تبرئه شده‌اند.

- در این روز خبر رسید ده تن از معلمان بازداشتی شهرستان سقز به نام‌های خالد عبداللهی، سلیمان عبدی، احمد قادری، آمانج امینی، زاهد مرادی، اسماعیل ریحانی، حسام خاکپور، طاهر حامدی، محسن شکوهی و حسن رحیمیان، در اعتراض به تداوم بازداشت خود، در زندان سقز دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

- محمد علی زحمتکش فعال صنفی بازداشتی معلمان استان فارس، در این روز به بند قرآن بازداشتگاه مرکزی شیراز منتقل شد.

- در این روز خبر رسید در حالی‌که عثمان رضایی از اعضای بازداشتی انجمن معلمان دیواندره، با تودیع قرار وثیقه آزاد شده است، امید شاه محمدی، هیوا قریشی، پرویز احسنی و کاوه محمدزاده، چهار تن از اعضای بازداشتی این انجمن صنفی جهت انجام مراحل بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده‌اند.

- سپیده قلیان، فعال مدنی با انتشار نامه‌ای سرگشاده از زندان اوین در این روز به بازداشت و بلاتکلیفی مریم کریم‌بیگی واکنش نشان داد و نوشت: «با بازداشت مریم، صدای او تکثیر خواهد شد. این زندان و ربایش، سند حقانیت اوست. من سپیده و خانواده‌ام کنار مریم هستیم.»

- در این روز همسر نرگس محمدی، تقی رحمانی، در صفحه‌ی فیس‌بوک‌اش خبر داد که علی‌رغم پیگیری‌های مکرر، داروهای اضطراری قلب و ریه‌ی محمدی تحویل داده نشده است. رحمانی به نقل از محمدی نوشت: «می‌خواهید همان مرگی را که برای مرحوم هدی صابر و بکتاش آبتین تدارک دیدید برای من هم تدارک ببینید».

دوشنبه ۳۰ خرداد

- رضا طهماسبی، فعال صنفی معلمان و عضو انجمن معلمان کردستان (سنندج) در این روز بازداشت شد.

- حکم پرونده‌ی موسوم به «دادخواهان سلامت» در این روز منتشر شد که به موجب آن مهدی محمودیان به چهار سال حبس به اضافه دو سال محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای (اعم از تحریری، سمعی و بصری)، مصطفی نیلی به چهار سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای و همچنین دو سال محرومیت از اشتغال به حرفه‌‌ی وکالت، آرش کیخسروی به دو سال حبس، یک سال محرومیت از وکالت و یک سال محرومیت از فعالیت رسانه‌ای، محمدرضا فقیهی به شش ماه حبس و در نهایت مریم افرافراز به ۹۵ روز حبس محکوم شدند.

- اداره سازمان سینمایی در این روز از توقیف فیلم سینمایی «برادران لیلا» به دلیل آن‌چه تخلفات و سرپیچی از مقررات از سوی تهیه‌کننده و کارگردان نامید، خبر داد.

- در این روز خبر رسید حکم اعدام فیروز موسی‌لو، کارگر فرشباف و زندانی سیاسی کرد محبوس در زندان مرکزی ارومیه که در یک دادگاه چند دقیقه‌ای به اعدام محکوم شده بود، به‌صورت مخفیانه و بدون اطلاع بستگان و یا وکیل این زندانی سیاسی به اجرا درآمده است.

- در این روز خبر رسید انتقال مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی تبعیدی که دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان سمنان سپری می‌کند، با وجود درخواست‌های مکرر جهت انتقال به زندانی در محل زندگی خود و موافقت زندان سمنان، همچنان با مخالفت روبرو است.

سه‌شنبه ۳۱ خرداد

- جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» فرامرز سه‌دهی، شاعر و از اعضای کانون نویسندگان ایران، که مصداق آن پست های اینستاگرامی و برخی اشعار چاپ شده در کتاب‌هایش عنوان شده، در این روز در دادگاه انقلاب اهواز برگزار شد.

- محمود ملاکی و محسن عمرانی، از اعضای هیئت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان بوشهر، با تودیع قرار وثیقه در این روز آزاد شدند.

- جبار دوستی، فعال صنفی معلمان در مریوان با تودیع قرار کفالت در این روز از زندان آزاد شد.

- عزیز قاسم‌زاده، انوش عادلی، جهانبخش لاجوردی، علی نهالی و محمد جواد سعیدی، از فعالین صنفی فرهنگیان گیلان، با تودیع قرار وثیقه در این روز آزاد شدند.

- خالد شیخی، فعال صنفی فرهنگیان، اهل شهرستان سقز در این روز از زندان آزاد شد.

- سندیکای «س اف د ت» (فرانسه) در پنجاهمین کنگره‌ی خود، که در این روز برگزار شد، خواهان آزادی فوری رضا شهابی و رفقای عضو سندیکای «اف او» (فرانسه) سیسیل و ژاک که اخیراً در ایران دستگیر شده‌اند، شد.

- احمد زاهدی لنگرودی، نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار و عضو کانون نویسندگان ایران همراه با امید ساعی، مدیر مسئول سایت لاهیگ، در این روز از اتهام انتسابی «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» که مصداق آن بازنشر یادداشتی در آن وب‌سایت بود، در دادگاه کیفری لاهیجان تبرئه شدند.

- در این روز خبر رسید علیرغم درخواست‌های مکرر سپیده قلیان برای انتقال به زندان سپیدار اهواز به دلیل نزدیکی به خانواده‌اش، تاکنون پاسخی به او داده نشده است.

- در این روز خبر رسید زهرا محمدی، شهروند اهل سنندج که دوره‌ی محکومیت ۵ ساله‌ی خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زنان کانون اصلاح و تربیت این شهر سپری می‌کند، با وجود مشکلات روده و معده تا کنون از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

- میثم کاظمی، شهروند اهل بهبهان در این روز طی ابلاغیه ای جهت اجرای حکم حبس احضار شد. او پیشتر از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام و به نفع گروه‌های معاند نظام و توهین به رهبری»‌ به ۲۲ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که ۱ سال و ۳ ماه از آن قابل اجراست.

چهارشنبه ۱ تیرماه ۱۴۰۱

- آرام ابراهیمی، فعال صنفی معلمان سنندج، در این روز بازداشت شد.

- در این روز خبر رسید نیروهای امنیتی با هجوم به منزل احمد رونقی، پدر حسین رونقی، ضمن ضرب و شتم او و تهدید دیگر اعضای خانواده، اقدام به تفتیش منزل و ضبط تعدادی از لوازم او کرده‌اند.

- در این روز خبر رسید اکبر حسینی، سرباز وظیفه‌ی‌ اهل مرند، چند روز پس از آزادی با پرتاب خود از روی پل قطار اقدام به خودکشی کرده و به بیمارستان منتقل شده است.

- جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهام «تبلبغ علیه نظام» نیما صفار، شاعر، نویسنده و فعال مدنی ساکن گرگان، دراین روز در دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد.

- محمد‌علی زحمتکش بازنشسته‌ی فرهنگی و جانباز جنگ در اعتراض به دستگیری و بازداشت غیر قانونی و اتهامات واهی دستگاه‌های امنیتی و قضایی شیراز از این روز اعلام اعتصاب غذا کرد.

- در این روز محمد خانی، مترجم و پژوهشگر جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد. وی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود و همچنین از بابت مجازات تکمیلی به ۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، ۶ ماه کار اجباری با کودکان معلول ذهنی و توقیف تمامی اموال ضبط شده در زمان بازداشت همچون تلفن همراه، لپ‌تاپ، آرشیو کارهای پژوهشی، هارد دیسک و کتاب‌های چاپ شده در داخل کشور و ۲ عدد هارد کامپیوتر به مدت ۲ سال محکوم شد.

- در این روز خبر رسید محمد نجفی، زندانی سیاسی، وکیل و فعال مدنی، از زندان اراک به مرخصی درمانی اعزام شده است.

- عبدالرسول مرتضوی، از امضاکنندگان نامه‌ی استعفای رهبر جمهوری اسلامی که در حال سپری کردن محکومیت ۱۱ ساله‌ی خود است، در این روز از زندان رجایی‌شهر کرج به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

- صادق کنعانی، فعال صنفی معلمان سنندج در این روز بازداشت شد.

پنجشنبه ۲ تیر

- شهریار نادری، معلم و فعال صنفی فرهنگیان کرمانشاه در این روز بازداشت شد.

- محمدعلی زحمتکش، فعال صنفی معلمان، با وعده‌ی مساعد مسئولان در این روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

- سجاد شکری، فعال کارگری بازداشتی، با تودیع قرار وثیقه در این روز به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.

- در این روز خبر رسید خسرو صادقی بروجنی، نویسنده و روزنامه‌نگار که از مرداد ۹۹ دوران محکومیت ۵ ساله‌ی خود را در زندان اوین سپری می‌کند، با مشکلاتی همچون دردهای مزمن در ناحیه کمر مواجه است.

- محمد کریم‌بیگی، پدر مریم کریم‌بیگی زندانی سیاسی و مصطفی کریم‌بیگی از جانباختگان اعتراضات ۸۸ در این روز از تداوم اعتصاب غذای مریم کریم‌بیگی در بازداشت خبر داد و نسبت به نگهداری او در انفرادی که آن را صرفاً برای تحت فشار گذاشتن و گرفتن اعتراف اجباریٰ دانسته بود، اعتراض کرد.

- در این روز خبر رسید عالیه اقدام‌دوست، بازنشسته و فعال کارگری با هفتاد سال سن از ۱۸ بهمن سال گذشته به دلیل عدم تأمین وثیقه‌ی صد میلیون تومانی در زندان به سر می‌برد.

- در این روز خبر رسید علی‌رغم پایان بازپرسی کیوان مهتدی نویسنده، مترجم و عضو کانون نوینسندگان ایران و آنیشا اسدالهی، مترجم ممنوع الملاقات شده‌اند.

- در این روز خبر رسید علاوه بر کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی، بسیاری از زندانیان سیاسی از جمله رضا شهابی، ریحانه انصاری‌نژاد، حسن سعیدی، رسول بداقی، اسکندر لطفی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و ... ممنوع‌الملاقات شده‌اند.

- در این روز دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان پاوه از توقیف بیش از هزار جلد «کتاب آیینی» توسط ماموران امنیتی در پاوه خبر داد. او همچنین این کتاب‌ها را «کتاب فرقه انحرافی ضاله» نامید و اعلام کرد در این رابطه دو نفر بازداشت شده‌اند.