آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت...

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۰ تا ۲۷ مرداد ۱۴۰۲)


[بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا حق همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.]


جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲

ــ انجمن بین‌المللی قلم صدور حکم تازه‌ی یک سال حبس برای نرگس محمدی را محکوم کرد و آن را کوششی برای سلب حق آزادی بیان وی شمرد و خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط او شد.


شنبه ۲۱ مرداد

ــ غلامرضا اکبرزاده باغبان، تیمور باقری، حسین مهدی‌زاده و طهماسب سهرابی، معلمان بازنشسته و از فعالان صنفی فرهنگیان گیلان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب رشت محاکمه شدند.


دوشنبه ۲۳ مرداد

ــ دادگاه انقلاب تهران سعید روستایی و جواد نوروزبیگی، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی فیلم «برادران لیلا»، را به دلیل «ساخت و پخش» این فیلم به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد که یک‌بیستم آن قابل اجراست و مابقی تا ۵ سال به حالت تعلیق درمی‌آید. این دو هم‌چنین به مجازات‌های تکمیلی با عنوان «تعلیق مراقبتی» محکوم شده‌اند.


ــ نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار، یک روز پس از آزادی بار دیگر بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.


ــ حسن عباسی، روزنامه‌نگار، به اتهام «نشر اکاذیب» به دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس احضار شد.


ــ علی مصلحی، روزنامه‌نگار، به زندان کاشان منتقل شد.


ــ برای علی امیدی، وکیل دادگستری، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» کیفرخواست صادر شد.


سه‌شنبه ۲۴ مرداد

ـ رقیه کبیری، شاعر و نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران، و نگار خیاوی، شاعر، به دلیل حضور در تجمعی در حمایت از دریاچه ارومیه به اداره‌ی اطلاعات تبریز احضار شدند.


ــ آرمین جلالی‌روشن، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، به ۲ نیم‌سال منع موقت از تحصیل و محرومیت از تسهیلات رفاهی محکوم شد.


ــ نیوشا بدیعی‌ثابت، روان‌شناس و مترجم، در بابل بازداشت شد.


ــ طاهره نقی‌ئی، دبیرکل سازمان معلمان ایران، در دادگاه انقلاب تهران به ۶ ماه حبس تعلیقی، پرداخت جزای نقدی، ممنوع الخروجی و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد.


ــ اروند حاجی‌زاده، فرزند حمید حاجی‌زاده، شاعری که در جریان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای در کرمان کشته شده بود، به ۴۲ ماه زندان محکوم شد.


چهارشنبه ۲۵ مرداد

ــ شماری از فعالان حقوق زنان: متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، زهره و زهرا دادرس، آزاده چاووشیان، سارا جهانی و هومن طاهری در رشت، یاسمین حشدری (ناشر و شاعر) در بندر انزلی، نگین رضایی در فومن و شیوا شاه‌سیاه و واحده خوش‌سیرت در لاهیجان بازداشت شدند.


ــ سارا متقی، شاعر، به ۶ ماه زندان تعلیقی، ۸ ماه توقیف اینستاگرام و منع استفاده از رسانه‌های اجتماعی محکوم شد.


ــ برگزارکنندگان جشنواره‌ی فیلم کن محکوم‌شدن سعید روستایی، کارگردان فیلم «برادران لیلا»، به تحمل حبس، به دلیل نمایش فیلم خود در این جشنواره، را «نقض جدی آزادی بیان» خواندند.


ــ الهه عسکری، عکاس و بلاگر، بازداشت شد.


ــ دادستان تهران، با وجود تاکید پزشکان بهداری زندان کچویی بر ضرورت اعزام اسماعیل عبدی، معلم زندانی، برای درمان تخصصی، از ارائه‌ی دستور قضایی و موافقت با اعزام او خودداری کرد.


ــ هاشم خواستار، معلم بازنشسته و زندانی سیاسی در زندان مشهد، از تماس تلفنی و ملاقات محروم شد.


پنجشنبه ۲۶ مرداد

ــ پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان زابل محکوم شد.


ــ حبیب موسوی، نویسنده و شاعر، به قید وثیقه موقتاً از زندان گرگان آزاد شد.


ــ آزاده چاوشیان، از فعالان حقوق زنان رشت، بازداشت شد.


ــ آذین موحد، نوازنده و استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، از کار تعلیق شد‌.


ــ کانون فیلم‌سازان مستقل ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی با «پرونده‌سازی امنیتی برای سینماگران درصدد سرکوب بیش‌تر آنان است».


ــ احمد علیزاده، فعال صنفی معلمان اهل آبدانان استان ایلام، به اتهام «تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به ۳ سال و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.


ــ انجمن قلم آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خواستار لغو فوری حکم سعید روستایی فیلم‌ساز ایرانی شد و آن را «تلاش برای خفه‌کردن صداهای خلاق» خواند.