۴۵۰ کودک تاکنون در غزه کشته شده‌اند

حدود «۴۵۰ کودک» تاکنون در غزه کشته شده‌اند

مقامات درمانی در غزه می گویند ۴۴۷ کودک و ۲۸۴ زن در میان ۱۴۱۷ نفری هستند که در جریان بمباران های اسرائیل از روز شنبه تاکنون کشته شده اند.

«بیش از ۳۳۸ هزار نفر» در غزه آواره شده‌اند

آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد برای برای آوارگان فلسطینی می‌گوید که بیش از ۳۳۸ هزار نفر آواره شده‌اند که بیشترشان در بیمارستان‌ها و مدارس سازمان ملل پناه گرفته‌اند.

شمار کشته‌‌شدگان در غزه «از ۱۴۰۰ نفر فراتر رفت»

مقام‌های درمانی در غزه آخرین شمار کشته شده‌ها را ۱۴۱۷ نفر اعلام کردند. شمار مجروحان هم ۶۲۶۸ نفر اعلام شده است. در همین حال، مقامات درمانی تشکیلات خودگردان هم از کشته شدن دو فلسطینی در کرانه غربی خبر داده‌اند. مقامات درمانی تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گویند این دو مرد توسط شهرک نشینان اسرائیلی در کرانه غربی اشغالی کشته شده‌اند. شاهدان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این پدر و پسر در مراسم خاکسپاری چهار مردی شرکت کرده بودند که در حادثه ای دیگر توسط سربازان اسرائیلی و شهرک‌نشینان کشته شده بودند.

شمار کشته‌شدگان اسرائیل به ۱۳۰۰ نفر رسید

آمار قربانیان حمله روز شنبه حماس به نقاط مرزی اسرائیل به ۱۳۰۰ نفر افزایش یافته است. اکثر کشته‌شدگان افراد غیرنظامی بودند که در حمله افراد مسلح حماس به خانه‌هایشان و یک فستیوال رقص جان دادند.

«فرودگاه‌های دمشق و حلب» بمباران شد

تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که اسرائیل فرودگاه های اصلی دمشق پایتخت وحلب را هدف قرار داد. شبکه رسانه محلی «شام اف ام» اعلام کرد که پدافند هوایی سوریه در پاسخ به این حمله فعال شده است. رسانه‌های داخلی در ایران نیز تصاویری از دود غلیط و آتشسوزی فرودگاه دمشق منتشر کرده‌اند.

صلیب سرخ: بیمارستان‌های غزه با از دست دادن برق به سردخانه تبدیل می‌شوند

کمیته بین المللی صلیب سرخ هشدار داده که بیمارستان‌های غزه با از دست دادن الکتریسیته به سردخانه تبدیل می‌شوند. تنها نیروگاه برق نوار غزه روز گذشته به دلیل کمبود سوخت از کار افتاد. این به معنای آن است که غزه از جمله بیمارستان‌ها به ژنراتورها متکی است که این مکان‌ها هم به منابع سوخت تازه نیاز دارند. بیشتر برق غزه از اسرائیل تامین می شد که پس از حمله اخیر حماس به این کشور برق این منطقه را قطع کرد.

خدمات درمانی در نوار غزه در «مرحله بحرانی» قرار دارد

وزارت بهداشت فلسطین در یک پست فیسبوکی اعلام کرد که خدمات درمانی در نوار غزه در «مرحله بحرانی» قرار دارد. سخنگوی این وزارتخانه نیز گفت که داروها، تجهیزاتی مصرفی پزشکی و سوخت رو به اتمام است، به دلیل تشدید حملات اسرائیل بیمارستان‌ها کاملا پر شده‌اند و زخمی‌ها روی زمین هستند. این وزارتخانه اعلام کرد که باید برای ایجاد کریدور امن با هدف دریافت تجهیزات پزشکی و انتقال مجروحان و بیماران به سرعت اقدام شود.

افزایش شمار قربانیان جنگ در نوار غزه

رسانه‌های فلسطینی به نقل از وزارت بهداشت غزه، آخرین آمار کشته‌ها در نوار غزه را ۱۲۰۰ نفر و شمار زخمی‌ها را ۵۶۰۰ نفر اعلام کردند. به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در غزه، حدود ۳۴۰ هزار نفر از جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه نیز به دلیل جنگ آواره شدند و حدود ۶۵ درصد از آنها به دنبال مکانی امن در پناهگاه‌ها یا مدارس هستند.

وزیر اسرائیلی: تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند به غزه برق، آب و سوخت نمی‌رسد

«اسرائیل کاتز» وزیر انرژی اسرائیل در مطلبی در شبکه ایکس نوشت: «کمک‌های بشردوستانه با غزه؟ تا زمانی که ربوده‌شدگان اسرائیلی به خانه باز نگردند هیچ کلید برقی روشن نمی‌شود، شیر آبی باز نمی‌شود و کامیون سوختی وارد نمی‌شود. انسان دوستی برای انسان دوستی است و هیچ کسی ما را موعظه اخلاقی نمی‌کند.»

مصر پیشنهاد ایجاد یک گذرگاه امن برای پناهجویان فراری از مناطق درگیری در غزه را رد کرد

منابع امنیتی مصر روز چهارشنبه گفتند که اگرچه مصر در حال گفتگو با ایالات متحده و دیگر کشورها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه از طریق مرز خود با نوار غزه است، اما هرگونه اقدام برای ایجاد کریدورهای امن با هدف ورود پناهجویان فراری مناطق تحت محاصره فلسطین به خاک کشورش را رد کرده است. مصر در فوریه ۲۰۱۵ میلادی و یک ماه پس از آنکه دادگاهی در این کشور شاخه نظامی حماس را تروریست خواند، تمام این گروه را بویژه به دلیل حمایتش از شورشیان در شمال سینا در فهرست گروههای تروریستی قرار داد و فعالیتش را در این کشور ممنوع کرد.

اتحادیه عرب محاصره غزه توسط اسرائیل و کشتن غیرنظامیان را محکوم کرد

اتحادیه عرب در نشستی اضطراری که چهارشنبه ۱۹ مهر با مشارکت وزرای خارجه کشورهای عضو در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شده محاصره کامل نوار غزه توسط اسرائیل که در ادامه جنگ با گروه حماس اعمال شده و همچنین کشتن غیرنظامیان «از دو طرف» را محکوم کرد. وزرای خارجه عرب در این نشست بر «ضرورت رفع محاصره از نوار غزه و اجازه فوری به رساندن کمک‌های بشردوستانه و غذا و سوخت به این باریکه و از جمله از طریق نهادهای سازمان ملل متحد تاکید کردند». وزرای خارجه عرب همچنین خواستار «لغو تصمیمات ظالمانه اسرائیل به قطع جریان برق و آب از نوار غزه شدند». وزرای خارجه عرب در واکنش به این تحولات جاری «هدف گرفتن و کشتن غیرنظامیان از دو طرف» را محکوم کردند.

کاخ سفید اظهارات بایدن در مورد بریدن سر کودکان توس حماس را رد کرد

کاخ سفید اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر «دیدن» تصاویر نوزادان سر بریده شده توسط حماس را رد کرد. هر چند ارتش اسرائیل این خبر را روز پنجشنبه تایید کرده، اما بسیاری از خبرگزاری ها و تلویزیون های بزرگ دنیا آن را بخشی از یک جنگ روانی دانسته اند. حماس نیز این خبر را تکذیب کرده است.

سفر بلینکن به اسرائیل و اردن برای تضمین آزادی اسیران حماس

بنا بر گزارش رویترز، آنتونی بلینکن در جریان سفر خاورمیانه‌ای خود، به اسرائیل و سپس اردن سفر خواهد کرد تا علاوه بر تاکید بر حمایت همیشگی واشنگتن از تل‌آویو، درباره تضمین آزادی اسیران حماس از جمله شهروندان آمریکا همچنین جلوگیری از شروع یک جنگ گسترده‌تر گفتگو کند. بلینکن روز پنج‌شنبه وارد اسرائیل می‌شود و همزمان با این سفر، ارتش اسرائیل نیز از آغاز «حمله‌ای گسترده» به اهداف متعلق به حماس در غزه خبر داد. جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده است. اسرائیل تانک‌ها و خودروهای زرهی خود را نیز در نزدیکی غزه مستقر کرده است تا احتمالا برای حمله زمینی به این منطقه ساحلی تحت کنترل حماس آماده شود.

آلمان فعالیت‌های حماس در خاک خود را ممنوع کرد

صدراعظم آلمان، در بیانیه‌ای از ممنوعیت فعالیت «جنبش حماس» در آلمان پس از حملات تروریستی روز شنبه این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی خبر داد. به گزارش خبرگزاری‌ها، اولاف شولتز، تاکید کرده که برلین از هدف خود برای برقراری زندگی «دوستان اسرائیلی و فلسطینی» خود در کنار هم و بدون تروریسم دست نخواهد کشید. شولتز در اظهارات خود از موضع محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی در قبال حملات حماس انتقاد کرد و آن را «شرم‌آور» توصیف کرد.

ارتش اسرائیل: «هشدارهای اطلاعاتی» درباره حمله احتمالی حماس دریافت کرده بودیم

ارتش اسرائیل اذعان کرد که در بازخوانی و تحلیل «هشدارهای اطلاعاتی» پیش از حمله غافلگیرکننده شنبه گذشته حماس ناموفق عمل کرده است. دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، پنج‌شنبه ۲۰ مهر در اطلاعیه‌ای تصریح کرد که ارتش این کشور کدها و پیام‌های اطلاعاتی درباره حمله احتمالی حماس دریافت کرده بود. او تصریح کرد: «نشانه‌هایی پیش از آغاز حمله آشکار شد که مطابق با گزارش‌های پیشین اطلاعاتی بود اما هرگز احتمال چنین حمله گسترده‌ای را پیش‌بینی نمی‌کردیم.» با این حال هگاری گفت که کدهای اطلاعاتی دریافتی، هشداری به حمله قریب‌الوقوع حماس نمی‌دادند. سخنگوی ارتش اسرائیل افزود که تحقیقات کاملی درباره همه جزئیات این حمله انجام می‌شود و نتایج آن به مردم اسرائیل اطلاع داده خواهد شد. انتقادات گسترده‌ای از ارتش اسرائیل درباره کاستی‌ پیرامون پیش‌بینی از وقوع حمله حماس مطرح شده است. برخی مقامات پیشین امنیتی اسرائیل به رسانه‌های این کشور گفتند که نشانه‌هایی پیش از حمله حماس وجود داشت اما توسط مسئولان ذی‌ربط جدی گرفته نشد. از سویی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دریافت اطلاعات درباره احتمال حمله یا وقوع حادثه‌ای امنیتی از مصر یا دیگر کشورها را رد کرد. مصر نیز ادعای گزارش‌های رسانه‌ای درباره ارسال چنین اطلاعاتی به اسرائیل را بی‌اساس دانست.

مصر ادعای رسانه‌ای مبنی بر هشدار قبلی به اسرائیل درباره حمله حماس را تکذیب کرد

در پی انتشار اخباری مبنی بر تماس دستگاه امنیتی و اطلاعاتی مصر با مقامات اسرائیل درباره حمله غافلگیرانه گروه حماس پیش از وقوع آن، منابع رسمی مصری اعلام کردند: «آنچه در برخی رسانه‌ها در خصوص هشدار مصر به اسرائیل در مورد عملیات بزرگ ۱۰ روز قبل از شروع جنگ منتشر شد، کاملا نادرست است.» به گفته این منابع عالی‌رتبه، مصر رسما گزارش‌هایی مبنی بر هشدار به اسرائیل در مورد عملیات بزرگ ۱۰ روز قبل از شروع جنگ را تکذیب می‌کند. به گزارش رسانه‌های مصری، این منابع به رسانه‌ها گفتند که «موضع مصر برای همه شناخته شده است و این همان چیزی است که مصر در انظار عمومی می‌گوید، یعنی پایبندی به مسأله فلسطین» و خاطرنشان کردند که «سازمان‌های مصری تماس‌های خود را از همان لحظه آغاز کردند تا با هر دو طرف برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از تشدید تنش صحبت کنند». در حالی که منابع مصری هشدار نهادهای اطلاعاتی مصر با اسرائیل را تکذیب می‌کنند، «رویترز» به نقل از رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه، ۱۹ مهر گزارش داد که اسرائیل سه روز قبل از اینکه حماس نیروهای اسرائیلی را در یک حمله گسترده غافلگیر کند، از مصر در مورد خشونت احتمالی هشدار دریافت کرده است.
خبرگزاری‌های اسرائیلی روز دوشنبه ۱۸ مهر گزارش کردند که سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی مصر پیشتر به اسرائیل خبر داده بودند که «چیز بزرگی» در راه است. روزنامه «تایمز اسرائیل»، دوشنبه نوشت که اسرائیل اما به این هشدار مقامات امنیتی مصری توجهی نکرده بود.

فیگارو : مصر بارها دربارۀ عملیات “بسیار مهم” حماس به اسرائیل هشدار داده بود

ژورژ مالبرونو، خبرنگار فیگارو، در مقاله‌ای در این نشریه به نقل از یک منبع اطلاعاتی در مصر نوشته است که سرویس های اطلاعاتی این کشور بارها به اسرائیل هشدار دادند که حماس سرگرم تدارک چیزی بسیار مهم است، اما، طرف های اسرائیلی کمترین اعتنایی به این هشدارها نکردند. دفتر نخست وزیری اسرائیل وجود چنین هشدارهایی را تکذیب کرده است که در صورت صحت می‌توانند بعد از آرام شدن اوضاع برای نتانیاهو گران تمام شوند. یک مسئول امنیتی مصر به خبرنگار فیگارو گفته است: “ما بارها به اسرائیلی‌ها هشدار دادیم که وضعیت به نقطۀ انفجار رسیده و اوضاع بسیار وخیم خواهد بود. اما، مقامات اسرائیلی مسئلۀ را سرسری گرفتند.” یک عضو پیشین سرویس های اطلاعاتی فرانسه که با وضعیت غزه نیز آشنا است سخن مقام امنیتی مصر را تلویحاً تأئید کرده و گفته است که تاریخاً سرویس های اطلاعاتی مصر در غزه بسیار خوب عمل می‌کنند. به عنوان کشور همسایه، مصر مستقیماً تحت تاثیر اوضاع غزه قرار است و همواره نگران است که آثار جنگ و بحران در غزه به این کشور سرایت کند. مالبرونو در ادامه افزوده است: هم‌اکنون قاهره نگران است که پیشروی های نظامی اسرائیل به ورود سیل پناهندگان فلسطینی از غزه به مصر منجر شود.