تهدید و بازجویی زینب جلالیان، همراه با دست‌بند و پابند در زندان مرکزی یزد


زینب جلالیان، تنها زن زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد که شانزدهمین سال حبس خود را در زندان مرکزی یزد می‌گذراند، طی هفته‌های گذشته برای چندمین بار در طول مدت حبس خود، مورد بازجویی تیمی سه نفره از وزارت اطلاعات قرار گرفته است.


وی با دستنبد و پابند به دفتر حفاظت زندان مرکزی یزد منتقل و مورد تهدید قرار گرفته است. ماموران اطلاعات به زینب جلالیان اعلام کردند که تنها راه دسترسی وی به خدمات پزشکی و‌ درمانی و حتی آزادی، نگارش توبه نامه و ابراز ندامت است، رویه‌ای که زینب جلالیان، بارها رد و بر مواضع خود تاکید داشته است.


▪️همچنین بازجویان امنیتی به زینب جلالیان اعلام کرده‌اند که باید نامه‌‌ی منتشر شده از شرح وضعیت خود در روزنامه لوموند فرانسه را تکذیب کند. بازجویان همچنین به او گفته‌اند که برخلاف روال معمول که پرونده زندانیان در اختیار قوه قضاییه است، وزارت اطلاعات مسئول پرونده این زندانی سیاسی است و تصمیم‌گیری در مورد امکان دسترسی به خدمات پزشکی تخصصی و آزادی وی پس از ابراز ندامت در اختیار این نهاد امنیتی است.


▪️زینب جلالیان باز هم درخواست نگارش توبه‌نامه را رد و بازجویی همراه با دستبند و پابند خود را مصداق شکنجه دانست.


وی طی شانزده سال گذشته در پی شکنجه‌های متعدد جسمی و روانی و ‌همچنین محرومیت همیشگی از حق بهره‌مندی از خدمات پزشکی با تشدید بیماری‌های مختلف مواجه شده است.


چشمان زینب جلالیان به علت ابتلا به ناخنک چشم در شرف نابینایی است، ابتلا به برفک دهان، آسم، ناراحتی کلیوی و‌ همچنین گوارشی، بخشی از بیماری‌های تشدید یافته اوست، کسی که تمامی شانزده سال گذشته را بدون حتی یک روز مرخصی در پنج زندان مختلف اوین، خوی، کرمانشاه، قرچک و زندان مرکزی یزد گذرانده است.


زینب جلالیان، کوه استواری است که برشماری ظلم و تبعیض علیه او، ایستادگی و مقاومتش را نیز برجسته‌تر خواهد کرد.